Pasar Malams van de toekomst Yvonne Noordam-Weygers n.v. Azië Zwitserland Technisch Bureau HENNEMAN Mei NECTAR - essence: Met de zomer is ook weer de tijd van de pasar malams aangebroken. We vragen ons af en toe af of in de verre toekomst de zomer ook wel Pasar Malam Tijd genoemd zal worden! Want er komen nog steeds nieuwe pasar malams bij in Nederland. Met o.a. zo'n leuk idee als een tropische markt dat door een heel stadje wordt opgezet (Delfzijl - zie het nummer van 1 juni) en zo'n in alle opzichten gelijksoortige Pasar Dalam, waarvan het grapje van de D voor de P natuurlijk aan het gros van het publiek ontsnapt, omdat alle pasar malams in Nederland natuurlijk binnenshuis worden georganiseerd in het regenachtige en win derige klimaat. Eenmaal heeft een groepje Indische Am sterdammers het gewaagd om een pasar malam in de open lucht te houden. Regen, kou en wind zorgden voor een totale de bacle: stands woeien om, gasten woeien weg of zaten klappertandend met grote moeite geroosterde saté's te eten, maar vooral: de tropische sfeer ontbrak door dit alles geheel. Oudgasten die de eerste (en onvergete lijke) Pasar Malam TONG TONG hebben meegemaakt, stellen zonder enige veroor deling van huidige pasar malams vast, dat "onze oude in Den Haag" toch maar de beste was. Ook omdat men vroeger veel meer oude kontjo's ontmoetteDat is inderdaad een karakteristiek die helaas meer en meer verdwijnt door doodgewoon "afsterven" van de Öude Garde. Het gaat er verder beslist niet om dat de P.M. zijn karakter verliest doordat "de oudjes" ver dwijnen. Want als men de P.M. zou "vol gooien" met honderdduizend "oudjes van hier", zou men er niets mee winnen. Want - en dat weet elke oldtimer veel beter dan elke jongere gast - al deze Indische oudjes hadden zeker een eigen allure, een andere stijl van beschaafdheid, ja je kan zeggen: een beetje "patine" dat je ook vindt op oude en statige gebouwen. En dit soort mensen verdwijnt snel en is totaal onver vangbaar. Al deze oudjes hadden ook besef van een andere karakteristiek van de "koeno" Pasar Malam: van sederhana, wellevendheid en landelijkheid; iets wat de nieuwe garde niet kent en niet begrijpen kan, omdat het "uit de tijd" is. Moderne Pasar Malams zullen steeds "hard-boarder" en "plastic- cer" worden, omdat dat nu eenmaal de moderne bouwmaterialen zijn. Dat geldt ook voor de keuze van toege laten stands en het afdanken van andere. De moderne tijd "eet" de originele pasar- malam op! Wat de ouderen ook weten: onze nieuwe pasar malams zijn lang zo vindingrijk niet in het bedenken van originele en karakteris tieke vormen van amusement en sier. Wat wij beslist missen is de "Kebun Raya" van de Pasar Malam Tong Tong, zoals die door Max Swart met zoveel gevoel en begrip voor allure werd opgezet. En die zeker ook een plaats op alle toekomstige pasar ma lams hoort te hebben. Twee maatstaven zullen de toekomst van de P.M. bepalen: niet de (zowel Indische als Indonesische) Tempo Doeloe. En alle ver gelijkingen daarmee blijven verkeerd. Aan gezien alle pasar malams dus Nieuw zullen zijn, treedt bij deze jonge organisatoren een gevaar op dat zij vaak zelf niet door gronden: dat de moderne tijd lijdt aan vervlakking door de enorme keuze aan massaproduktie op elk terrein: van eten af tot standbouw tot mode tot verkoopartikelen tot ontspanning toe. Men denkt dat men beschikt over variatie, maar dat is niet waar, en wie aandachtig toeziet, merkt b.v. al hoe enorm V D en Bijenkorf op elkaar lijken. Zo is het ook met de pasar malams. En de jongelui zullen ontwerpers en planners moeten aantrekken, die op tropisch gebied vindingrijk kunnen zijn, willen zij hun eigen en boeiende markt houden. Zelfs Hollanders van hier zeggen steeds vaker van de pasar malams „het is eigenlijk allemaal één pot Scheveningen!" En wij moeten betoel de P.M.