t^ittle tlxincjó mean a io Links: Eén van de terreinen waarop de mens zich op zijn best ontplooien kan is de liefde en zorg voor dieren. Hoegeng heeft een aantal apen, die hij vezorgt als waren het zijn kinderen. Omgang met dieren ontwikkelt de Intuitie en (bij punctuele verzorging)besef van discipline tegenover alles en iedereen. Midden: De echtgenote van Mas Hoegeng, Meri, met haar liefste liefhebberij, orchideeën-kweken, waar ook ontelbare Indische meisjes zich vóór de oorlog mee bezighielden. Een klein erf is genoeg; met goedkope bamboe maak je alles "voor niets" en dan kan met eindeloos geduld, toewijding en steeds toenemende vakkennis een jacht begonnen worden naar steeds weer nieuwe variëteiten. En weet U, het is ook een hobby die "van binnen mooi maakt"Begrijpender, menselijker, wijzer. Het is eigenlijk een wonder en tóch is het zo. Rechts: Schilderen: liefde voor detail, reëel zijn, doordringen tot precieze gestalte van het object en hóuden ervan! huis van de gemiddelde burger in In donesië uitstekend ingericht en met keurig onderhouden tuin. De meubile ring is ongeveer gelijk aan die der gezeten burgers uit "onze" tijd, vaak ultra modern van smaak, en meestal van een uitgesproken eigen stijl. Ook al heeft Jakarta niet zoveel meubel magazijnen als Den Haag, U moet niet denken dat b.v. zo'n ontwerper als Chris Broekhuizen al de jaren sinds de oorlog alleen maar bordenrekken van kapokhout heeft gebouwd! Zijn stem pel is ontegenzeggelijk aanwezig in het goede Jakartase huishouden, zon der dat er slaafs wordt nagevolgd. Het huis van Hoegeng heeft ook die typische combinatie van modern-Euro pees en nationaal-ornamentiek, die in veel huishoudens te vinden is, en waar in -de beschavingsbewuste Indonesiër voorzichtig tastend naar een compro mis zoekt tussen Europees en Indo nesisch. Het huishouden van Hoegeng staat daarbij dominerend in het teken van de schilderkunst, want dit is Hoe- geng's tweede kunstliefde (na de mu ziek!). Zelf een niet onverdienstelijk, maar vooral serieus kunstenaar doet zijn werk denken aan dat van de Ne derlander Willink of de Amerikaan Wyeth: met eindeloos geduld wordt elk object benaderd "recht op de man af" en met een haast fotografische precisie: de gewone naakte waarheid wordt gezocht - geen gecoquetteer met stijlen, symbolismen en wat dies meer zij. Hoegeng's voorkeur gaat uit naar paarden en naar orchideeën, maar hij is ook een verrassend goed portret schilder. Zijn schilderkunst is de man zelf: nergens ooit om heen draaien: directe weergave van de waarheid. Klaar. Heel anders is zijn muzikale voorkeur. Die het allereerst en het liefst uitgaat naar Hawaiian muziek. Bij Hoegeng is het uitdrukkelijk niet nóg een vorm van muziek, die men voor de afwisseling speelt tussen andere muziek door. Wie begrip en gevoel heeft voor de her komst van deze muziek: de Onmete lijkheid van de Stille Zuidzee - dit ge heel eigen zwerfgebied van Zwervers, Avonturiers en Conquistadores, dat Elyseum van Moby Dick, met die won derlijke taal, het Pidgin, van zeerovers, smokkelaars en vogelvrij verklaarden van allerlei ras en nationaliteit, die als geen enkele andere zee inspireerde tot het verdriet van de Saudade. Die op slag terug herkend wordt in de weemoed van de Hawaiise muziek: de hartslag van de Pacific. Pas wie een zo breed mogelijke studie maakt van landen en volken van de Pacific en hun merkwaardige flora en fauna, het rhythme van de trommen der oorlogs prauwen en het unieke wonder dat sommige eilandbewoners met een nauw hoorbaar geneurie schildpadden kun nen oproepen naar hun kusten. Dwars door lucht en zee over vele mijlen! Stille krachtSchildpadden, die ook zwervers zijn over ontzaglijke af standen, die eeuwen oud kunnen wor den, die zeedier en tevens landdier zijn. Al dit voorwereldlijk zeldzame kan men horen in de muziek van Hawaii. Als men kan en wil. Hoegeng wist (en weet) het. En een Mas Jos. En een Rudi Pirngadi Naast de muziek van Hawaii heeft Hoegeng een enorme voorliefde voor krontjong, maar hij heeft ook een echo in het hart en een traan in het oog voor heel oude Javaanse melodieën en heel actuele Jakartase ketoprak- kwinkslagen. En hij is voorzitter van het Indonesische pop-festival, waarvan ik een cassette heb met de laatste tape van het laatste song-festival (van 15 Juli 1973). Pas als je kennis hebt van de enorme wijde muziek-terreinen, waarop Hoegeng zich regelmatig be weegt, weet je wat muzikaliteit op zijn wijdst omvat - en hoe totaal vrij essen tiële muziek is. Immers niet gebonden aan voorkeur voor klassen of stijlen en welke muziek-status ook! Hoe dan ook: deze "liefhebberij" is door Hoegeng in nuttige arbeid om gezet in zijn functies: zanger bij de "Hawaiian Seniors", bestuurslid van Blow me a kiss From across the room, Say I look nice when I'm not. Touch my hair, as you pass my chair, Little things mean a lot. Give me your arm, as we cross the street, Call me at six on the dot, A line a day, when you're far away, Little things mean a lot. Don't have to buy me diamonds and pearls Champagne, fables and such I never cared much For diamonds and pearls, But honestly, they just cost money. Give me your hand when I lost the way. Land me your shoulder to cry on Whether the day is bright or gray Give me your heart to rely on. Send me the warmth of a secret smile To show me you haven't forgot For now and forever That's always and ever. Little things mean a Lot. U zult straks begrijpen, waarom deze song uit onze filosofie van "Evergreens" veel meer is dan zo maar een theme song voor een radio- omroep. Toen op een keer Hoegeng in de studio kwam voor een ander programma was daar juist aan de gang een uitzending voor huismoeders van "Little things mean a lot" (El Shinta is een typische vrouwelijke naam voor een omroep: Shinta is de echtgenote van Rama; oprichter en leider van El Shinta is Mas Yos). Hoegeng was op slag getroffen door de "wijs gerige boodschap" van de song in deze tijd nu iedereen uitsluitend schijnt te denken aan méér, méér, méér.. Ook President Soeharto spoort aan tot "prasojo" (soberheid); het is, dringen der en fataler dan ooit, een kwestie van "to be or not to be"! En uit de verre verte is het ook een sein naar de vrienden van Indonesië in de welvaartsgebieden: "Jullie weten drommels goed, saudara's dat de toenemende verarming van de ontwikkelingsgebieden in grote mate wordt veroorzaakt door de toenemende verrijking van de rijke volken. Probeer om er wat af te doen daar vér. Je kunt er ook niets aan doen; dat weten we ook wel: veel is vanzelf gegroeid in de Tijd. Maar als we allemaal beseffen dat een keuze uit twintig soorten opsnit toch echt te veel is voor een gewone snee brood, dan zijn we op de goede wegen lezers, die ai te bezorgd mochten zijn om al die onrustbarende berichten over corruptie en slechtheid, geloof me dat het in Indonesië nog steeds wemelt van goede, moedige, solide opbouwers. Blijf hun vriend! 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 6