LANGS TIJGER PADEN HET GELUK VAN HET JAGEN Zondagsjager lex Denninghoff Stelling moessOn WJlfL i n' Met een geweer meer of minder bleef voor de soldaten de buit het belangrijkste doel en zo'n vreemde eend in de bijt werd kame raadschappelijk getolereerd. Er was er één, ik zal hem Piet noemen, die alleen voor de lol meedeed, maar die bij ons zelfs bij zonder welkom was. Ten eerste behoefde ik geen einden te fietsen, omdat Piet er niets voor voelde om zich moe te maken. Dus gingen Lettinga en ik met hem mee in zijn auto, ook de honden. Ten tweede kon je rekenen op een tractatie, want Piet wist, dat wij nauwelijks aan eten of drinken dachten, als we achter de zwijnen aanzaten. Hij zorgde er dus wel voor niet van honger en dorst om te komen door middel van een dikke boengkoesan heerlijke lemper, door zijn zorgzame ega klaargemaakt, een ther mosfles met koffie en een veldvles met water. Ten derde gegarandeerd je-lah-je-rot, want Piet was een moppentapper. Toen de militairen op patrouille waren, gin gen we, dit waren Lettinga, Piet en ik met de honden, op een zondag morgen per auto naar Birim Rajeu. Lettinga en Piet posteer den zich in een rubbertuin van de bevolking, ik leidde de honden het aangrenzende bosje van de andere kant in en bleef zelf aan de rand staan. Even later begon Poetih te blaf fen, het zwijn nam de benen en verscheen op nog geen tien meter van Piet af. Die schrok zich een aap en loste met zijn dubbelloop een schot, maar Knor ging er vandoor. Dit was slechts kort uitstel van executie, want ik kreeg de vluchteling toch te pakken. Een verse wond door een loper in de voorpoot was niet door mij, maar beslist door Piet veroorzaakt. "Ja", zei hij trots," als ik hem niet geraakt had, hadden wij hem nooit gekregen", waarop Lettinga lachend uitriep: "Piet, je kan beter lemper vreten". Deze waarheid leidde naar een tractatie op lemper en koffie onder de rub berbomen. Verdiend toch? Toen de soldaten op een keer naar Aloer Merbau fietsten, reden Piet, Lettinga, ik en de honden in de auto ze achterna. Het was maar acht kilometer naar 't zuiden. Er sneu velden in dat terrein vier zwijnen, maar Piet had geen kans gekregen een schot te los sen. Op weg terug naar de auto passeerden we een stukje moeras met een klein open water aan de kant van de weg. Aan de over kant van de plas stonden twee mandars op ruim tien meter afstand ons argwanend aan te kijken. "Die zijn voor jou Piet", stelde Lettinga voor. Piet wilde graag zijn capa citeiten als schutter demonstreren met een prachtkans op zeker succes. Terwijl de twee purperkoeten bleven staan en de an dere jagers geïnteresseerd toekeken, stopte Piet een hagelpatroon in de loop. Hij plantte zijn voeten als een dienstplichtige matroos model neer, drukte de kolf tegen de stoere schouder en vuurde. Er klonk een hoest, drie meter verder regende het hagels in het water en de blauwe vogels vlogen verschrikt "De jacht behoort tot het zuiverste repertoire van het menselijk geluk" lOSé ORTEGA Y GASSET weg. We schoten in de lach, want de schutter, die zeker een oude patroon ge bruikt had, stond ook nog verbouwereerd te kijken. "Hé Piet", vroeg Lettinga, "heb je een st gedraaid"? Piets vrouw wilde op haar verjaardag met de vrienden ergens in het bos picknicken. Lettinga en ik waren ook uitgenodigd en op voorstel van Piet moesten de geweren en de jachthond Poetih mee, ergo wij geen wit, maar het bekende groene pakje aan. Dit stond met geweer en jachtmes in da mesgezelschap immers manhaftiger dan in een zondagspakje in de rimboe. In drie auto's gingen we op weg, richting Koeala Simpang. Piet loodste ons ergens een zij weg in naar