.stelt olOb satuan Indonesia Nasional" - dus niet de PNI!) van onze dierbare Bung Hendro, alias Groeneveld. Ik kan heel veel vertellen, maar ik doe het niet; het kan allicht verkeerd worden begrepen, maar wat over Frans in Tong Tong geschreven is, is voor menigeen zeer pijnlijk omdat wij hem alle maal hebben verlaten en hem in de steek gelaten hebben. Maar niemand kan bevestigen dat hij niets was geweest; hij had veel geholpen financieel zowel als moreel Toen ik Leo terugschreef dat ik de fo to's best wilde plaatsen, kreeg ik een nóg langere brief terug, waaruit ik ci teer; Heel blij verrast ben ik, te weten dat het jou een plezier is, dat ik hem en hen niet vergeten ben, maar ook dank zij de enige en levende TONG-TONG die wij 2 x in de maand in onze brievenbus sen vinden, is het te danken, dat wé INDIË en alles wat er mee te maken heeft, nimmer en nooit zullen en KUNNEN vergeten! "Groot is de mens, die de laster trotseert, "Die er zich boven leert verhef fen door te zwijgen. "Doch dit zwijgen wordt niet ver overd dan door veel ZIELELEED (heb ik eens ergens gelezen) en ik heb er stilzwijgend in berust!... De bijgesloten foto's dragen de dag tekening 9 aug. 1952 (dus 20 jaren na dat Frans zijn branië "opstand" waag de), tijdens de verbroederings samen komst v.d. P.I.N. Afd. Surabaya. En pas nu, mei 1973, na nog eens 20 jaren, komt Frans "bij zijn groep terug", al blijft voorzichtigheid geboden, want het "verkeerd begrijpen" zal bij velen nog heel lang blijven voortgaanzegt Leo, die een oude en vertrouwde In dische naam draagt en die bovendien nog iets heeft als een geweten! NIET DE ENIGE Maar keren wij eerst nog even terug naar het citaat over de vrouw van Frans Groeneveld, want het is een zeldzaam getuigenis. Over het alge meen immers plegen vrouwen, die een miskenning of verguizing mee hielpen dragen, totaal vergeten te worden. Reeds dood verklaard tijdens de strijd van hun man staan zij vaak hulpeloos alleen omdat hun man nog gedragen is door zijn overtuiging, zijn ideaal, waarvan hij de politieke of sociale structuur begrijpt en er een logische voorstelling van heeft, die hem de kracht geeft om door te zetten. Maar zijn vrouw (en vaak moeder van enke le kinderen) begrijpt dat allemaal niet zo goed. Ze weet alleen dat ze uitge stoten is en dat "niemand haar wil kennen". Waar de man vaak in de al- gemene veroordeling zijn betrekking ook verliest, komt op de vrouw de volle last neer van de gezinszorg zonder geld. Hetgeen (verdere) afglijding ver oorzaakt naar de kampong. Wat zo'n vrouw lijdt, is met geen pen te beschrijven, en wij weten het. Maar het is nu voor het eerst dat er in Tong Tong ook zo openlijk getuigd wordt van het lot van zo'n uitgestotene. Zoals on ze gemeenschap er zovele gemaakt heeft in de afgelopen decennia en er hopelijk achteraf wroeging van heeft. Want wij kunnen alleen verder in de Tijd als wij niet geremd worden door oud onrecht dat niet eerlijk onder ogen gezien wordt. Zodat wijzelf ook ande ren eerlijk in de ogen durven zien. Want U weet toch ook dat Groeneveld niet de enige was, die door de Indische gemeenschap uitgestoten werd. Er zijn er in feite veel meer geweest die de "euvele moed" hadden om zich buiten de gangbare orde te stellen en een andere gezagsvorm eisten. ELK VOLK, ELKE BESCHAVING heeft zulke "pelo- pors" gekend, ze aanvankelijk veroor deeld of uitgestoten en later vaak in ere hersteld. Dus moet ook de Indische groep ze gekend hebben, maar bij ons blijven ze nog steeds veroordeeld en geschand vlekt. En naar een verlaat heronder zoek is zelfs niet getaald. Vanaf de vroegst bekende "opstandeling", de ook door Cramer genoemde Pieter Er- berfeld, zijn