"Wat kan ik geven?" ^AMATM^ Toko en Boekhandel Tong Tong Iedere dag open van 9-4 'sZaterdags dicht t/m 22 september i.v.m. vacantie personeel Tjalie niet wel en toch op reis Ook al komt de Selamatan van 28 Oc tober in Tong-Tong natuurlijk niet vaak ter sprake, bij ons op kantoor wordt er met heel wat klanten van de Toko veel meer over gepraat. Verwachtingen worden uitgesproken, naar ónze ver wachtingen wordt gepeild - men pro beert er allemaal "naar toe te denken". Dan valt op, dat a. schrikbarend weinig mensen sedekabs zelf hebben meege maakt; b. niemand een sedekah (voor welk doe'l ook) heeft gegeven of zijn personeel ten geschenke gedaan. Maar allemaal dénken, dat zo'n organisatie heus wel "van zelf loopt" als de van ie der veronderstelde goodwill en goed geefsheid immers aanwezig zijn. Maar men vergeet dat een Indonesi sche samenleving - al sinds eeuwen en eeuwen met sede'kahs opgegroeid - toch heel wat anders is dan een Indi sche - zeg: Europese - samenleving. Een Selamatan is een stuk Oosterse filosofie! Ikzelf heb van min of meer nabij heel wat selamatans bijgewoond en heb achter de coulissen gekeken. In gemoedelijke gesprekken met ibu zus en kakak zo zo'n selamatan al maanden van te voren zien "groeien". Waarbij de initiatiefnemers a. in heel wat peilingen bij toekomstige bezoe kers al van tevoren wisten of met vrij grote zekerheid konden gissen, wat er alzo van vele kanten ter tafel zou ko men; b. al gauw kon dus een vrij goede taxatie gemaakt worden van wat er voor 80% geserveerd zou worden. En de ontbrekende 20% kwamen de initia tiefneemsters overeen zélf te fourne ren. Dat betekende dus voor deze da mes in de laatste week stevig aanpak ken. En zeker was het geen affaire, die alleen de vrouwen aanging. Zij wisten gerust wel menige "bapak" met een wenk of suggestie er toe te brengen een flinke leverantie of een geldsbe drag ter beschikking te stellen. Als de organisatoren bij ons zouden kijken, hoeveel bij onze selamatan al "van te voren bekeken" kan worden, dan zou ze bijna de schrik om het hart slaan. Tussen de 500 en 600 gasten ko men; pas veertig mensen hebben toe gezegd wat ze aan gerechten leveren zullen. Daar zijn zeker ettelijke milde - zelfs zéér milde - schenksters bij, maar voor verreweg de meeste gasten moet de maaltijd nog uit de grond gestampt worden. Weet U waarom? Verreweg de meeste mensen kunnen (door allerlei oorza ken) niet met makanan voor de dag ko men. En natuurlijk zullen wij er niemand op aankijken, die alleen met een keti- moen of een flapje sambal voor de dag komt. Maar als honderden mensen niet verder reiken dan tot dit minimum, ko men we straks lelijk knijp te zitten! In dit stadium van ontwikkeling van de selamatan wordt alvast één verschil tussen de Indonesische en de Europe se samenleving duidelijk: de Indonesi sche selamatanhouders denken hele maal uit zichzelf: wat kan ik GEVEN? De Europese samenleving denkt: wat zal ik straks ETEN? Zoals gezegd: deze instelling is logisch omdat Indischgasten bij selamatans practisch altijd toeschouwers zijn ge weest. Nu, in Europa, althans bij onze eerste Tong-Tong selamatan moeten wij nog LEREN hoe wij denken moeten. Dat - is - moeilijk! Toch zijn de initiatiefnemers niet be zorgd. In de komende weken zullen al vast van heel wat kanten girootjes bin nen komen stromen van mensen, die beseffen dat er inkopen gedaan moe ten worden - en dan zullen er ettelijke gasten zijn, die beseffen: te deksel! Ik kan best zelf ook wat maken, i.pl.v. alleen wachten tot een ander wat doet. Want het eerste geheim van de Sela- - matan is nog steeds hoe schoon het feest van het "Tafeltje Dekje" ook lijkt, het is géén sprookje, maar het resul taat van Werk en Samenwerking. En misschien komen op dit moment vele lezers tot het inzicht dat ERG VEEL van het goede leven en de broe derschap in Indonesië méér waren dan een ge'baar en een gulle lach alleen, maar hard werk van ernstige, verant woordelijke mensen. ALLES in het leven dat goed en mooi is, is het resultaat van Begrip en Werk. Wat denkt U, lezers, zullen wij met een geslaagde Selamatan tonen dat wij geen dromers zijn, maar ook kunnen DOEN? Am - ba - ti - ra - ta AJOü! T.R. ATTENTIE! Met ingang van 1 sept. gaan de post-tarieven weer een sprong de hoogte in. brieven van 30 ct op 35 ct briefk. van 25 ct op 30 ct drukwerk van 20 ct op 25 ct De abonnementsprijs wordt voorlopig niet verhoogd! Tjalie moet het rustig aan doen. Tjalie gaat met vrouw naar Indonesië. Is er geen (schijnbare) tegenspraak tussen deze 'beide berichten? Laat ons beginnen met te zeggen dat de medici geen enkel bezwaar hebben gemaakt tegen Tjalies' reisplannen. In tegendeel, gezien de aard van zijn ziek te moet hij zich weliswaar hoeden voor te grote lichamelijke inspanning, maar zij verwachten van het - tijdelijk - sta ken van zijn werkzaamheden aan de redactie juist een verbetering van zijn toestand. De dagelijkse routine, de druk van allerlei omslag valt van hem af, nu hij naar Indonesië is vertrokken en de Haagse redactie voor enige tijd kan vergeten. Misschien vergaat het hem als de oude dame, wier kleinzoon ons schrijft: Mijn grootmoeder kwam in 1933 op 63-jarige leeftijd met een hartinfarct bij ons thuis in Den Haag. Tegen alle verwachting zat ze een half jaar later weer overeind. De artsen ga ven haar nog vijf jaar als ze zou le ven in een stoel in de serre, met haar kanariepiet. Ze prefereerde een bootreis naar Indië "om haar zoon nog eens te zien" in Batavia. Daar aangekomen ontsnapte ze na een half jaar aan alle waakzaamheid en toerde per Chinese bus over Ja va naar Banjoewangi, stak per vlerkprauw over naar Bali, waar ze na een verrukkelijk ongedwongen verblijf onder de bevolking uiteinde lijk werd (op)gevangen. Vlak voor de oorlog kwam ze naar Holland te rug, overleefde die, en overleed eerst in 1963 op 93-jarige leeftijd. Haar motto was: het Leven houdt er van geleefd te worden Zo ziet u maar weer, lieve lezer. Een zorgeloze vacantie, zonder de spannin gen die het "normale" leven ons op legt, kan ook voor Tjalie alleen maar winst opleveren. J.H.R. GLIMLACHJES Op een giro een bijdrage voor onze a.s. Selamatan. Uitgetypt door een Hollandse typiste van de bank als; "storting Sla me dan". 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 3