De Nieuwe Partij-Organisatie
In Indonesië
uweiieróbedryl. h. Blok v/h Venbroek
De Neue Zuericher Zeitung van 14 febr. jl.
bevatte een artikel van zijn correspondent te
Jakarta, waaraan wij de volgende samenvatting
voldoende interessant vinden om haar te pu
bliceren.
De negen politieke partijen van Indo
nesië zijn tot twee grotere eenheden
samengevoegd. Uit de vier islamitische
partijen is de Verenigde Ontwikkelings
partij (Partai Persatuan Pembangunan)
ontstaan; de Nationale Partij, een klei
nere nationalistische, een links-natio
nalistische en de twee christelijke par
tijen hebben zich aaneengesloten in de
Democratische Partij (Partai Demokrasi
Indonesia). Hiermee is een nieuwe e-
tappe in de partijpolitiek afgelegd.
Aan het eind van de ontwikkeling kan
een aan de 'Indonesische omstandig
heden aangepast systeem staan waarin
vrijheid en orde in evenwicht zijn, of,
in het ergste geval, de onderdrukking
van alle partijen ten gunste van een
onverhulde autoritaire heerschappij.
Dat gevaar lijkt onder Soeharto zeer
klein, maar men zal de verdere ont
wikkeling af moeten wachten.
De partijen in Indonesië, voor een deel
al vóór de Eerste Wereldoorlog opge
richt kunnen wijzen op een trotse tra
ditie in de onafhankelijkheidsstrijd. On
der Soekarno hebben de partijen ech
ter hun aanzien verloren, en in het mid
den van de jaren zestig waren het niet
zij maar de militaire "jong-Turken" en
studenten die daadwerkelijk meewerk
ten aan de nieuwe orde. In 1966 werd
hervorming van de partij-structuur al
aan de orde gesteld, maar men kwam
toen niet verder dan de eis tot ver
eenvoudiging van het systeem van
partijen, massa-organisaties en zgn.
functionele groepen.
De regering Soeharto heeft herhaalde
lijk geprobeerd een soort vier-partijen-
systeem te vormen, bestaande uit de
functionele (stands-) groepen (Golkar),
de politieke vertegenwoordiging van de
strijdkrachten en twee grote partijblok
ken. De oudere partijleiders voelden
daar echter weinig voor, en het heeft
jaren van onderhandelen gekost (met
herhaaldelijke "aanbevelingen" van de
regering) om zo ver te komen als
thans. Een overweging was dat het
grote overwicht van Golkar in volks
vergadering en parlement beter door
twee grote dan door negen kleine, on
derling verdeelde partijen tegemoet
getreden kon worden.
Anderzijds is gepland dat alle partijen
en groepen zich beperken tot nationaal,
provinciaal en regentschapsniveau. Zij
krijgen slechts één maal in de vijf jaar
de gelegenheid de "floating masses"
direct te benaderen. Voor deze plan
nen zijn goede argumenten aan te voe
ren als men uitgaat van de realiteit
van de Indonesische dorpsgemeen
schap met haar traditionele (hoewel
niet op onvrijheid gebaseerde) com
munale structuur. In het algemeen is
de tendens te bespeuren de maat
schappij van de uitwassen van ideolo
gische en politieke tegenstellingen te
ontlasten.
Men zal moeten afwachten of een
scheiding tussen politieke en andere
gemeenschapstaken op dorpsniveau
praktisch door te voeren is. Moet het
partijwezen werkelijk hervormd wor
den? Of hebben de plannen alleen ten
doel de partijen als lastige critici uit te
schakelen? De sterke vertegenwoordi
ging van militairen wekt wantrouwen,
ook al komen de hardnekkigste inter
nationale critici uit de rijen die de be
tekenis van een revolutionair volksbe
vrijdingsleger in een communistisch
systeem erkennen maar niet de poli
tieke rol van een in de anti-koloniale
vrijheidsstrijd beproefd leger dat onder
anti-communistische leuzen aangetre
den is.
De regeringsplannen tot partijhervor
ming worden juist door jongere, voor-
Voor een 10 jarige Surinaamse jongen, die in een Kinderhuis verblijft,
zoeken wij een PLEEGGEZIN. Liefst met kinderen van gelijke of
oudere leeftijd.
Deze jongen is lange tijd gevoelsmatig veel tekort gekomen en heeft
daarom grote behoefte aan aandacht en begrip. Hij heeft geen contact
met zijn eigen ouders.
Brieven aan het Burger Weeshuis, Mozartlaan 150, Rotterdam.
uitstrevende krachten in het land in
beginsel verwelkomd. Dat geldt ook
voor de plannen om de versplinterde
en onbeduidende vakbonden om te zet
ten in een (niet-politieke) eenheids
vakbeweging. Nog meer dan elders
komt het niet zozeer op de plannen als
wel op de wijze van uitvoering aan.
Men kan de plannen zakelijk kritiseren,
maar men mag niet vergeten dat de
Indonesiërs net als vele andere Azia
tische volken zoeken naar nieuwe prag
matische oplossingen die ver af staan
van de eens blindelings overgenomen
Westerse of communistische voor
beelden.
UIT EEN BRIEF UIT JAVA
deze surat probeer ik te tikken in
de nieuwe Indonesische spelling, di-
tambah dengan de eventuele tikfouten
sebagai akibat van mijn "éénvingerig
melèk-systeem"
Daar heb ik U toch even aan het
lachen gekregen, ja? Maar wilt U wel
geloven dat dit taaltje mij het liefst is
van alle taalvormen? Omdat het getuigt
van hét toebuigen naar een ander mens
van de andere kant van de barrière.
Van een souplesse om de eigen taal
open te leggen voor een andere taal.
Van super-menselijkheid, ja!
T.R.
Boekhorststraat 12, Den Haag, Telefoon 070-63 64 21
Specialisten in Indonesische gouden sieraden. In- en Verkoop. Ook op
bestelling leverbaar.
immuunuiminium
SEDIH
Ook kregen wij bericht van het over
lijden op 82-jarige leeftijd van Ing.
Georges M.E.I, de Witte, die al die
jaren dat hij ook bij Tong Tong werkte
om ons uit diverse administratieve
moeilijkheden te helpen, natuurlijk
"Tjoh" heette. We zullen altijd aan hem
terugdenken als aan een beminnelijk,
blijmoedig mens. Zonder ooit een hard
woord over anderen en met een milde
uitkijk op zonden en gebreken, kortom
die wijsheid waar ieder mens in zijn
leven naar streeft. Misschien is hij
daarom ook zo oud kunnen worden!...
Er zijn soms weken, dat elke dag een
overlijdensbericht komt van verre of
nabije tong - tong - vrienden. Ook al
neemt het drukke leven je altijd toch
weer gauw in beslag, op een merk
waardige wijze ontstaat dan een soort
sedih gevoel als "background music"
dat de hele dag dóór blijft - en soms
wel weken lang blijft.
Het lijkt erg somber en verdrietig, maar
is het toch niet. Net als de woorden
en de melodie van "Forget me not",
die droevig zijn, maar tóch iets bevrij-
dends en gelukkigs hebben! Of beeld
ik me dat in?
T.R.
7^
6