"WERK; DOE JE PLICHT!" Men mag zelfs achteraf deze behou dende groepen geen kortzichtigheid verwijten. Het leek er immers op alsof de trage voortgang van de menselijke rechten van de Indo langzaamaan toch wel met succes bekroond zou worden. Want de uitbreiding en consolidering van het Nederlandse gezag maakte de behoefte aan een steeds groter amb tenarencorps steeds urgenter en dat kon alleen als men de Indo's wat men selijker ging bekijken (tot in de tweede helft van de 19de eeuw spraken vele Totoks over een Indo-huwelijk nog als van een "hondenbruiloft" waar men naar ging kijken als een soort kijk spul!). Maar bovendien: het begon langzamerhand te woelen in de Indo nesische samenleving (PSSI, Boedi Oetomo, enz. - Douwes Dekker) en men hoopte een sterker "front" te maken door Totok en Indo (zie in Z. Amerika: Criollo en Mestizo) sterker aaneen te binden. Een letterlijk eeuwenoude droom: to tale en geslaagde conformatie aan de White Master, scheen spoedig werke lijkheid te kunnen worden. Dit betekende vóór alles: wees trouw aan het Gezag, oftewel "Trouw aan Rood-Wit-Blauw" gesierd door de O- ranje wimpel. Deze loyaliteit aan de Regering ("door dik en dun") en het Oranjehuis is de grootste kracht ge weest van de Indische burgerij - en in zijn beste vorm ook zijn grootste deugd. Het begon echter meer en meer "in te krimpen" tot een volmaakt amb tenaarschap met als enige drijfkracht: het streven naar een perfecte condui testaat en blanco strafregister. Daar naast hield elke andere vorm van maat schappelijke bewustheid en verant woordelijkheid op. Zoals mevr. Viets ons in alle oprecht heid en naar waarheid schreef in de openingsdiscussie van Tong Tong over politiek: Ik ben opgevoed met het mot to: werk; doe je plicht en eerbiedig de adat en de hormat. Dat is jouw taak in Indië" Met zulk een beperkt burgerschaps program móest de in Nederland geko men Indischman wel in conflict komen met de politiek. Maar moet hij zo zoet jes aan toch wel leren inzien dat het waar is wat Drs. G. L. Cleintuar schreef in de Tong Tong van 1 april (pag. 6): Het woord politiek wordt door gaans te eenzijdig uitgelegd als: het bedrijf van de politieke par tijen. In feite is echter politiek: iedere vormgeving aan een men selijke samenleving, klein of groot, actief of passief. Het heeft iets, en zelfs heel veel, te maken met onze specifiek menselijke vrijheid, maar ook specifiek men selijke verantwoordelijkheid, om gestalte te geven aan de wereld waarin wij leven. MENGHUWELIK EN KOLONIALE REGERING In Indië had men echter alleen te ma ken met de trouwe dienbaarheid aan het gezag, dus zogezegd een "beperkt burgerschap" dat helaas ongemerkt in slaap begon te sukkelen in het "devies": "leder voor zich en God voor ons allen!" We hoefden en mochten immers nergens over meepraten? Was ons Onderwijs wel modern? Hoe was onze positie tegenover het nabije bui tenland (vooral China en Japan)? Zou den b.v. de buitengewesten meer ont plooid moeten worden? Enz., enz. Er was geen wérkelijke zorg om niets en alles ging toch vrij goed. "Boleh bilang tevreden" Helaas waren er twee vormen van de door Cleintuar genoemde menselijke verantwoordelijkheid, die "buiten de boot" vielen en het waren de voor de Indische samenleving juist allerbelang rijkste: het menghuwelijk en de kolo niale regeringsvorm. Onze absolute en blinde gehoorzaamheid aan de Rege ring zette ons namelijk al direct in een scheve positie tegenover het Moeder volk, dat wij in veel opzichten verra den móesten. En onze echte of in de verte aangetrouwde Indonesische fa milie die wij vaak verloochenen moes ten. Het heeft Goddank aan zéér vele es sentieel eerlijke mensen niet ontbro ken, anders zou immers het Indische begrip "boenglon-mentaliteit" niet ge boren zijn. Want daarvan werd ieder een beschuldigd die het op vele mo menten verdom familie of vrien den te verzaken. Helaas werd daar door de uitgesproken lafaards het be grip "boenglon" voor