13 Het A.D. van 2 juli 1883 bevatte een adver tentie van de "Nederlandsclvlndië Tram weg-Maatschappij" met de mededeling dat "tramcoupons" verkrijgbaar waren o.a. aan het wachthuisje (limonadièse) op Glodok- plein, bij de Harmonie en bij de Komedie" (Zou "limonadièse een mooi woord zijn voor wat men in onze tijd "dépot ès" noemde?) Verder waren coupons ook ver krijgbaar in "het hötel der Nederlanden" en in "het Hotel des Indes", bij "de Heeren Visser Co. (boekhandel) Rijswijk" en bij "de Heeren Kolff Co. (boekh.) Kali Besar Ten slotte werden in die advertentie "Hee ren boekhandelaren, logementhouders, kas teleins, sigarenmagazijnen, koffijhuizen, to ko's etc. etc. welke geneigd zouden zijn onder genoemde voorwaarden tramcoupons voor het publiek verkrijgbaar te stellen, be leefd verzocht zulks mede te delen aan den Administrateur der maatschappij." Het systeem van voorverkoop adressen voor tramkaartjes, zoals we dat in den Haag kennen, is dus bepaald niets nieuws. Na dit opgewekte begin, kwamen er al snel berichten over ongelukken waarbij de tram betrokken was en over het onge rief dat de tram voor mens en dier oplever de. Vooral paarden konden kennelijk moei lijk aan het gevaarte wennen, want het blijkt op 4 juli, dat het "reeds een paar maal is gebeurd, dat paarden voor rijtuigen de tramwegtrein tegenkomende met het rijtuig rechtsomkeert maakten en den weg terugliepen van waar zij kwamen. Gisteren nam tegenover het erf van den heer van Slooten een paard uit een tweespan een radi'kaler maatregel, rukte,uit angst voor den trein, het tuig aan stuk en sprong over de leuning langs het Molenvliet in het water; waaruit het later weder werd opgevischt. De eigenaar is dus zijn paard niet kwijt; maar 't zal ons toch verwonderen, zoo dit dier de zen eersten schrik te boven komt en ooit weer te gebruiken zal zijn langs den weg waar de tram loopt". Vervolgens was een kar op veeren" door het schrikken van het paard omgevallen waardoor een vrouw ern stig werd gewond. Op 16 juli had er bijna een ongeluk plaats, toen het paard voor het rijtuig van de heer A. niet voor de tram opzij wilde gaan. Een narrow escape op 1 augustus: "ofschoon er geen ongeluk gebeurde (werd) toch de karrevoerder inge- relcend..." Het eerste zeer ernstige ongeluk vond plaats op 9 augustus, toen het A.D. meldde dat die morgen de korporaal kleermaker F. de dood had gevonden, Deze bevond zich "op den grooten weg voor het Waterloo- plein" toen hij een tram zag aankomen waarmede hij naar zijn pas gekocht huisje op Kramat wilde gaan. De machinist dit ziende verminderde vaart, maar F wilde te vlug instappen, deed een misgreep naar de balkonleuning en viel tussen twee wa gens. Met verbrijzelde benen werd hij naar het hospitaal vervoerd waar hij bezweek. Maar de reeks ongelukken was nog niet ten einde want op 13 augustus kwam "nabij gang Chassé" een oude vrouw onder de tram waarbij haar beide voeten werden ver brijzeld. Doch, vervolgde de krant "beter kwam heden morgen op Senin een soezende chinees af, die door de tram aangereden, slechts met zijn staart onder het wiel kwam, met het gevolg, dat hij gescalpeerd op stond". Ik kan mij niet voorstellen, gezien de toon van het bericht, dat het woord scalperen hier is gebruikt in de betekenis welke onze oude vrienden Winnetou c.s. daaraan gaven. De reden dat ik als jongen de stoomtram wellicht wat anders zag dan anderen lag in het feit, dat ook mijn grootvader slacht offer van de tram werd als gevolg waarvan hij op 32-jarige leeftijd overleed. De Bata- viasc'he kranten van omstreeks 27 septem ber 1883 meldden omtrent dat ongeluk, dat hij "op de bogt voor de Harmonie" op de rijdende tram wilde springen, daarbij uit gleed en onder de wielen terecht kwam, waardoor zijn beide benen werden ver brijzeld. Hij werd, volgens de Java Bode naar "het groot militair hospitaal" vervoerd, nadat een zekere Dr. Dominicus de eerste hulp had verleend. De Java Bode voegde aan het bericht nog de waarschuwing toe. dat het op- en afspringen van de rijdende tram uiterst gevaarlijk is, en dat daar door de conducteurs herhaaldelijk tegen gewaar schuwd werd, maar dat men het gevaar niet scheen te begrijpen. Op de zelfde dag, 26 september vond er nog bijna een tweede ongeluk plaats toen "een meisje uit gang Secretarie komende, vóór den naderenden tram den weg (wilde) oversteken". Zij struikelde en zou onge twijfeld overreden zijn, indien niet "de heer Velthuijzen, het critieke van den toestand ziende, naar het meisje toeschoot en haar van tusschen de rails wegsleepte' Het begin van het bestaan van de stoom tram was dus niet al te fortuinlijk, en het is begrijpelijk, dat een en ander bij het publiek reacties op riep. In de Java Bode van 29 september vroeg een lezer zich af, waarom, "ten gevolge van de menige onge vallen met den stoomtram" de machinisten niet strafrechterlijk werden vervolgd. Hoe wel hij toegaf dat niet alle ongelukken aan de machinisten moesten worden toegere kend, vond hij toch, dat "in ieder geval, na elk ongeluk de daarbij betrokken