-bezoeker nog vin den, die getroffen is door een karakteristiek die een bepaalde pasar malam echt boeit! Al lijken dus de vette bronnen van de commerciële exploitatie van de pasarma- lams dichtbij, dreigende mislukking door vervlakte lol en saaiheid liggen evenzeer in het verschiet. Ook Indonesische organi satoren doen er verstandig aan het hele jaar te blijven zoeken naar betoel "vangers" van het grote publiek. Omdat immers ook de tegenwoordige Indonesiër moderniseert en niet meer op de hoogte is van autoch- thone en folkloristische waarden van "oud- Indonesië". Nog steeds, zoals overal op de wereld, is nieuw denken erg belangrijk, alsmede het geld overhebben voor experimenten. Wie van een pasar malam alleen een goed kope business maken wil met zo vet moge lijke kassa's, verliest zijn Pasar Malam gauwer dan hij denkt Zó lang bestaat de Pasar Malam in Ne derland nu al, en zovele soorten worden er al georganiseerd, dat er al mensen zijn voor wie 'alle Pasar Malams hetzelfde zijn" en maar weinig lichtpunten vinden van frisse originaliteit of de ontplooiing van frisser, nieuwe ideeën. Maar wonderlijk is dat er één persoon is die altijd "met dezelfde stand" terugkomt, maar elke keer weer nieuw en fris is en een bezoek in alle opzichten boeiend maakt. Die stand is van Yvonne Noordam-Weygers met haar stand van schilder-appliqueer- en collage-werk. Nu is (mogen wij wel zeggen) dit Indisch meisje door heel Nederland bekend, omdat reportages van haar werk in zowat alle damesbladen (en vele andere bovendien) zijn verschenen. Het merkwaardige aan deze kunstenares is, dat zij zonder de minste inspanning telkens weer nieuwe ideeën in haar kunst ontwikkelt. En blijkbaar "uit haar mouw schudt" wat zelfs complete Pasar Malams (met zoveel meer mogelijkheden) niet kun nen. Pas als we enkele gesprekken met haar hebben, Ieren we opnieuw dat origi neel zijn niet een "trick" is om telkens nieuwe variaties te verzinnen, maar een levensinstelling is, die geboren wordt uit een nimmer aflatende interesse in de natuur en in een geboeide beschouwing van al zijn mogelijkheden. Ook heeft Yvonne Noordam Indonesië altijd met vreugde en interesse bekeken, de belangrijke maar ook de onbelangrijke zaken, de reuzebomen, maar ook de fijnste bloemblaadjes. Er is altijd een direct contact geweest tussen haar en de wijde, rijke we reld, waarin elke belevenis een avontuur was. Zij is om die reden ook een volkomen zelfstandige natuur, met een honderd pro cent eigen visie op alles. Wat andere mensen praten en beweren boeit haar geen seconde: zélf zien, zélf doorvorsen, zélf uitbeelden! Precies daarom ook is zij vóór alles een eerlijk mens - en nooit een na praatster. De kunst van het maken van collages is een wereld op zichzelf van het ontdekken van metalen of plasticen elementjes (b.v. paperclips, plastic klemmetjes, enz) waaruit composities worden samengesteld als b.v. een uitzicht op New York - precies zo tech nisch en gigantisch als New York zelf is. Voor mensen als Yvonne Noordam is het leven één groot veelvoud van levens; zij leeft niet één keer, maar vele keren. We wensen haar nog vele jaren van deze creativiteit toe. Vele jaren, ja generaties na haar, zullen meisjes met evenveel ijver en een even onderzoekende geest in paneeltjes van haar de inspiratie vinden voor een vreugdevol en boeiend bestaan ook in de saaiste namaakwereld T.R. Handel Mij. Sinds 1916 ELECTR1SCHE-, CENTRALE VERWARMINGS- EN SANITAIRE INSTALLATIES, TEVENS GASFITTERS specialisten in onderhoud en vernieuwingen van installaties in reeds bestaande huizen. Volledige garantie, prijs offerten. Atjehstraat 68 - 72 Den Haag Telefoon 55 03 00 (3 lijnen) maakt U voordelig Uw ROZENSTROOP, sorbets, ïl™§f gebak en zeer fijne likeuren I Nu ook Nectar kleurstoffen I oaotPOMBBHo Vraag gratis receptenboekje bij Uw Toko, drogist HavI3aS of Pharm. fabriek "Phytol" - Afd. Nectar essence GauJm MtdaiUt Dm Hoog 1913 Wagenstraat 129 Den Haag. Zonder bindmiddel. Zuivere Ketjap "SEDEP" en "SPECIAAL" 3,50 per y2 Liter VAMU kroepoek 1,50 per zak. Tomaat (Vegetarisch) VAMU kroepoek oedang f 1,50 p. zak Verkrijgbaar bij Uw Indische winkel. VAMU Nederland, Tel. 01742-32 80 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 4