"Mas Boegel, Aloha" Nogmaals deze folo uit onze Tong Tong van 1 Febr. j.l., van het Hawaiian gezelschap van "El Shinta". Als U dit artikel uit heeft, weet U dat het veel en veel meer is dan een "groep je muzikanten"maar regelmatig boodschappen heeft van vriendschap en menselijkheid. En in al zijn eenvoud meer harten openmaakt dan de indrukwekkendste gala-concerten met klassieke muziek. En wat voor óns veel zegt: zij zijn vrienden van ons in Nederland en van vele facetten van het westers denken, waarmee zij zich verwant voelen. Mogen wij U nogmaals presenteren: van links naar rechts: 1. Jimmy Noya guitaar2. Bram Titaley (ukelele), 3. Hoegeng (ukelele), 4- Willy Pesik (ukelele), 5. Mas Jos (Ukelele), 6. Stan Mamudy (guitaar), 7. Dekker (Bas), 8. Totty Subianto (Hawaiian guitaar), 9- Dok ter Soedjono (Guitaar)10. Ir. Max Apituly (Guitaar), 11. (slechts zijn elleboog zichtbaar) Boetje Pisolima (drummer), die gelukkig op een andere foto bij dit artikel goed afgebeeld staat, zodat we de hele club compleet hebben. Onthoud ze goed. Zij zullen nog heel lang onze beste "Group of Ambassadors for Good will" zijn in Indonesië. Dit artikel is min of meer bedoeld als een ver saluut aan een Indonesiër, Hoegeng, die vandaag zijn 50ste ver jaardag viert en op 1 november a.s. met pensioen gaat na een eervol vol brachte diensttijd. Als beweerd wordt dat machinaties van ijverzuchtige car rière-makers hieraan schuldig zijn, wil ik dat best geloven. Hoegeng was (en is) namelijk precies wat men vaak alleen in beeldspraak van anderen ge tuigt: een onkreukbaar man. Zijn eer lijkheid en oprechtheid hebben zelfs een zekere vermaardheid gekregen in Indonesië. Verreweg de meeste mensen hebben een reputatie van onkreukbaarheid omdat ze hun leven lang gesteven en keurig opgevouwen in de kast hebben gelegen, maar Hoegeng Imam Santosa (zoals hij voluit heet) heeft nimmer een conflictsituatie of strijd gemeden als zijn plicht hem ertoe riep. En dat zijn er sinds de opkomst van Soekarno (toen hij zijn carrière begon) tot de dag van heden toe vele geweest. Normaliter zouden deze kolommen dus gevuld moeten zijn met "roemrijke dienstwapenfeiten" (ze zouden nog VOLTREFFER! Duim op (djempol!) voor de fotograaf van Ekspresdie dit sublieme portret maakte, waarop niet alleen de dominante gelaatsuit drukking van Hoegeng goed uitkomt (bij Humphrey Bogart noemde men dat raak een sad-hound-dog face!), maar ook die ene frac- een brok adembenemende historie ge geven hebben), maar Hoegeng zou ze toch alleen maar gezien hebben als "dienst" of "plicht", en over zulke za ken is hij onthutsend eenvoudig. Mensen van uitzonderlijke gaven ech ter trekken ALTIJD afgunst aan van de massa's. Het schijnt dat men op de eerste plaats afgunstig is op de on afhankelijkheid en vrijheid, die zulke eenzame figuren karakteriseren en men zal niet rusten tot zulke mensen ten val gebracht zijn. Dit behoort helaas bij het menselijk bestaanspatroon door alle eeuwen heen, wat Hoegeng ook al lang tevoren zag aankomen. Toen zijn ontslag plotseling kwam "als donder slag bij heldere hemel" en men zijn verbitterdheid hierover kwam betuigen bij Hoegeng, zei deze kalm dat zelfs tie van een seconde is vastgelegd waarin "Mas Boegel" iets vertelt, waarvan je achteraf denkt: was dat nu werkelijk alleen maar een grap of had-ie een wantoestand of een meneer) lelijk te pakken? In vijf minuten schertst Hoegeng méér rake lessen bij elkaar dan in Westerse programmals uren lange calvinistische of so cialistische preken! 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 4