S u B5I Het PMY-ensemble van het I.E.V.- onder leiding van Wim Wouters Jos. van Arcken BE KRONTJONG - GITAAR" door ROSALIE GROOSS Het was in de late 30er-jaren dat ik nader kennis maakte met Wim Wouters. Deze bekende Bandoengse ingezetene, naar ik meen werkzaam bij de Staats spoorwegen, had zich in de tijd van de "stomme" film verdienstelijk ge maakt door in een bioscoop, aan de Soeniaradjaweg, het muzikale gedeelte van het programma te verzorgen. Zijn vioolspel was gevoelig en technisch niet slecht. Was in het populaire vlak zelfs goed. Dus geen vioolconcerten, zoals Jascha Heifetz die zou uitvoeren, maar ouvertures, walzen enz. van Boï- eldieu, Strauss, Léhar e.a. componis ten. Als pianiste had hij Lettie Pfeffer- korn, een slanke schoonheid die ook bekend was als pianolerares. Als zodanig kende ik hem oppervlak kig, een sympathieke, wat nerveuze musicus. Door het I.E.V. leerde ik hem, in die hoedanigheid, goed kennen. En daardoor ook het I.E.V.-ensemble dat regelmatig, - als ik het me nog herinner, éénmaal in de week, voor de Ban doengse radiovereniging-zender optrad. De roepletters van deze zender waren P.M.Y. en werd daarom kortweg PMY genoemd. Hij stond aan de Bantjeuj- weg, tussen de gevangenis en de Grote Postweg, als ik het goed heb, naast de vulcaniseerinrichting "ADIL", waarvan een Japanner de eigenaar was. Het orkestje had de volgende bezet ting: Wim Wouters, violist en leider de dames: Dita Hendriks, vaste pianiste Fransje de Keizer inval pianiste Juul Wouters, inval pianiste tevens ac- cordeoniste de heren: Adeboy, cellist Palencoë, 2e violist, reserve 1e violist Kadarisman, obligaat-violist/altist Maarten Hendriks, 2e violist Eugène Souweine, 1e violist/obligaat violist Eddy Hendriks.dwarsfluitist Als solisten traden op, behalve Wim Wouters zelf, Juul Wouters: accordeon, en Eddy Hendriks: fluit. Variatie genoeg dus. Het toegestane uur was dan ook altijd volledig gevuld. Er werd gerepeteerd bij de familie Wou ters thuis. Meningsverschillen waren er gelukkig weinig. De leider was niet alleen tactvol en begrijpend, hij kon ook goed eventuele spanningen snel wegwerken, daarbij geholpen door zijn gastvrije echtgenote. Dat b.v. de heer Adeboy, de oudste van het amateur gezelschap, langzamerhand wat beve rig werd in zijn streek, was voor de altist-een reden om bij moeilijke cello passages, onmerkbaar een deel mee te strijken. Dat er door een violist wel eens een valse toon werd geprodu ceerd, was geen punt van langdurige discussie, maar van zeggen welke po sitie de beste zou kunnen zijn dan wel van pech, als het tijdens de uitzending gebeurde. Het programma werd meestentijds in geleid door de heer Reids-Leegsma, omroeper van de PMY. Daarna werden de nummers aangekondigd door Eugè ne Souweine. De volgorde was nor maal: een ouverture, een wals, voor- drachtsmuziek en tot slot een mars. Als gasten traden wel eens op: Me vrouw Landouw, zang (bekend van het Belloni-orkest) en Benno de Jong, ac cordeonist. De leden van het orkestje waren IEV- ers en IEVJB-ers, maar zij waren in de eerste plaats amateurmusici, die zich met hart en ziel inzetten voor hun re pertoire. Kadarisman was een rustige figuur, die nooit moeilijkheden maakte en een bijzonder goed violist was. Palencoë wat agressief, hetgeen ook in zijn vioolspel tot uiting kwam. Sou weine teveel de perfectionist, die moei lijk maat kon houden en daarom met zijn rechtervoet de maat meetikte. Dat was soms hinderlijk. Maarten Hendriks te luchthartig, hetgeen zich openbaarde in een nogal krassend en niet altijd zuiver vioolspel. Eddy Hendriks een zeer goed fluitist, maar wat zwaar op de hand. De dames leverden weinig moeilijkheden op, hoogstens over de te spelen stukken. Maar een ieder stond hoe dan ook, met zijn kunnen, achter Wim Wouters. De 10e mei 1940 ging voor het ensem ble niet ongemerkt voorbij. De omroe per van de PMY werd als NSB-er ge ïnterneerd. Naar men vertelde: nadat hij op die datum de gramofoonplaat "Marietje heeft een hart van prikkel draad" had laten vallen. Het zou voor de NSB, in Bandoeng, het teken zijn geweest om tot actie over te gaan, wanneer, na de aankondiging van de titel, het vallen en breken van de plaat gehoord werd. Al met al, het aankondigen van titels in het duits, werd vanaf de 10e mei 1940, niet toegestaan waardoor het kon gebeuren dat men, via de radio, het volgende te horen kreeg: Verhaaltjes uit het Wener-woud van o Voor Juwelen en Uurwerken als van ouds naar j Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. .33 64 41 Johann Strauss (Geschichten aus dem Wienerwald) Donaugolven (Donauwel- len) Mooie gigolo (Schoner Gigolo) Dat komt maar eenmaal (Das gibt's nur einmal) Achteraf bekeken, allemaal knots-ge dacht dat algemeen bekende titels wat met oorlog te maken kregen, maar ge plaatst tegen de sentimenten van die tijd, begrijpelijk. En nu zitten wij, tientallen jaren na de oorlog, en waar zijn de leden van dat IEV-orkestje nu? Zij hebben, via de radio, bijgedragen om de eenheid van het IEV te versterken. Zelf vormden zij een team, dat de schoonheid van de muziek, van voor de oorlog, de ever greens van nu, probeerde uit te dragen, via het moderne communicatiemiddel van toen, de radio. Maar zijn als team uit elkaar gevallen door geschillen tus sen volkeren, die ook op hun geboorte grond moesten worden uitgevochten. En daardoor is hun gezamenlijke bij drage aan Euterpe verloren gegaan. ELS IKüUSQtKS moesson Op zoek naar de oorsprong en geschiedenis van de krontjong. 190 pagina's (plm.) f 9,90 f 0,90 porto. 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 21