De Nieuwe Partij-Organisatie In Indonesië uweiieróbedryl. h. Blok v/h Venbroek De Neue Zuericher Zeitung van 14 febr. jl. bevatte een artikel van zijn correspondent te Jakarta, waaraan wij de volgende samenvatting voldoende interessant vinden om haar te pu bliceren. De negen politieke partijen van Indo nesië zijn tot twee grotere eenheden samengevoegd. Uit de vier islamitische partijen is de Verenigde Ontwikkelings partij (Partai Persatuan Pembangunan) ontstaan; de Nationale Partij, een klei nere nationalistische, een links-natio nalistische en de twee christelijke par tijen hebben zich aaneengesloten in de Democratische Partij (Partai Demokrasi Indonesia). Hiermee is een nieuwe e- tappe in de partijpolitiek afgelegd. Aan het eind van de ontwikkeling kan een aan de 'Indonesische omstandig heden aangepast systeem staan waarin vrijheid en orde in evenwicht zijn, of, in het ergste geval, de onderdrukking van alle partijen ten gunste van een onverhulde autoritaire heerschappij. Dat gevaar lijkt onder Soeharto zeer klein, maar men zal de verdere ont wikkeling af moeten wachten. De partijen in Indonesië, voor een deel al vóór de Eerste Wereldoorlog opge richt kunnen wijzen op een trotse tra ditie in de onafhankelijkheidsstrijd. On der Soekarno hebben de partijen ech ter hun aanzien verloren, en in het mid den van de jaren zestig waren het niet zij maar de militaire "jong-Turken" en studenten die daadwerkelijk meewerk ten aan de nieuwe orde. In 1966 werd hervorming van de partij-structuur al aan de orde gesteld, maar men kwam toen niet verder dan de eis tot ver eenvoudiging van het systeem van partijen, massa-organisaties en zgn. functionele groepen. De regering Soeharto heeft herhaalde lijk geprobeerd een soort vier-partijen- systeem te vormen, bestaande uit de functionele (stands-) groepen (Golkar), de politieke vertegenwoordiging van de strijdkrachten en twee grote partijblok ken. De oudere partijleiders voelden daar echter weinig voor, en het heeft jaren van onderhandelen gekost (met herhaaldelijke "aanbevelingen" van de regering) om zo ver te komen als thans. Een overweging was dat het grote overwicht van Golkar in volks vergadering en parlement beter door twee grote dan door negen kleine, on derling verdeelde partijen tegemoet getreden kon worden. Anderzijds is gepland dat alle partijen en groepen zich beperken tot nationaal, provinciaal en regentschapsniveau. Zij krijgen slechts één maal in de vijf jaar de gelegenheid de "floating masses" direct te benaderen. Voor deze plan nen zijn goede argumenten aan te voe ren als men uitgaat van de realiteit van de Indonesische dorpsgemeen schap met haar traditionele (hoewel niet op onvrijheid gebaseerde) com munale structuur. In het algemeen is de tendens te bespeuren de maat schappij van de uitwassen van ideolo gische en politieke tegenstellingen te ontlasten. Men zal moeten afwachten of een scheiding tussen politieke en andere gemeenschapstaken op dorpsniveau praktisch door te voeren is. Moet het partijwezen werkelijk hervormd wor den? Of hebben de plannen alleen ten doel de partijen als lastige critici uit te schakelen? De sterke vertegenwoordi ging van militairen wekt wantrouwen, ook al komen de hardnekkigste inter nationale critici uit de rijen die de be tekenis van een revolutionair volksbe vrijdingsleger in een communistisch systeem erkennen maar niet de poli tieke rol van een in de anti-koloniale vrijheidsstrijd beproefd leger dat onder anti-communistische leuzen aangetre den is. De regeringsplannen tot partijhervor ming worden juist door jongere, voor- Voor een 10 jarige Surinaamse jongen, die in een Kinderhuis verblijft, zoeken wij een PLEEGGEZIN. Liefst met kinderen van gelijke of oudere leeftijd. Deze jongen is lange tijd gevoelsmatig veel tekort gekomen en heeft daarom grote behoefte aan aandacht en begrip. Hij heeft geen contact met zijn eigen ouders. Brieven aan het Burger Weeshuis, Mozartlaan 150, Rotterdam. uitstrevende krachten in het land in beginsel verwelkomd. Dat geldt ook voor de plannen om de versplinterde en onbeduidende vakbonden om te zet ten in een (niet-politieke) eenheids vakbeweging. Nog meer dan elders komt het niet zozeer op de plannen als wel op de wijze van uitvoering aan. Men kan de plannen zakelijk kritiseren, maar men mag niet vergeten dat de Indonesiërs net als vele andere Azia tische volken zoeken naar nieuwe prag matische oplossingen die ver af staan van de eens blindelings overgenomen Westerse of communistische voor beelden. UIT EEN BRIEF UIT JAVA deze surat probeer ik te tikken in de nieuwe Indonesische spelling, di- tambah dengan de eventuele tikfouten sebagai akibat van mijn "éénvingerig melèk-systeem" Daar heb ik U toch even aan het lachen gekregen, ja? Maar wilt U wel geloven dat dit taaltje mij het liefst is van alle taalvormen? Omdat het getuigt van hét toebuigen naar een ander mens van de andere kant van de barrière. Van een souplesse om de eigen taal open te leggen voor een andere taal. Van super-menselijkheid, ja! T.R. Boekhorststraat 12, Den Haag, Telefoon 070-63 64 21 Specialisten in Indonesische gouden sieraden. In- en Verkoop. Ook op bestelling leverbaar. immuunuiminium SEDIH Ook kregen wij bericht van het over lijden op 82-jarige leeftijd van Ing. Georges M.E.I, de Witte, die al die jaren dat hij ook bij Tong Tong werkte om ons uit diverse administratieve moeilijkheden te helpen, natuurlijk "Tjoh" heette. We zullen altijd aan hem terugdenken als aan een beminnelijk, blijmoedig mens. Zonder ooit een hard woord over anderen en met een milde uitkijk op zonden en gebreken, kortom die wijsheid waar ieder mens in zijn leven naar streeft. Misschien is hij daarom ook zo oud kunnen worden!... Er zijn soms weken, dat elke dag een overlijdensbericht komt van verre of nabije tong - tong - vrienden. Ook al neemt het drukke leven je altijd toch weer gauw in beslag, op een merk waardige wijze ontstaat dan een soort sedih gevoel als "background music" dat de hele dag dóór blijft - en soms wel weken lang blijft. Het lijkt erg somber en verdrietig, maar is het toch niet. Net als de woorden en de melodie van "Forget me not", die droevig zijn, maar tóch iets bevrij- dends en gelukkigs hebben! Of beeld ik me dat in? T.R. 7^ 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 6