Fonteijn Co - Bandung een eeuw geleden Nog eens: Pasaoeran i? ik Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 46 46 47 v/h te DJOKJA GOUDEN schakelarmbanden krintjing slangen colliers (6 tot 10Ogr.) toesoek konde peniti kabaja van 22 karaats goud 22 Karaats verlovingsringen BRILJANTEN markiesringen hangers oorknoppen gezet in 22 karaats goud MIDO polshorloges SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas) TJITJAK broches in 22 KARAAT goud in étui 110,— franco huis. Wie thans Bandung bezoekt, komt met 'n tegenstrijdige indruk thuis. Het centrum - Braga, Grote Postweg - is duidelijk in verval, ofschoon twee monumenten uit het verleden, namelijk de beide grote hotels, Savoy-Homan en Preanger, kennelijk in bloeiende staat verkeren. Dank zij het toe ristenverkeer, waarvan Bandung een der trefpunten is - heerlijk .klimaat na het pufferig warme Jakarta, veel natuurschoon, toch tje naar de Prahu, u weet wel; een goedlachse bevolking, die de reiziger met de van ouds ver trouwde vriendelijkheid tegemoet treedt. Een bezoek aan Tjiumbu- luit mag aanbevolen worden: daar huist de internationale kolo nie en zij heeft er een prachtige sociëteit, zo als we er in Indo nesië geen hebben aangetroffen. Hoe zag de hoofdstad van Prian- gan er een eeuw geleden uit? Grasduinend in oude knipsels vonden wij een oud schetsje van 1938 uit het orgaan van de Ver- eeniging "Bandoeng vooruit", waarin een kennelijk toen toch ook al bedaagde inwoner van de stad verhaalt van de toestand, zo als die zich een eeuw geleden deed kennen. Wij laten hem gaar ne aan het woord (de oude spel ling is gehandhaafd). "Toen wij in 1874 te Bandoeng kwamen, aldus R.T. in het orgaan van de ver- eeniging „Bandoeng Vooruit", was Bandoeng een binnenplaatsje met zes a zeven steenen gebouwen! Dat waren het residentiehuis, Gedong Kapah - tegenwoordig gemeentehuis - waar toen de directeur van de Gouverne- ments Kinacultuur, Bernelot Moens, woonde. Dan het hotel van Moeder Hoenoer, waar nu het belastingkantoor is. Waar het perceptiekantoor is, stond de pradjoerits kazerne, met adjudant Pfeier als commandant. Langs de wegen Pasar Baroe, Grooten Postweg, Bragaweg - vroeger „Peda- tieweg" genaamd - stonden enkele warongs van bamboe met atap. De grootere huizen er tusschen werden gehuurd door Europeanen, meest amb tenaren en gepensionneerden. De Eu ropeanen woonden hoofdzakelijk aan den tegenwoordigen Bragaweg, Nari- panweg. Enkele aan den Grooten Post weg en op Tjitjendo. Waar het station S.S. nu staat en Kebon Kawoeng tot aan den weg ten Westen van den resi dent incluis de kininefabriek was alles sawah. Kebon Kawoeng was een speculatie poging van een paar lui, die daar dui zenden kawoeng - aren - boomen gin gen planten in de hoop op 'n groote af koopsom, omdat men verwachtte, dat daar 't station zou komen. In dien tijd had men te Bandoeng twee toko's, een van den heer Loheyde, waar nu Hotel Preanger staat, en later toko en hotel Thiem, en een toko tevens broodbak kerij van Oey Bouw Hoen. De Chineesche gemeente bestond uit vijf a zes gezinnen, o.w. Tamblong, een timmerman, aan wiens naam nu nog die van een straat is verbonden. Door de moeilijke communicatie met andere groote plaatsen had er bijna geen vervoer van producten plaats, al les moest per koelie of grobak en was dus kostbaar. De levensstandaard was heel laag, rijst 2,50 per picol, aard appelen f 3,tot 3,50, eieren per tien stuks 10 tot 15 cent, karbouwen- vleesch 20 tot 25 cent per kati. Sado's en deelemans reden er niet rond, zooals thans. Er waren een paar karreverhuurderijen, en als men een voertuig noodig had, moest men het vooruit bestellen. De reis naar Batavia was een dure en vermoeiende grap en als het niet hoog noodig was ging men niet. Dit geschiedde per groote reiswagen met postpaarden. De eerste dag per karballon naar Tjiandjoer 20, de tweede dag Tjiandjoer-Buitenzorg 20, van Buitenzorg per trein naar Batavia. Ook kon men gaan met de postkar, een kist op twee wielen, zonder kap, bij vooruitaanvraag aan het postkan toor, tegen 20 cent per paal, dus 16,20 tot Buitenzorg. Na 1880 kwamen zich meer Europee- sche en Chineesche zakenlui en nering doenden te Bandoeng vestigen. Zoo groeide Bandoeng, en na opening van de spoorlijn naar Buitenzorg ging het crescendo. Na 1900 begon men een beetje met grondspeculatie, die ge durende de oorlogsjaren (1914-' 18) haar toppunt bereikte." De naam: "Pasaoeran" in TT No. 22 is juist. Het plaatsje ligt inderdaad aan de westkust van Bantam (West-Java). Hier stond in 1928 en daarna een huisje van bilik, dat diende als uitkijkpost op de angstwekkende werking van de Anak Krakatau, die ik van hieruit heb mogen aanschouwen. De uitgestoten rookwol ken bereikten toen wel een hoogte van 800 a 900 meter. Dit gebeurde tijdens een autotocht in 1929 georganiseerd door de heer Tan Tek Hay, eigenaar van twee rubber ondernemingen in het Bantamse. We gingen vanuit Bogor via Dramaga, Tjampea, Leuwiliang, Bolang, Djasinga en zo in Bantam langs Rangkasbitoeng, Pandeglang en verder langs de kust over Laboean en Anjer met de vuur toren. Tussen de laatste twee plaatsen ligt Pasaoeran. Op het strand daar lag er puimsteen voor het oprapen. De tocht ging verder over de hoofdplaats van Bantam, Serang, een onbeduidend plaatsje, via Tangerang naar Glodok (Batavia) met als eindstation het Chi nees restaurant Tay Tong. Hier hebben wij ons tegoed gedaan aan de krokant gebraden kulit bebek (de huid van de eend), een delicatesse om nooit te vergeten. Dan nog de Chinese soep Djoan Lo, warm opgediend in een ijzeren pot op een vuurtje, met een schaal heel dun gefileerde rauwe ka- kap, die je stuk voor stuk tussen de bekende eetstokjes in de warme soep stopte en verder met een lepel van het nat, al kauwende door je keelgat liet glijden. Heerlijk en heel anders dan het gehengel met de groene haring, met reuk en met ui. En zonder mondspoe- ling en handenwassen erna. Na al die lekkere hapjes gingen we weer Bogorwaarts. Abonnee 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 11