bedacht, dat een onverdiende lasterlijke bijklank kreeg, en helaas als een succesvolle chanta ge duizenden en nog eens duizenden mensen gedrongen heeft in een "voor zichtige" of laffe positiebepaling. En natuurlijk was de grootste Momoh van het "Volmaakte Nederlanderschap" de kwalificatie "anti-Nederlands". De grootste schoft en onderkruiper kon deze roep aanheffen en direct duizen den meelopers achter zich aan krijgen! Zelfs hier in Nederland, waar het be grip "anti-Nederlands" gewoonweg ab surd is. En nog steeds hebben vooral politieke profiteurs hier handig gebruik van gemaakt om (zoals altijd) te "ver- delen-en-heersen" onder Indischgas- ten. Een ander kampioen-verdachtmaking, waar 99 van de 100 Indischgasten blind in geloofden was de aantijging: com munist! Menige Indischman en Indone siër is hierom ten onrechte verstoten geraakt. TWEE VERBIJSTERINGEN De lezer begrijpt dat ik dit artikel hier afbreken móet omdat het terrein zich ontzaglijk veel verder uitstrekt en er voor de lezer zelf genoeg zelfstandig te ontdekken valt. Hij beseffe overi gens dat dit "Indische cultuurpro bleem" ook elders voorkomt waar mengculturen bestaan, compleet met dezelfde psychologische remmen, voet angels en klemmen, maar ook met de zelfde nieuwe horizonten! Denk b.v. aan Latijns Amerika met zijn zee van misverstanden (tot in ontzet tende oorlogen toe!) op de grensge bieden van Mestizo, Criollo (Totok- generaties) en "Gringo" (Europees "model"!). Hier is de (in Europa vaak gehoonde Mestizo al lang op weg naar totaal nieuwe literaire, psychologische en filosofische denkterreinen rondom zulke ideeën als de Eenzaamheid (So- ledad) en Doolhof (Laberinto), precies de twee grootste verbijsteringen van de Indischman: de eenzaamheid waar in hij door eindeloze verwerpingen en verdenkingen is geraakt, en het laby rinth van politieke, sociale en culturele raadsels in Indië toen en Europa nu. Nu denkt de Nederlander-van-hier wat graag dat in vergelijking met het ver foeilijke koloniale bestaan Holland met zijn "open kaart spelende" politiek en volle deelname voor iedereen een heer lijk superieur bestaan biedt, maar wie alleen al denkt aan de kabinets-crisis en hoe zelfs de Nederlander daar niet uit komt, beseft wel dat hier veel meer "onzuivere koffie" moet zijn dan de verkiezingsprogramma's willen doen geloven! Met 't leugenachtige en inconsequente patroon van het "anti-kolonialisme" van Nederland hebben wij al direct le ren afrekenen door o.m. dat fantas tische "Indisch ABC", dat alleen de Indischman al direct heeft leren door zien (met al zijn wérkelijke waarheden) als een verzamelpot van moedwillige verdraaiingen, verzwijgingen en over drijvingen, waarbij niet naar begrip ge zocht werd, maar naar omlaaghaling en zelfverheerlijking. Wat wij desnoods onze stroop-heiligen wel zouden willen gunnèn, als het niet onmogelijk bleek dit consequent en eerlijk te doen, om dat zij wèl de oude (en soms dode) kolonialen blijven aanvallen, maar wij selijk hun mondje houden over oude en nieuwe koloniale vriendjes. En daar door blijven meewerken aan instand houding van het veroordeelde kolonia lisme door een legioen van nieuwe machts-usurpators! Zoals Tjih terecht klaagt: "Wie wil nou...!" En dat is maar één voorbeeld. Maar elke imposante aanspraak voor de TV leert ons weer nieuwe dwaasheden en verdraaiingen in de politiekhoe erg moet het dan wel in de maatschap pij zijn! Om die reden trekt de Indisch man zich meer en meer terug uit aller lei discussies: laat me maar met rust; ik zal zelf mijn uitweg wel zoeken uit deze doolhof! Er is al zóveel toegezegd, beloofd en gegarandeerd waar niets van terecht gekomen is! Voor elke serieuze In dischman is er maar één Leitmotiv: ge loof niets meer, onderzoek zelf. In elk geval met het eindeloze net van be schuldigingen en verdachtmakingen is er al zoveel troebels in het leven ge- (lees verder pag. 8) 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 6