BATAVIASCHE ROEIVERENIGING "HOLLANDIA"
Batavia 1956: Mejuffrouw G. A. van der Mark, het dameslid met de meeste verenigingsjaren, opent de verfraaide hotenloods. Naast haar de
voorzitter dr. De Jong. Op de achtergrond een autobus van de General Motors fabrieken te Tandjung Priok, waarmee een pelgrimstocht werd
gemaakt naar de eerste botenloods op Pasar Ikan.
Op 17 juni 1972 was het veertig jaar geleden
dat genoemde vereniging werd opgericht.
Blijkens een vermelding in de statuten wa
ren de oprichters: J. D. de Bats, F. H. Zey-
del, L. W. J. Stevelink, A. Calkoen, D. J.
Nooy, C. G. Catalani, W. Cornelisse, A. J. E.
van Berckelaar, E. Janzen, M. C. Paauwe,
W. G. Sirks, M. P. van Musschenbroek, mr.
W. J. Blaisse en A. Zimmerman.
De vereniging werd opgericht voor de tijd
van 29 jaar. Bij gouvernementsbesluit van
15 febr. 1933, no. 20 werden de statuten
goedgekeurd en werd de vereniging mits
dien erkend als rechtspersoon.
Het bestuur bestond voor de eerste maal
uit: voorzitter, dr. J. H. de Jong; vice-voor-
zitter, mr. W. J. Blaisse; secretaris, D. J.
Nooy; penningmeester, A. Calkoen, en
commissaris, M. C. Paauwe.
De eerste accomodatie was gedurende korte
tijd een loods op Pasar Ikan. Vervolgens
het clubhuis bij Kampong Bandan aan het
Antjolkanaal. Dit gebouw was eigendom
van het Land, in beheer bij de directeur
van de Haven Tandjong Priok; de er naast
gebouwde botenloods was van de vere
niging. Op het achtererf was een woninq,
in gebruik bij een van de twee botenknech-
ten, genaamd Kardi; oud-Hollandianen zul
len zich hem nog herinneren.
Het botenmateriaal was afkomstig uit Ne
derland, Engeland en Australië. Het be
stond uit wherries, vieren, tweeën en sciffs.
Er waren plannen voor de aanschaf van
twee achten.
Behalve onderlinge wedstrijden, werden
jaarlijks wedstrijden gehouden tegen de
Roeivereniging "Brantas" van Surabaja en
tegen de Rowing Section van de Royal Sin
gapore Yachtclub. De ontmoetingen hadden
afwisselend plaats te Surabaja, Singapore
en Batavia. De eerste interstedelijke wed
strijd werd in 1933 te Surabaja gehouden.
Tegen Singapore werden alleen heren
nummers verroeid, tegen "Brantas ook
damesnummers. Het botentransport had
plaats per K.P.M. Het kostte doorgaans
hoofdbrekens om dit kostbare materiaal
onbeschadigd op de plaats van bestemming
te krijgen.
Met de leden van deze zusterverenigingen
werden de meest hartelijke betrekkingen
onderhouden. De verhouding tussen de
Hollandianen onderling was van bijzonder
vriendschappelijke aard. Er werden banden
gelegd voor het leven; meerdere huwelijken
vonden hun basis in "Hollandia.' Een groot
aantal van de leden was oud-student roei
er. Op de onderlinge wedstrijden kwamen
zo mogelijk ploegen uit met oud-leden van
de Nederlandse studenten roeiverenigingen.
Een ander evenement was de jaarlijkse club-
tocht, met tal van boten, naar het gebouw
van de Jachtclub te Tandjung Priok, gevolgd
door een tocht per motorboot naar een der
eilanden in de Baai van Batavia. Het in
de namiddag terugroeien naar het clubhuis
(een klein uur) was soms wel ietwat "berat",
doch er was een prikkel om vóór donker
aan te komen, teneinde niet te veel door
de muskieten te worden gehinderd.
In 1939 werd opgericht de Nederlands-
Indische Roeibond; oprichters waren "Hol
landia", "Brantas" en "Kali Baru" te Sema-
rang; deze laatste was als ik mij wel her
inner in 1938 in het leven geroepen. Deze
bond beoogde o.m. de bevordering van het
wedstrijdwezen en het afleggen van vaar-
digheidsproeven, zoals deze in Nederland
werden afgelegd onder auspiciën van de
Nederlandse Roeibond.
Het was een goed gebruik de vlootvoogd
het beschermheerschap van "Hollandia"
aan te bieden en het ere-voorzitterschap
aan de president-directeur van de N.V.
Koninklijke Paketvaart-Maatschappij. Beiden
deden de vereniging steeds de eer aan
aanwezig te zijn op de stijlvolle feesten
in het receptie-paviljoen van Hotel des
Indes, die na de wedstrijden werden ge
houden. Bij het schrijven van deze regels
trekken kostelijke herinneringsbeelden aan
mijn oog voorbij.
"Hollandia" deed veel, de leden blaakten
van energie. Niet alleen werd er geroeid,
daarna dikwijls bij de Chinees gegeten en
in Des Indes of in Der Nederlanden ge
danst, ook werden per speciaal gehuurde
autobus of met een aantal eigen auto's
14