LANGS TIJGER PADEN HET GELUK VAN HET JAGEN Een huis-tuin-keuken jachtavontuur Lex Denninghoff Stelling Kunt U goed teiien? Noot. "De jacht behoort tot het zuiverste repertoire van het menselijk geluk" JOSé ORTEGA Y GASSET Ik was uit Palembang vertrokken voor een toernee door het gewest op zoek naar clandestine opium-fabricage en arak stokerijen. Arak is een alcoho lische drank, welke verkregen wordt door stoken van gegiste melasse. Ik was vergezeld door twee recher cheurs en een Chinese medewerker. Na enig rondzwerven kwamen wij ook in Martapoera, waar ik enige jaren ge leden had gewoond. De heer T., ge pensioneerd ambtenaar van de ZS.S. (Zuid-Sumatra Spoor) nodigde mij uit bij hem mijn intrek te nemen, terwijl mijn medewerkers en rechercheurs van een logeergebouw konden gebruik ma ken. De Chinees liet er geen gras over groeien en ging meteen op zoek naar clandestine opium-fabriekjes en arak stokerijen. Hij ontmoette een kennis, die hem te eten vroeg, maar daar bleef het niet bij. Ook de tjioe (arak) kwam op tafel en het was er zo gezellig, dat mijn medewerker ver na middernacht terug kwam slingeren. De arak echter had hem dermate opgewarmd, dat hij geen gebruik wilde maken van het logeerverblijf, maar zich op een krossie males in de open frisse voorgalerij liet neervallen en direct "planken ging doorzagen". Een krossie males is een luier-stoel (luie-stoel) van rotan, waar in men pleegt te liggen, om na een vermoeiende hete dag op verhaal te komen. De volgende morgen werd ik heel vroeg wakker en toen ik naar de man- dikamer (badkamer) ging, zag ik bij het voorbijgaan de Chinees als een vette loempia in de krossie males opgerold op denkbeeldige reis naar zijn good old China. Ik moest tot mijn spijt de reis onderbreken. Ik maakte hem wak ker en toen hij goed bij zinnen was, gaf ik hem een schrobbering voor zijn roekeloos gedrag. Wat was n.l. het geval? Reeds geruime tijd maakte een tijger de omgeving onveilig; verscheidene geiten en hon den waren hem reeds ten offer geval len en vooral de vele jachthonden van mijn gastheer hadden zijn bijzondere gastronomische belangstelling. De tij gersporen op het erf logen er niet om. Op dringend verzoek van de familie bleef ik nog een nacht over. Tegen middernacht schrokken wij wakker door aanhoudend geblaf en gekerm er tussen door. Met ontstoken koplam pen gingen mijn gastheer en ik naar buiten, ieder gewapend met een dub belloop kaliber 12, maar er was niets meer te zien. Toen na enige tijd de paniek voorbij was, werden de honden bij elkaar geroepen en stelde mijn gastheer vast, dat er een op het appèl 18 ontbrak. Bij onderzoek bleek dat er bloedvlekken waren op de krossie males. Hier had de hond op liggen slapen, was door de tijger besprongen en weggesleurd. De Chinees, die te voorschijn kwam en vernam wat er was gebeurd, werd lijkwit, klopte zich tel kens op de borst, hiermede uiting gevend aan zijn dankbaarheid jegens Keh-Sing-Kong (beschermgod), die hem had beschermd tegen een gewel- dadige dood. Ik zelf schreef zijn geluk toe aan de inferieure arak, waarmee hij zo was doortrokken, dat zelfs de tijger hem niet lustte. Het kadaver van de hond werd door mijn gastheer in het belendende bos gevonden. Hij liet het aan een boom vastbinden en ging er in een andere op posteren. Op de lopen van zijn ge weer had hij op vernuftige wijze een electrische lamp gemonteerd, zodat hij beide handen vrij had en kon zien waar op geschoten moest worden. Tegen zeven uur was de tijger bij het kadaver. De heer T, wachtte tot het dier aan zijn maaltijd begon en knipte toen de lamp aan. De tijger stoorde zich niet aan het felle licht en bleef doorvreten. Een schot en mijn gastheer was van een gevaarlijke plaag verlost. De geprepareerde huid werd aan de wand van de zitkamer opgehangen, doch het zou nog geruime tijd duren,' voor de jachthonden van de heer T. overtuigd waren, dat hun doodsvijand daar aan de muur geen kwaad meer kon doen. K. Greeven "Laten we naar Boe Niti gaan, ik heb vandaag geen huiswerk", stelde ik voor. Mijn moeder gaf niet dadelijk ant woord. Ze had haar ogen naar de zol dering opgeslagen en begon vervol gens, in zichzelf mompelend, op haar tien vingers af te tellen. "Niet vandaag," zei ze, "vandaag valt op lijêk, ze zal niet thuis zijn." Weer gingen haar ogen zolderwaarts. Verder mompelen. Verder aftellen. "Laten we donderdag gaan. Dat valt op kêmil, dan zal ze zeker rondo royal hebben, waar je zo gek op bent." (ron do royal beignet van gegiste cassa ve) "Als U maar weet dat ik vrijdag proef werk heb. Donderdag kan ik niet", riep ik geërgerd om zoveel poespas. "Vooruit dan maar," zei moeder, "en als Boe Niti niet thuis is kunnen we langs Djing (haar goudsmid) gaan. Mijn ketting zal dan wel klaar zijn." Boe Niti wès niet thuis en om mijn nederlaag volkomen te maken was de toko van Djing gesloten. Op de terug weg kocht m'n moeder zo maar een lapje stof voor mij. Zij zou nooit zeg gen: "Heb ik geen gelijk? Ik heb het je gezegd." Maar ze liet het je wel voelen. Reken maarl Om teleurstellingen te voorkomen, of zich te verzekeren van succes bedie nen de Javanen'zich van de volgende telling: Lijêk, Mêntêk, Djoto, Kêmil. Lijêk moeizaam lopen, betekent: een lange weg zonder resultaat. mêntêk volle buik, betekent: je wordt flink onthaald. djoto uitstekend, betekent: succes op alle gebied. kêmil snoepen, betekent: je kriiqt snoep. Dit wordt afgeteld op de som van de dag en de bijbehorende Pasardag. Voorbeeld: Zondag Paing. Zondag 5 Paing 9 som 14 Thans slechts f 4,— f 0,90 porto Dan tel je af: lijêk, mêntêk, djoto, kêmil, en.z' !ot '~>e veertiende tel valt op mêntêk. Als je die dag iemand voor iets belangrijks wilt spreken, is die persoon niet alleen thuis, maar je wordt ook nog flink onthaald. Probeer het eens! Koesadalina

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 18