Di Pinggir cdt moest worden beoordeeld: Heeft hij een beschaafd interieur? Nu zou men denken dat zulks sloeg op de inrichting van het huis. Mis! Hiermede werd bedoeld of de ongehuwde officier er misschien een huis houdster op na hield. In de rang van luite nant en jong kapitein werd daar niet zo zwaar aan getild. Een kokkie behoefde nog geen njai te zijn. E.e.a. was moeilijk te controleren. Anders was het gesteld met een kapitein die op het slappe koord moest voor de majoorsrang. Dan moest de rubriek wel degelijk serieus worden ingevuld en diende de vraag door de te beoordelen kapitein naar plicht, eer en geweten te worden ingevuld. Sommige kapiteins die de vraag niet wensten te beantwoorden namen ontslag. Anderen vulden achter de vraag Neen in, doch hadden van te voren hun huishoudster uit logeren gezonden naar haar familie in de kampong. Na de bevor dering kwam zij dan meestal weer terug. Begin mei 1916 kwam er vrij plotseling een eind aan het gezellig samenwonen van de drie vrijgezellen in Schooiers Welvaren. Ik had in april reeds een rekest gericht aan de inspecteur der infanterie, waarin ik over plaatsing verzocht naar het gewest Atjeh en Onderhorigheden en daaraan toege voegd; Wenst krijgservaring op te doen. Nu was er in Atjeh in 1916 van het opdoen van krijgservaringen al enige jaren zo goed als geen sprake meer, maar deze toevoe ging was voor een welwillende beoordelaar op het hoofdbureau van het wapen der in fanterie te Bandoeng een teken', dat de verzoeker er financieel niet al te best voor stond. In Atjeh werd, al was er dan zo goed als geen moesoeh meer, nog wel uitge breid patrouille gelopen hetgeen 6,per dag daggeld opleverde. Eind april kwam het bericht van de over plaatsing nog vrij onverwacht. De drie boedjangs hadden van een Chine se autoverhuurderij een gammele wagen ge huurd en waren daarmee op een zondag middag naar Semarang gereden. In de vroe ge maandagmorgen kregen we tijdens de terugreis panne op een donker weggedeel te. Er was geen kampong in de omgeving te bekennen. We bleven in de auto zitten totdat het licht werd, wandelden toen naar de dichtstbijgelegen kampong en stelden het hoofd op de hoogte van ons geval met verzoek de auto te willen doen bewaken, totdat hij werd opgehaald. We begaven ons te voet naar Ambarawa. Juist op die maandagmorgen zouden te 7.30 uur de officieren van het bataljon aan de nieuwe commandant, majoor Lutz, worden voorgesteld. De drie boedjang luitenants mankeerden. Dat was een heel slechte beurt.! Alweer een schriftelijke berisping bij de conduite. Intussen was er ook een proces-verbaal bij mijn stukken gevoegd n.a.v. zonder muilkorf op de openbare weg laten lopen van twee honden. Ze waren uit ons huis ontsnapt en door de schout en zijn rakkers in een hondenwagen gestopt. Voor deze misdaad moest ik voor de krijgs raad te Magelang verschijnen, juist op de dag dat er op de aloon aloon te Ambarawa wedstrijden met door Javanen bereden paardjes werden gehouden. Het was voor het garnizoen een vrije dag. Mijn jaarge noot de 2e luit. R. Vooren, het jongste lid van de uit zeven leden bestaande Raad, moest als zodanig het eerst zijn oordeel over de zwaarte van de straf uitspreken. Dat luidde 0,50 boete voor iedere hond. De overige leden van de Raad stemden daarmee in. Ook werd ik veroordeeld tot de kosten van het geding, doch daarover heb ik nooit meer iets vernomen. De eerste imovSSfOlV oorip soctnoharcljo f 3 "OERIP SOEMOHARDJQ" door Rohmah Soemohardjo- Soebroto Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong, uitgave Moesson-reeks. Prijs nu slechts f 5,incl. porto Een boek, waarvan J.H.R. in Tong Tong zegt: "het geeft een boeiend beeld van het leven van een Javaanse familie, sterk georienteerd op Nederland, maar nochtans Indo nesisch indruk van al mijn chefs, die ik na Ambara wa heb gehad, was niet gunstig als zij met een gerimpeld voorhoofd en opgetrokken wenkbrauwen kennis namen van de