BATAVIASCHE ROEIVERENIGING "HOLLANDIA" Batavia 1956: Mejuffrouw G. A. van der Mark, het dameslid met de meeste verenigingsjaren, opent de verfraaide hotenloods. Naast haar de voorzitter dr. De Jong. Op de achtergrond een autobus van de General Motors fabrieken te Tandjung Priok, waarmee een pelgrimstocht werd gemaakt naar de eerste botenloods op Pasar Ikan. Op 17 juni 1972 was het veertig jaar geleden dat genoemde vereniging werd opgericht. Blijkens een vermelding in de statuten wa ren de oprichters: J. D. de Bats, F. H. Zey- del, L. W. J. Stevelink, A. Calkoen, D. J. Nooy, C. G. Catalani, W. Cornelisse, A. J. E. van Berckelaar, E. Janzen, M. C. Paauwe, W. G. Sirks, M. P. van Musschenbroek, mr. W. J. Blaisse en A. Zimmerman. De vereniging werd opgericht voor de tijd van 29 jaar. Bij gouvernementsbesluit van 15 febr. 1933, no. 20 werden de statuten goedgekeurd en werd de vereniging mits dien erkend als rechtspersoon. Het bestuur bestond voor de eerste maal uit: voorzitter, dr. J. H. de Jong; vice-voor- zitter, mr. W. J. Blaisse; secretaris, D. J. Nooy; penningmeester, A. Calkoen, en commissaris, M. C. Paauwe. De eerste accomodatie was gedurende korte tijd een loods op Pasar Ikan. Vervolgens het clubhuis bij Kampong Bandan aan het Antjolkanaal. Dit gebouw was eigendom van het Land, in beheer bij de directeur van de Haven Tandjong Priok; de er naast gebouwde botenloods was van de vere niging. Op het achtererf was een woninq, in gebruik bij een van de twee botenknech- ten, genaamd Kardi; oud-Hollandianen zul len zich hem nog herinneren. Het botenmateriaal was afkomstig uit Ne derland, Engeland en Australië. Het be stond uit wherries, vieren, tweeën en sciffs. Er waren plannen voor de aanschaf van twee achten. Behalve onderlinge wedstrijden, werden jaarlijks wedstrijden gehouden tegen de Roeivereniging "Brantas" van Surabaja en tegen de Rowing Section van de Royal Sin gapore Yachtclub. De ontmoetingen hadden afwisselend plaats te Surabaja, Singapore en Batavia. De eerste interstedelijke wed strijd werd in 1933 te Surabaja gehouden. Tegen Singapore werden alleen heren nummers verroeid, tegen "Brantas ook damesnummers. Het botentransport had plaats per K.P.M. Het kostte doorgaans hoofdbrekens om dit kostbare materiaal onbeschadigd op de plaats van bestemming te krijgen. Met de leden van deze zusterverenigingen werden de meest hartelijke betrekkingen onderhouden. De verhouding tussen de Hollandianen onderling was van bijzonder vriendschappelijke aard. Er werden banden gelegd voor het leven; meerdere huwelijken vonden hun basis in "Hollandia.' Een groot aantal van de leden was oud-student roei er. Op de onderlinge wedstrijden kwamen zo mogelijk ploegen uit met oud-leden van de Nederlandse studenten roeiverenigingen. Een ander evenement was de jaarlijkse club- tocht, met tal van boten, naar het gebouw van de Jachtclub te Tandjung Priok, gevolgd door een tocht per motorboot naar een der eilanden in de Baai van Batavia. Het in de namiddag terugroeien naar het clubhuis (een klein uur) was soms wel ietwat "berat", doch er was een prikkel om vóór donker aan te komen, teneinde niet te veel door de muskieten te worden gehinderd. In 1939 werd opgericht de Nederlands- Indische Roeibond; oprichters waren "Hol landia", "Brantas" en "Kali Baru" te Sema- rang; deze laatste was als ik mij wel her inner in 1938 in het leven geroepen. Deze bond beoogde o.m. de bevordering van het wedstrijdwezen en het afleggen van vaar- digheidsproeven, zoals deze in Nederland werden afgelegd onder auspiciën van de Nederlandse Roeibond. Het was een goed gebruik de vlootvoogd het beschermheerschap van "Hollandia" aan te bieden en het ere-voorzitterschap aan de president-directeur van de N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij. Beiden deden de vereniging steeds de eer aan aanwezig te zijn op de stijlvolle feesten in het receptie-paviljoen van Hotel des Indes, die na de wedstrijden werden ge houden. Bij het schrijven van deze regels trekken kostelijke herinneringsbeelden aan mijn oog voorbij. "Hollandia" deed veel, de leden blaakten van energie. Niet alleen werd er geroeid, daarna dikwijls bij de Chinees gegeten en in Des Indes of in Der Nederlanden ge danst, ook werden per speciaal gehuurde autobus of met een aantal eigen auto's 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 14