De Bataviasche Stoomtram Wanneer je als "anak betawie" het artikel in Tong Tong van 15 maart over trams te Batavia leest, waarin ook aandacht wordt gegeven aan de oude stoomstram, dan kan het haast niet anders of vele jeugdherinne ringen komen op, vooral wanneer je, zoals ik, in de twintiger jaren enige tijd langs de baan van die stoomtram hebt gewoond en je dus de oude "tjébol" (Fotoboek Tempo Doeloe, blz 66) dagelijks vele malen luid bellend en in een wolk van stoom voorbij zag gaan. Die stoom dreef dan ons erf op en had een heel speciale geur. Ik "rook" die stoomtram dan ook weer toen ik naa'r aanleiding van dat artikel, weer aan die tijd terug dacht. Ook om een andere reden, die die ik later zal noemen, sprak in die tijd de stoomtram mij, wellicht meer dan anderen, aan. Het is dus verklaarbaar, dat de ge schiedenis van die tram mij boeide en dat ik, toen de gelegenheid zich voor deed, eens nazocht hoe de Batavianen in de be gin tijd van de stoomtram op dat vervoer middel reageerden. Het Algemeen Dagblad van Nederlandsch Inidië (A.D.) dat te Batavia versoheen, en vermoedelijk ook de andere plaatselijke dagbladen, besteedde er nogal wat aandacht aan en dat was ook wel begrijpelijk, want de stoomtram, als opvolger van de paar dentram, was wel iets heel bizonders. Het A.D. van maandag 4 juni 1883 rappor teerde: "zaterdag heeft voor het eerst de locomotief van den tramway een proefrit gedaan. Het gevaarte liep vrij snel, zond vrij veel waterdamp uit den schoorsteen, doch maakte geen ander gedruisch dan het dreunen over de rails. Wij konden niet zien, dat voorbij komende paarden zich buiten gewoon onrustig toonden." Al gauw daarna echter zou blijken, dat de reactie van de paarden niet zo rustig was en voorts moest een paar dagen na de eerste proefrit ge meld worden, dat "een karretje met inland se vrouwen" in de nieuwe rails haakte én omsloeg. De proefnemingen werden voortgezet en op 20 juni "had een der locomotieven twee wagens achter zich, gevuld met inlanders als ballast ter finale inrijding van de weg." {"als U begrijpt wat ik bedoel De volgende dag gebeurde al het eerste min of meer ernstige ongeluk, want toen was "op Glodok bij gang Klenteng een kar, waarvan het paard voor den stoom tram schrdk, in aanraking met het gevaarte gekomen en omver geworpen, waarbij de karrevoerder inwendige kneuzingen be kwam, die zijn overbrenging naar het Stads verband nodig maakten". Tenslotte vond dan op zaterdag 30 juni 1883 "De opening van den Stoomtram" plaats waarvan het A.D. van die dag een uitvoerig verslag gaf. Het traject dat toen in gebruik werd genomen was dat tussen Batavia-Stad en de Harmonie. "De genocdigden werden aan het Nieuwe-Station bij de Kasteelpoort ontvangen door de twee leden der Com missie van Toezicht de Hh. Pels en Grib- ling, en den administrateur den heer Theunissen. De Resident, de Ie Gouverne- ments sekretaris v.d. Weide, de eerstaan wezend ingenieur Roeland, de majoor der genie Staal, eenige ingenieurs, de presi dent der Kamer van Koophandel, de assis tent-resident, de redakteurs der bladen wa ren onder de aanwezigen. De heer Pels, na met een glas champagne de genoodigden welkom geheeten te hebben, herdacht den ijver en de volharding, waarmede de te vroeg ontslapen W. J. Ankersmit al de be zwaren had overwonnen, verbonden aan deze eerst aangevraagde stoomtramweg concessie in Indië"Terwijl onder de wacht-loods een klein orohest zich deed hooren, en onder de lokomotieven-loods inlandsche muziek speelde, reed de keurig met groen en vlaggen versierde lokomotief met den feestwagen voor, en nam men plaats in den netten wagen 1ste klasse, op de gemakkelijke banken, bekleed met ge perst 'hout. De beweging van het rijden is zeer geleidelijk, doch wij gelooven, dat de tram, in feestelijke stemming, iets harder geloopen heeft, dan regelementair. In zeer korten tijd, tien minuten, was de bogt voor de Harmonie bereikt, waar een van de twee ketels voor het ketelhuis op Kramat gisteren met kragt van mannen was aan gekomen. De lokomotief reed nu op het wisselspoor den waggon voorbij terug naar de stadszijde. De waggon zelf werd door vrije koelies voorbij den wissel op het andere spoor geschoven en door den loco motief weer op sleeptouw genomen. Geen enkel schrikachtig paard werd op den weg ontmoet". Toen men weer aan het station was teruggekeerd "werd weder de beker volgeschonken" en werd er door deze en gene het woord gevoerd, o.a. door Mr. J. A. Haakman, die zei "dat het voor de pers dikwijls een onaangename taak was te moeten kritiseren, doch het tot de aange name oogenblikken behoorde, wanneer de uitkomst zoo glansrijk overwonnen werd als nu". Het artikel memoreerde dat de maatschappij 40 waggons bezat, "Alles keu rig afgewerkt". Het verslag besloot: "Allen die dezen proefrit meemaakten, zullen moe ten erkennen, dat heden noch op het ge heel noc'h op een der deelen iets viel aan te merken, en dat dit zeker de beste waarborg is voor den algemeenen wensch, dat de Stoomtram-maatschappij en het Bataviasch publiek nog lang veel genoegen aan el kander zullen beleven." Een foto van de electrische tram genomen rond de eeuwwisseling op Pasar Abang, in de begintijd van de Bataviasche Electrische Tram Maat schappij. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 12