bijlagen bij mijn beoordelingen. Ze dachten, wat hebben ze nu op mijn dak gestuurd! Het schijnt, dat ons uitstapje naar Semarang, met niet al te beste afloop, de verandering van standplaats heeft beinvloed en bespoe digd. Binnen een week waren we overge- geplaatst, Allirol naar Buitenzorg, Dulfer naar Timor en ik naar Atjeh. Natuurlijk had den we er wel eens over gedacht om veel eerder overplaatsing te verzoeken, doch dit zou geen resultaat hebben gehad. Er waren in het tijdvak 1909- 1913 op Timor, Borneo en op de westkust van Atjeh enige 2e luitenants gesneuveld, die na een kort verblijf op Java naar de Buitengewesten waren overgeplaatst. Door de legercdt. werd daarna een order uitgevaardigd, dat pas uit Nederland aangekomen officieren minstens twee jaar tropendienst moesten hebben gehad teneinde de nodige ervaring op te doen, voor zij in gebieden buiten Java mochten worden ingedeeld. Uitgeleide gedaan door mijn makkers, die voor gamelanmuziek op het station hadden gezorgd, vertrok ik na een tweejarig ver blijf te Ambarawa, Atjehwaarts, nieuwe mensen, andere toestanden en nieuw avon tuur tegemoet. Oom Piet. In een cultureel artikel in de "Telegraaf" wordt "Shakespeare's klassieke Julia in een nieuwe gedaante" gepresenteerd. U raadt wel wélke gedaante dat in deze "eerlijke" nieuwe tijd is: poedelnaakt! Zo zullen successievelijk wel alle klassieke figuren ontkleed worden in ons moderne super-culturele Europa. Alleen met Adam en Eva zullen ze dan wel geen raad weten... In ons fijne Haegje hebben de gezamenlijke bioscopen een aanmoedigings-slogan, die bij alle films wordt gepresenteerd: "Fijn dat er films zijn!" Met echt democratische ge lijkgezindheid wordt die slogan nu afge drukt bij ALLE soorten films: sensatie, ge weld, moord, doodslag, porno, immoraliteit, "blue movie", enz. enz. Wat fijn! Wat fijn! De Utrechtse hoogleraar Prof. van Baal (ex-gouverneur Nw. Guinea) heeft ontslag gevraagd omdat "hij zich als hoogleraar bij herhaling te verweren heeft tegen onaan vaardbaar optreden, aantijgingen en onwaar heden van zich misdragende studenten." Het is gewoon een voortzetting van een oud- Hollands spreekwoord:"Zo de ouden zon gen, piepen de jongen". Als in de politiek aantijgingen en onwaarheden behoren tot het normale dagelijkse repertoire (leugen en laster als tactiek!), kan het niet anders of de jeugd leert die tactiek ook "vanzelle- vers" De laatste generatie zit vol beo's zonder vermogen tot zelfstandig critisch denken. Op het TV-programma "Twee voor Twaalf", een quizz waarin jonge en oude erudieten hun maxima aan uit-het-hoofd-geleerde les jes mogen demonstreren, worden soms de grootste bokken geschoten, waaruit toch wel blijkt dat moderne studie mooie effec ten kan geven, maar ook schrikbarende "afgangers" (mertjon bungkem). De laatste keer werd o.m. gevraagd hoe de laatste GG van Indië heette (portret Exc. Tjarda werd vertoond). Na lang erg wijs kijken werd geraden: "Daendels". Ach, na tuurlijk kent de doorsnee Nederlander In die's geschiedenis niet. En dat er .deson danks zo smalend en denigrerend over ge oordeeld wordt (denk maar aan "Indisch ABC", waar hoogleraren en culturelen zon der blikken of blozen aan mee werkten!), geeft ons een idee van de wijze waarop al drie generaties lang in Nederland poli tiek, historie en cultuur scheefgetrokken zijn, zodat deze laatste generatie op vele terreinen met volslagen vervalste kennis rondloopt! De twee mooiste begrippen voor alle be schavingen, "Vrijheid" en "Eerlijkheid", zijn in deze moderne tijd erger uit hun voegen gerukt dan de meesten onzer beseffen. "Vrijheid" heeft namelijk voor de massa de deuren wagenwijd opengezet naar bande loosheid, schaamteloosheid en verwerping van verantwoordelijkheid. "Eerlijk zijn" is voor de massa's gewoon een excuus om ongemanierd en vulgair te zijn. (En zijn manieren wél kennen wordt "hypocriet" ge noemd). 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 9