PASAR MAL AM ALKMAAR 1973 LOF VAN DE S(alalu) S(enang) WIJ BIDDEN U op 29 en 30 september a.s. in de Veilinghallen. Bekend om haar exclusieve en exotische programma's, waarin dit jaar o.a. optreden: ZATERDAG VAN 12.00 tot 01.30 uur OSCAR HARRIS THE TWINKLE STARS met MYRTHA SALISTA uit Venezuela en BILLY JONES uit The States. THE HANOLY HAWAIIANS met de hawaaiandans-show van THE MELATIES. Raden Mas Samiran en Itah Dewi in klassieke Indonesische dansen. Modeshow Boetiek Indonesia Baru. ZONDAG VAN 12.00 tot 24.00 uur Kinder-middagprogramma HOCUS POCUS met PETER GROONEY'S JEUGDVARIETE HANS SOMMER THE SOMMERSET als de Nederlandse Jim Reeves. Krontjongorkest SINAR SURYA met originele "krontjong tulèn". AGA WILLAS and his SHIWA'S met hun befaamde en sensationele slangenshow. Modeshow Boetiek Indonesia Baru. ENTREE: VOLWASSENEN 3,— per persoon, KINDEREN TOT EN MET 12 JAAR 1,— per persoon. INLICHTNGEN: Willem Bartiusstraat 6 - Alkmaar - Telefoon 02200- 1 18 65. In Tong Tong van 1 juli verscheen een bijdrage van de heer Schardijn over Vacantie en Recreatie toen en nu. Echt gezellige kopij, zoals deze gewaardeer de medewerker ons al vaker heeft toe gezonden. Bij het stukje was een foto opgenomen van een exprestrein-loco- motief (2C, dus een loc. met drie ge dreven assen). De heer Schardijn heeft een aantal reacties ontvangen op zijn stukje. Een ervan willen wij hier ver melden. De dochter van het voormalig Hoofd van Tractie van de SS, mej. E. C. Berg, schreef de auteur: Heel vaak heb ik aan mijn vader ge dacht, die bezeten was van zijn baan, zijn locomotieven, zijn proefritten en zijn dromen Indië een electrisch trei- nensysteem te geven. En daarom kreeg ik een schok van ontroering, toen ik de foto van de 2-C-Exprestreinlocomotief zag. Het was alsof mijn vader Ir. Gustaaf Fer dinand Berg, Hoofd van Tractie, Materieel en Werkplaatsen der Staatsspoorwegen in Nederlandsch- Oost-lndië (1936-1942) mij uit de Cosmos een troost zond. "Weet je nog, de proefritten voor de Nacht expres, De Vlugge Vier, Zes en Acht"; "Weet je nog die vacantiedag in het Meetrijtuig met de papierrol en de 12 pennetjes, die geduldig alle beweging van de treinmassa op het traject registreerden?" Mej. Berg vroeg de heer Schardijn of hij de foto van de loc. aan haar wilde afstaan. Zij heeft hem gekregen met een brief van de heer Schardijn, waar in hij een roemruchte episode uit de geschiedenis van de SS ophaalt: de proefritten op het traject Tjikampek- Cheribon, bij welke gelegenheid de voor smalspoor ongekende snelheid van 120 km/u werd gehaald. Hij schreef mej. Berg: Ik heb een sterk vermoeden, dat de naam "Pegadènbaru" bij U herinne ringen heeft wakker geroepen aan die proefritten, welke immer op de nieuwe lijn Tjikampek/Cheribon wer den gehouden, omdat dit traject voor zien is van rails met een zwaarder profiel, vlak en bijna zonder bochten als de ge-eigende werd beschouwd. Met grote belangstelling heb ik altijd deze proefritten gevolgd, omdat de machinist, die met de werktuigkundig ingenieur op de loc stond, een heel goede vriend van mij was. Enthou siast kon hij dan na afloop vertellen, hoe hij uit Tjikampek vertrekkende de 20 wagons lange trein onge veer 400 m.) en normaal belast, tus sen Pegadènbaru en Djatibarang (on- gev. 100 km.) wist op te voeren tot 120 km/u. Dit fenomeen kon hij echter alleen waarmaken met de hulp van twee stokers. Deze top-snelheid benader de dus die van de Flying Scotsman (Londen/Edinburg) en de Franse P.L.M. (Parijs-Lyon-Mediteranée - ook wel genoemd Pour la Mort door de treinrampen op dit traject). Toen wij later deze prestatie vernamen, ston den wij met open monden ernaar te luisteren (Mlompongl); in één woord het was "haweldig" en dat voor een smalspoortrein. Het was bijna niet te geloven! Ik heb alle respect voor de Hollandse en Indische werktuigkun dige en civiele ingenieurs, die deze loc. hebben ontworpen en die bij Werkspoor Amsterdam werd ge bouwd. Maar ook voor die Indo machinist hadden wij de volste be wondering. Van deze man wordt verteld, dat als hij de officiële regeringstrein moest rijden, hij als een duizendkunstenaar wiskunstig zeker zó de trein wist tot stilstand te brengen, dat het rijtuig, waarin de GG. zat op de centimeter nauwkeurig voor de rode loper tot stilstand kwam. Fantastisch! Zie zo: nu is ook dit weer op zijn plaats! Inderdaad: de SS was een prachtig voorbeeld van wat gezamenlij ke inspanning kan bereiken. De brede laag van Indonesisch personeel, de talrijke Indo-Europeanen en de Neder landse ingenieurs hebben van het spoorwegnet op Java en de lijnen op Sumatra een pronkstuk gemaakt, dat ook nu nog zijn goede diensten aan land en volk bewijst. Een anecdote, die de hoge kwaliteit van het personeel der SS kan bewij zen volgt hier nog. Toen de nachtex pres Batavia-Surabaya werd georgani seerd, liet men uit Nederland machi nisten komen. Indonesische of Indo-Eu- ropeese machinisten achtte men te emotioneel om in de nacht een grote trein te besturen: zij zouden wellicht in paniek geraken als zich iets buiten de orde voor deed. De Nederlandse machinisten hebben zowat drie maanden volgehouden, de nachtexpres te rijden. Ze raakten over spannen en te snel vermoeid. Sedert dien reed de nachtexpres met Indo- Europese en inheemse machinisten zoals nu nog het geval is. Ongelukken? De statistieken geven ook nu nog gun stige cijfersondanks het feit, dat de laatste jaren te weinig is gedaan aan het onderhoud van weg en werken. Er zit blijkbaar een ruime marge in de nalatenschap van de oude SS! De bijnaam Selalu Senang (Altijd Te vreden) van de S.S. in de volksmond is alleszins verdiend geweest! J.H.R. ..te bedenken dat de post- tarieven alweer omhoog gegaan zijn. We betalen ons elke tariefs verhoging bij de post blauw aan strafporten 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 17