F OP ZOEK NAAR PASEN PASAR MAbAM AMSTERDAM Tempo Doeloe ABONNEE'S 89 WERFT ABONNEES! The Silver Tone Steel Band met limbo-show en vuurvreter zijn er ook. 31 mei t/m 3 juni 1973 AMSTELHAL RAI GEBOUW Inlichtingen: Alkmaar Willem Bartiusstraat 6 Tel. 02200- 1 18 65 Het is wonderlijk hoe vol de banket winkel-étalages afgeladen kunnen zijn met chocolade-eieren in veelkleurig zilverpapier (met erg veel goud en zilver), terwijl de eertijdse paas-copy in tijdschriften en kinderrubrieken vol komen ontbreekt. U weet nog wel met b.v. kleurwedstrijden en allerlei voor beelden hoe paaseieren zelf gekleurd konden worden: de ene serie teke ningen al mooier dan de andere. Opmerkelijker echter is dat in diverse gesprekken voorzichtig geplaatste vra gen over Pasen meestal niet verder komen dan de beschouwing van Pasen als een aanknoopdag voor een va- cantie, waarop al dan niet voordelig snipperdagen aansluitend "versierd" kunnen worden. Opa's en Oma's zijn voor Pasen in belag genomen door kinderen plus kleinkinderen. Zij die de Paasdagen aansluitend bij een vroege vacantie kunnen nemen zijn zó totaal door de vacantiebespiegeling in beslag genomen dat Pasen zelf er helemaal bij in schiet. Voor zeer veel mensen (vooral de jongere) is Pasen alleen nog maar een vage "Christelijke feestdag", voor de iets beter georienteerden "een her denking van de herrijzenis van Chris tus of zoiets". Voor hen die het nog steeds wél goed weten, is inderdaad Pasen nog steeds de dag van de her rijzenis van Christus uit de Dood. En dat dit inderdaad het grote vernieu wende element is van het Christelijk geloof dat niemand waarlijk sterft maar door zijn geloof behouden wordt. Toch is ook voor hen dit Paasfeest dus uitsluitend verbonden met het Christelijk denken, zodat de boodschap van het Paasfeest aan alle niet-Christe- nen voorbij gaat. Wie erg belezen is, heeft in andere religieën vaak gehoord van (soms zeer knappe) verhandelingen die overtuigend aantonen dat het hele kruisigings- en opstandings-verhaal on waar is. En dat a. de gekruisigde Jezus in bewusteloze toestand van het kruis gehaald zou zijn en door zijn discipelen met geneeskrachtige kruiden weer ge nezen was, b. Hij inderdaad aan het kruis omgekomen is en er nooit een opstanding was; het lijk was alleen uit het graf gehaald en in intieme kring ge balsemd en ritueel begraven, waarna de "opstandings-legende" was verzon nen, enz. enz. Er bestaan ettelijke le zingen en theorieën. Er is in feite zó veel pro- en anti in het Paasverhaal (en de Opstanding) gezegd, dat de eeuwige essentie van het verhaal ge woon verdronken is geraakt in gepraat. Want de essentie van de "Opstanding uit de Dood" is inhaerent aan alles wat leeft, wat leefde en wat leven zal op deze aarde. Het wordt misschien een beetje duidelijker als wij beseffen dat het Paasfeest in Engeland Easter heet en in Duitsland Ostern, dus al bestond voordat het Christendom in Noord Eu ropa kwam. Toen was er in plaats van Pasen het Lentefeest, wat inderdaad óók een feest is van de Opstanding uit de Dood (van de winter). En zo zal een student van De Dood bij andere religieën of ethnische ge bruiken telkens weer ontdekken dat de Mens zo lang hij bestaat altijd gewor steld heeft met het doodsprobleem, omdat hij niet KON geloven dat aan wat wérkelijk leeft een absoluut einde kon komen. In feite bestaan er zo e- norm veel vormen van "leven na de dood" (denk b.v. aan arfelijke eigen schappen en het voortleven van ideeën nadat de schepper ervan overleden is) dat het me niet verbaast dat dit uni verseel verlangen voor één maal ook in een feit (in casu de wederopstan ding van de mens Jezus) gestalte ge kregen kan hebben. Ja, zelfs met Tong Tong beleven wij een poging tot herleven, tot wederop standing, nadat we als Indischman doodverklaard en uitgerangeerd zijn. Maar ach, we zijn ongemerkt gedui keld in een kleinburgermannetjesbe- staantje met eindeloos gepingel om een beetje meer en nóg een beetje meer en nóg een beetje meer, enz. Met vele kleine vitterijtjes en naaperijtjes en valsheidjes, waardoor ons vermogen om grote lijnen te zien en grote initia tieven te ontplooien verloren is gegaan. Omdat we destijds in Indonesië alles verloren, zijn we alleen maar nóg be houdender geworden dan we ooit ge weest zijn. En in ons klein getwist (als kippen in een ren) om kleine graantjes, hebben we de grotere Ideeën niet ge zien die Tong Tong op vele terreinen toonde. En we hebben Tong Tong klein genoemd omdat we zélf klein waren... Ach, zeg niet: "Toon mij dan, wat ik doen moet..." Dat is altijd het curieuze van elke Opstanding uit de Dood: dat moet helemaal uit Uzelf komen, uit een storm van verlangen om groter, beter, "an- derser" te zijn. Als wij dat niet kunnen, maar liever zalig oud worden met Drees, dan is Pasen niet voor ons ge maakt. Nóch welke andere opstanding ook. Want (fluisterend aan Uw oor): wij zijn al doder dan wij denken Vindt U dit een wrede, harde aan spraak, lezer? Spreek dan met Uzelf. Eerlijk. En U zult voor Uzelf misschien nóg harder zijn dan ik. En bij alle droefheid om wat U vindt zult U mis schien toch wel een gelukkig gevoel over houden. Want pas dan ben je wer kelijk op weg naar het nieuwe Pasen als U weet wat U verloren hebt T.R. Van de verzameling fotografische do cumenten uit het oude Indië, bijeen gebracht en toegelicht door E. Breton de Nijs (Rob Nieuwenhuys) die onder de titel Tempo Doeloe in 1961 het licht zag bij Querido in Amsterdam is thans een tweede druk verschenen, ditmaal niet gebonden maar als paper back, doch in hetzelfde formaat als de eerste uitgave. Nogal prijzig 29, maar wat wil men in deze tijd? Zelfs ons geestelijk voedsel onttrekt zich niet aan de waanzinnige prijsstijging, waarmee wij te kampen hebben. Het is, dunkt ons, overbodig deze tweede druk van een aanbeveling te voorzien. De inhoud is niet gewijzigd, en de uitvoering even fraai als de eerste. Foto's gekozen uit een over vloed van materiaal, betrekking heb bende op de periode 1870-1914 geven een onvergetelijk beeld van hetgeen in het bijzonder de Europeaan in Indië op zijn weg ontmoette, hoe hij er leefde en werkte, liefhad en stierf. Een boek om te bezitten en te koesteren als een schatkamer van dierbare herinnerin gen. Er zijn, helaas, steeds minder lezers die uit eigen waarneming dit zo boeiende tijdperk hebben beleefd. J.H.R. "Tempo Doeloe", E. Breton de Nijs uitg. Querido prijs 29,90 porto 2,25 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 3