al deze vrije denkers door de gemeenschap veroordeeld en weg gewist, soms totaal onverdiend en op verdachtmaking en laster alleen. En wie er wérkelijk "fout" waren, zij waren niet fouter dan welke doorbreker in welke nationale historie ook die later grote roem en verering kregen. Een paar namen noemen? Douwes Dekker en Dahler? Teeuwen en Groeneveld? "GOENTOER BERGERAK" Het is écht een klein kunstje om in dit artikel namen te noemen uit de jaren 1910 tot 1920 (dus nog vóór het IEV opgericht werd) van Indo's, die mede werkten aan zelf opgerichte blaadjes als "De Indiër", "De Indische Bewe ging", "De Goentoer", "Goentoer ber- gerak", "De Express", "De Voorpost", enz., enz., enz., die stamelend een ei gen stem wilden formuleren, tastten naar een nieuwe oriëntering met een échte identiteit - en die vielen, de een na de ander, door de eenzaamheid waarin ze werkten en de verstoting door hun gemeenschap. Terwijl ze ei genlijk alleen uitspraken wat velen al lang voorvoelden: dat aan de Neder landse tijd een eind zou komen en in Indië andere meesters zouden komen... Reeds hoorde men het rommelen van de naderende revolutie. En van de na derende wereldoorlog die voorgoed een eind zou maken aan de westerse overheersing. "Goentoer bergerak...!" Maar die dit voorvoelden, waren en kelingen; vele anderen die het ook voelden, hielden liever hun mond. Het ergst was voor deze "revolutio nairen" dus het ontbreken van toege wijde en adequate helpers. Daardoor werd menige fout gemaakt, bleef me nige taak onaf, mislukten vele goed bedachte nevenplannen. En de grote massa bleef werkeloos toekijken, soms een gejuich aanheffend als een met moeite opgezette muur van het met bovenmenselijke kracht overeind ge zette bouwwerk instortte. Ook was men vaak gedwongen samen te werken met krukken, roddelaars, doodgewone ro vers, indringers, profiteurs en agents provocateurs... ik overdrijf geen milli meter. Dit alles in een zee van grote en kleine jaloezietjes. Wie geschriften uit die dagen door leest (brieven, rapporten, lasterstukjes, enz.) staat verbaasd hoe zéér weini gen deze "rebellen" (tegenwoordig zouden ze "progressieven" genoemd zijn) gekend hebbpn en hoe nog véél weiniger tijdgenoten iets begrepen hebben van de idealen dezer mensen, maar hoe enorm veel kwaadsprekers op gerucht en verdachtmaking gehol pen hebben deze mensen zwart te maken en uit te stoten. En natuurlijk zullen ze hun gebreken gehad hebben, ook al weet ik ze van Groeneveld toevallig niet. ALLE voor lopers, ALLE nieuwlichters, ALLE re geerders zullen hun gebreken wel ge had hebben net als bij ALLE andere volken door ALLE tijden. Alleen bij de Indische groep hebben echte en ver meende gebreken geleid tot achter docht en wantrouwen die ons AL onze leiders en vrienden ontnomen hebben. Omdat het kennelijk ontbroken heeft aan mensen met een hart en een moed groot genoeg om adiks te begrijpen, te vergeven en te beschermen. En zó hebben wij ons gehaast om onze adiks uit te wissen, dat Cleintuar's knappe studie: "Indische Nederlanders, een ontheemde bevolkingsgroep zon der toekomstbeeld" eigenlijk nog de aanvulling nodig heeft: "en zonder Verleden". Want wij hebben helemaal geen grote mannen en vrouwen om in eerbied op terug te zien. Ja, er is niets aangrijpenders als de Indische kerk hoven in Indonesië, waar zelfs het gro te kerkhof Kembang Kuning in Sura- baja verlaten en gehavend ligt omdat er geen groepje gevonden kon worden dat het geld, de arbeid en de eensge zindheid wilde bundelen om zorg op te brengen voor desnoods alleen maar één kerkhof in Indië als een symbool van dankbaarheid 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 5