de oliepalmonderneming Me- dang Ara, waar we aan de rand van de plantage een geschikt plekje vonden. In de schaduw van de kelapa sawit werden de meegenomen tikars uitgespreid en de ma- kanan en minoeman uitgestald. Het werd een stevige smulpartij, maar men zegt: Sial, als je satee babi eet, voordat je op de zwijnejacht gaat. Na de maaltijd zouden de heren dus een kijkje nemen in een dicht bij gelegen pluk oetan. Met vier geweren omsingelden we dit terrein, terwijl Lettinga en Poetih er in gingen. Terwijl ik daar ergens zo'n beetje stond te suffen, joeg Poetih een zwijn op. Thans slechts 4,f 0,90 porto Door dit kabaal vloog een boshaan in mijn richting op. De prachtige vogel streek in een nabij staande boom neer, kreeg mij in de gaten en begon alarmerend te kakelen, wat ik natuurlijk helemaal niet leuk vond. Het zwijn ontkwam zonder moeite, want blijkbaar had niemand er voor gevoeld met een volle pens een eindje verder te lopen om het terrein goed af te sluiten. Ik dacht: Beter één boskip in de hand, dan tien in de oetan. Ik opende de dubbelloop en stopte er, verschrikt, 'n hagelpatroon in. De haan werd buit, maar ik moet er eerlijk bij vertellen, waarom ik eventjes geschrokken was. Een zwijn had me ongehinderd kunnen passe ren of van de sokken lopen, want toen ik het geweer opende, waren de kamers leeg! Door het nagenieten van het feestmaal en de grappen van Piet had ik helemaal ver geten de dubbelloop te laden! Dit heb ik natuurlijk aan niemand verteld, maar als Piet dit misschien leest, mag hij me gerust uit maken voor zondagsjager. V. de Vries Betekenis der woorden. Boengkoesan pakje, bundeltje. Tjelleng wild zwijn Lemper rolletje gekookte kleefrijst, ge vuld met gebraden, gepluisd vlees, (abon), of gedroogde, gezouten garnalen (ebi). Het geheel gewikkeld in jong pisangblad en even geroosterd boven een houtskoolvuur. (Motto: itoe dianja) Loper rond, loden kogeltje met diameter van 6 t/m 9 mm. Mandar soort watervogel-goudsnip. Kelapa sawit oliepalm. Lett, klappers van dezelfde boom, of een boom van dezelfde kleur. Tikar fijn gevlochten zit - of ligmat (pan- dan) bidmatje tikar sembahjang. Makanan eetwaar. Minoeman dranken. Sial! tegenspoed hebben Oetan bos. GHB ABU SAID, i'bn Abi'l-Chair (967-1049); een der eerste vertegenwoordigers van de extremistische pantheïstische rich ting in de mohammedaanse mystiek. Zij komt tot uiting in een aantal ge dichten in het Perzisch, die aan hem worden toegeschreven. Medemens. Indien de mens verlangt dicht bij God te komen, moet hij Hem zoeken in de harten van zijn medemensen. Hij moet goed spreken over allen, of zij nu aan wezig zijn of niet; en als hij beoogt een licht te zijn om de anderen te leiden, moet hij, als de zon, aan allen hetzelfde gelaat tonen. Vreugde te brengen In één enkel hart is beter dan vele tem pels te bouwen; en één enkele ziel door goedheid tot Uw slaaf te maken, is meer waard dan aan duizend slaven de vrijheid te schenken. De ware hei lige zit temidden van zijn medemensen en hij staat op en eet en slaapt en koopt en verkoopt en geeft en neemt in de bazaars onder de andere mensen; en hij huwt en heeft gezellige omgang met anderen; en niet één ogenblik ver geet hij daarbij God. Op de zondagse drijfjachten met de militairen van Langsa gebeurden natuurlijk dingen, die 'n leuke afwisseling brachten in het routinewerk. Voor mij was het na zes dagen werk tussen de schoolmuren al een heerlijke afwisseling om in die Atjehse wildernis rond te zwerven. Maar er gingen meermalen gasten mee, die ook even zo'n tjelleng dachten neer te knallen. Mulek dese! 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 17