VACANTIE EN RECREATIE TOEN EN NU En wat er in de omgeving te zien is doet soms Uw adem stokken door de overweldigende pracht van de natuur, de bergen, de meren, de dorpen en rijstvelden, kortom alle schoons, dat de vlakte van Garut U te genieten geeft - en zo zijn ze er bij dozijnen te tellen. Straks als deze oorden bevolkt worden door juichende, levenslustige en blijde vacantiegangers, dan heeft alles als bij toverslag een heel ander aanzien In de Europese vacantie-oorden zijn en blijven wij toeristen en voelen wij ons als zodanig. Daér werden wij door de bevolking én door de natuur volle dig, zowel lichamelijk als geestelijk opgenomen in hun levensritme, omdat wij weten dat het ook onze "Tanah Air" is d.i. "het Land van ons vrucht water", hetgeen een juistere definitie is dan "Vader- of Moederland". Ja, zo reisden wij toen in onze vacan- tiedagen naar de tientallen recreatie centra, de stranden en jachtrevieren, fabrieken of ondernemingen, waar fa milie U wachtte. Op bijgaande foto ziet U één van die vacantie-oorden. Het is er niet luxueus of mondain, ja het ziet er zelfs armoe dig en ongezellig uit. Geen zonneba dende, in bikini's getooide vrouwen ziet men er, geen café's of restaurants, geen bioscopen of speelgelegenheden, niets van dat alles, maar toch wil ik dit stukje recreatie voor geen geld ruilen tegen de Cöte d'Azur of de Costa Bra- va. Geef mij liever een goddelijk sma kende slok deganwater dan een peper dure cocktail. Alles, het personeel, het materiaal, de gebouwen en de KUNSTwerken van dit onvolprezen bedrijf was prima tot in de puntjes af. Hel meer van Lèlès op de vlakte van Garut. Een 2-C-Exprestreinlocomotief der Staatsspoorwegen. Over wat de vacantie's de mensen nu beloven, daar weet men door de vele reclames van de reisbureaux alles af, maar wat het toen geweest was, daar wil ik het een en ander over oprakelen. Bijgaande foto toont de beroemde 2-C-Exprestreinlocomotief der Staats spoorwegen, welke dienst soms sma delijk als "Selama Susah" "altijd in de zorgen", ja zelfs als "Sudah of sampun Sèda "al morsdood" werd bestempeld, maar door zijn bewonde raars genoemd werd: "Selalu Senang" altijd plezierig" en door the man in the street: "Sepoor Sambarkilat" "Bliksemtrein", hetgeen hij in feite ook was. Als het Indië van toen op iets trots mocht wezen, dan zijn het wel deze expres- en sneltreinen, die toen in de twintiger en dertiger jaren de meest moderne en snelste waren van geheel Z.O. Azië en dat wil wat zeggen. Een treinreis was altijd een gezellig en opwindend avontuur, vol van blij leven en bedrijvigheid, dat op elk station afwisselt, terwijl bij het verlaten van het ene, men zich reeds kon verheu gen op de specialité's van het komen de station. Voor nog geen tientje kon men zich een reisgenot kopen van ruim 12 uren, zich uitstrekkende over een afstand van bijna 1000 K.M., met alles wat men er in dat tijdsbestek in kon beleven. Reeds bij het vertrek staat men be wonderend naar de reuzenloc te kijken ("a thing of beauty is a joy for ever"), die straks voorbij Pegadènbaru met een 100 K.M.-vaart Cheribonwaarts voortdenderd, kolkende stofwolken en rook achterlaat. Immers niet voor niets noemden velen onzer zich "Anak Betawie", Arèk Su- robojo", "Botjah Semawis", "Tolé Solo /Djokja", "Budak Palembang" of "Bu- jung Padang", hetgeen in het kort be duidt, dat wij behoren tot de "Benih" "Zaad" of "Golongan" "Ras" van Madjapahit", de naam met zijn ma gische klank en wier geest nog voort leeft in de harten en geesten van 't gros onzer Indische groep, waar ook ter wereld, omdat wij door banden des bloeds via onze Moeders, Nènèks, Mojangs en Bujuts hecht ermede ver bonden zijn. Moge de komende vacantie U wel be komen, dat wenst U toe, W. F. W. Schardijn 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 20