machinist of conducteur door de politie gehoord (be hoort) te worden, en het is, dunkt ons, de plicht van de directie van den stoomtram hare beambten aan te geven, aan wien ver moedelijk het ongeval geweten wordt, aan de politie overlatende, om met hem verder te handelen, zooals zij zal vermeenen te behooren. Dit alles heeft echter tot nog toe niet plaats gehad, waardoor de onverschil ligheid van de trambeambten met den dag toeneemt." Maar laat ik het trieste verhaal over al die ongelukken beeindigen. De Maatschappij is intussen druk doende het traject van de tram tot Kramat te ver lengen. Op 20 juli is reeds "een der stoom ketels te Kramat geplaatst", men hoopt be gin Augustus het nieuwe traject te openen en men zal binnenkort een begin maken met de uitgifte van maandelijkse abonne mentskaarten, voorlopig echter alleen voor de eerste klasse, tegen de prijs van 12,50, Deze kaarten zullen behalve aan 't station te Batavia, v. 30 jul'i tot 3 aug. ook verkrijgbaar zijn aan de wachthuisjes bij de Komedie en bij de Harmonie van 's morgens 71/2 tot 8V2 en 's middags van 31/2 tot 5V2 uur- Een en ander geeft weer reacties; in een ingezon den stuk wordt betoogd, dat de maatschap pij kennelijk twijfelt of er wel voldoende animo zal zijn voor abonnementen tweede klasse a 10,De schrijver berekent, dat zo'n abonnement ook geen zin heeft, want het verschil met het enkele reis tarief, dat naar het schijnt 20 cent, ongeacht de af- "DE ELECTRISCHE STADSTRAMS OP JAVA" door Prof. Dr. H. J. A. Duparc Verkrijgbaar in Boekhandel Tong Tong 8,90 0,75 porto. stand, bedroeg, vond hij niet noemenswaar dig. Hoe dan ook, op zondag 5 augustus 1883, "juist op den inlandschen nieuwjaars dag" wordt het traject Harmonie-Kramat geopend. Ook dit ging niet zonder strubbe ling, want de vroegtram kon eerst om ze venen vertrekken, als gevolg van een dé raillement op het stationsplein, maar verder gaat alles vlot. Feestelijkheden ter gelegen heid van de opening waren er kennelijk niet, maar van deze gebeurtenis werd wel ge bruik gemaakt om te benadrukken dat de tram in een lang gevoelde behoefte voor zag en voorts dat er al 70 abonnementen waren uitgegeven. Inderdaad ging het goed met de tram, want men zat al gauw met spitsuur problemen, hoewel dit woord toen nog niet gebruikt werd. Het is wellicht aardig weer te geven wat het Bataviasch Handelsblad van 14 sep tember daarover schreef: "Dat de tram in een lang gevoelde behoefte voorziet, bewijst zeker het groot aantal personen, dat er da- gelijksch gebruik van maakt. Des morgens tussen 8 -9 en des middags tussen 4 - 5 zijn de wagens gewoonlijk zoo vol, dat me nigeen zich met een staanplaats moet ver genoegen. Ten einde het publiek te gerie ven zou het wenschelijk zijn, dat de maat schappij aan haar plan uitvoering gaf door namelijk gedurende bovengenoemde uren meerdere trams te laten rijden dan thans de dienstregeling aangeeft. De opbrengst wordt, naar men ons meedeelt, gemiddeld op f 600 daags gerekend, terwijl 't aantal a- bonné's nu ruim 400 bedraagt. De resultaten zijn schitterend, vooral als men bedenkt dat het aantal inlanders, dat van de tram ge bruik maakt, nog betrekkelijk gering is, waarschijnlijk toe te schrijven aan het feit, dat de prijs van 15 cent per rit voor die lieden nog te hoog is. In Januari Izal, naar wij vernemen, een begin worden gemaakt met den aanleg van het gedeelte Kramat - Meester Cornelis; als dan wordt gerekend dat het daarvoor benoodigde materiaal in Indie zal zijn aangekomen." Maar er zijn ook wel klachten. Reeds op 7 juli, dus een paar dagen na de in gebruik- stelling vraagt men of niet kan worden voorzien in het bezwaar dat de tram een groot deel van de weg in beslag neemt. De traim heeft feitelijk de gewone weg tot de helft, versmald, "maar de voorziening in de ruimte door hem aan het gewone verkeer onttrokken, door de Regering zelf als nodig erkend, blijft uit Een paar dagen later vraagt men aan de "Administratie van den tramweg om er voor te zorgen dat de machinisten niet schellen als het niet noodig is, maar wel waneer het noodig isDaarentegen hoorden wij he den morgen te kwart voor negen, toen de van bovenkomende tram voorbij gang Ohau- lan kwam stoppen, geen schel om voor de aanlcomst tegenover dien gang te waarschu wenVoorts klaagt men over de on geregelde loop van de tram; dikwijls moet men wel drie kwartier op de volgende tram wachten. Ook toen worstelde men kennelijk al met problemen die wij zelfs nu nog hier in Den Haag niet hebben opgelost. In ieder geval een troost voor de directie, van de Haagse tram. Maar in het oude Batavia werd de ongeregelde dienst verklaard door te wijzen op kinderziekten en vooral ook doordat "doordat de droogte zich ook doet gevoelen in de waterputten op de stations, zoodat alle water tot vulling van de ketels benoodigd zoowel te Kramat als te Batavia door koelies moet worden aangebracht De maatschappij deed echter haar best miet lees verder volgende pag., Ie kolom beneden

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 13