LANGS
TIJGER
PADEN
HET GELUK VAN HET JAGEN
Een huis-tuin-keuken jachtavontuur
Lex Denninghoff Stelling
Kunt U goed teiien?
Noot.
"De jacht behoort tot het zuiverste repertoire
van het menselijk geluk"
JOSé ORTEGA Y GASSET
Ik was uit Palembang vertrokken voor
een toernee door het gewest op zoek
naar clandestine opium-fabricage en
arak stokerijen. Arak is een alcoho
lische drank, welke verkregen wordt
door stoken van gegiste melasse.
Ik was vergezeld door twee recher
cheurs en een Chinese medewerker.
Na enig rondzwerven kwamen wij ook
in Martapoera, waar ik enige jaren ge
leden had gewoond. De heer T., ge
pensioneerd ambtenaar van de ZS.S.
(Zuid-Sumatra Spoor) nodigde mij uit
bij hem mijn intrek te nemen, terwijl
mijn medewerkers en rechercheurs van
een logeergebouw konden gebruik ma
ken. De Chinees liet er geen gras over
groeien en ging meteen op zoek naar
clandestine opium-fabriekjes en arak
stokerijen. Hij ontmoette een kennis,
die hem te eten vroeg, maar daar bleef
het niet bij. Ook de tjioe (arak) kwam
op tafel en het was er zo gezellig, dat
mijn medewerker ver na middernacht
terug kwam slingeren. De arak echter
had hem dermate opgewarmd, dat hij
geen gebruik wilde maken van het
logeerverblijf, maar zich op een krossie
males in de open frisse voorgalerij liet
neervallen en direct "planken ging
doorzagen". Een krossie males is een
luier-stoel (luie-stoel) van rotan, waar
in men pleegt te liggen, om na een
vermoeiende hete dag op verhaal te
komen.
De volgende morgen werd ik heel
vroeg wakker en toen ik naar de man-
dikamer (badkamer) ging, zag ik bij het
voorbijgaan de Chinees als een vette
loempia in de krossie males opgerold
op denkbeeldige reis naar zijn good
old China. Ik moest tot mijn spijt de
reis onderbreken. Ik maakte hem wak
ker en toen hij goed bij zinnen was,
gaf ik hem een schrobbering voor zijn
roekeloos gedrag.
Wat was n.l. het geval? Reeds geruime
tijd maakte een tijger de omgeving
onveilig; verscheidene geiten en hon
den waren hem reeds ten offer geval
len en vooral de vele jachthonden van
mijn gastheer hadden zijn bijzondere
gastronomische belangstelling. De tij
gersporen op het erf logen er niet om.
Op dringend verzoek van de familie
bleef ik nog een nacht over. Tegen
middernacht schrokken wij wakker
door aanhoudend geblaf en gekerm er
tussen door. Met ontstoken koplam
pen gingen mijn gastheer en ik naar
buiten, ieder gewapend met een dub
belloop kaliber 12, maar er was niets
meer te zien. Toen na enige tijd de
paniek voorbij was, werden de honden
bij elkaar geroepen en stelde mijn
gastheer vast, dat er een op het appèl
18
ontbrak. Bij onderzoek bleek dat er
bloedvlekken waren op de krossie
males. Hier had de hond op liggen
slapen, was door de tijger besprongen
en weggesleurd. De Chinees, die te
voorschijn kwam en vernam wat er was
gebeurd, werd lijkwit, klopte zich tel
kens op de borst, hiermede uiting
gevend aan zijn dankbaarheid jegens
Keh-Sing-Kong (beschermgod), die
hem had beschermd tegen een gewel-
dadige dood. Ik zelf schreef zijn geluk
toe aan de inferieure arak, waarmee
hij zo was doortrokken, dat zelfs de
tijger hem niet lustte.
Het kadaver van de hond werd door
mijn gastheer in het belendende bos
gevonden. Hij liet het aan een boom
vastbinden en ging er in een andere
op posteren. Op de lopen van zijn ge
weer had hij op vernuftige wijze een
electrische lamp gemonteerd, zodat hij
beide handen vrij had en kon zien waar
op geschoten moest worden.
Tegen zeven uur was de tijger bij het
kadaver. De heer T, wachtte tot het
dier aan zijn maaltijd begon en knipte
toen de lamp aan. De tijger stoorde
zich niet aan het felle licht en bleef
doorvreten. Een schot en mijn gastheer
was van een gevaarlijke plaag verlost.
De geprepareerde huid werd aan de
wand van de zitkamer opgehangen,
doch het zou nog geruime tijd duren,'
voor de jachthonden van de heer T.
overtuigd waren, dat hun doodsvijand
daar aan de muur geen kwaad meer
kon doen.
K. Greeven
"Laten we naar Boe Niti gaan, ik heb
vandaag geen huiswerk", stelde ik
voor.
Mijn moeder gaf niet dadelijk ant
woord. Ze had haar ogen naar de zol
dering opgeslagen en begon vervol
gens, in zichzelf mompelend, op haar
tien vingers af te tellen.
"Niet vandaag," zei ze, "vandaag valt
op lijêk, ze zal niet thuis zijn."
Weer gingen haar ogen zolderwaarts.
Verder mompelen. Verder aftellen.
"Laten we donderdag gaan. Dat valt
op kêmil, dan zal ze zeker rondo royal
hebben, waar je zo gek op bent." (ron
do royal beignet van gegiste cassa
ve)
"Als U maar weet dat ik vrijdag proef
werk heb. Donderdag kan ik niet", riep
ik geërgerd om zoveel poespas.
"Vooruit dan maar," zei moeder, "en
als Boe Niti niet thuis is kunnen we
langs Djing (haar goudsmid) gaan. Mijn
ketting zal dan wel klaar zijn."
Boe Niti wès niet thuis en om mijn
nederlaag volkomen te maken was de
toko van Djing gesloten. Op de terug
weg kocht m'n moeder zo maar een
lapje stof voor mij. Zij zou nooit zeg
gen: "Heb ik geen gelijk? Ik heb het
je gezegd." Maar ze liet het je wel
voelen. Reken maarl
Om teleurstellingen te voorkomen, of
zich te verzekeren van succes bedie
nen de Javanen'zich van de volgende
telling:
Lijêk, Mêntêk, Djoto, Kêmil.
Lijêk moeizaam lopen, betekent: een
lange weg zonder resultaat.
mêntêk volle buik, betekent: je
wordt flink onthaald.
djoto uitstekend, betekent: succes
op alle gebied.
kêmil snoepen, betekent: je kriiqt
snoep.
Dit wordt afgeteld op de som van de
dag en de bijbehorende Pasardag.
Voorbeeld:
Zondag Paing.
Zondag 5
Paing 9
som
14
Thans slechts f 4,— f 0,90 porto
Dan tel je af: lijêk, mêntêk, djoto, kêmil,
en.z' !ot '~>e veertiende tel valt op
mêntêk. Als je die dag iemand voor
iets belangrijks wilt spreken, is die
persoon niet alleen thuis, maar je
wordt ook nog flink onthaald.
Probeer het eens!
Koesadalina