KORT KIJK UIT! Links: Hoegeng en zijn vrouw Meri aan het instuderen van een lastige partituur, terwijl op de achtergrond Boetje Pesulima met bescheiden brush-werk de maat vasthoudt. (Rechts: Drs. Poernomo alias Mas Poeng (ukelele) en guitarist Kolonel TNI Angk.Darat) dokter Soebagio. Mas Poeng (in badju kaos) is behalve uke-speler ook bioloog. En wel docent biologie aan de Facultas Biologi in Jakarta. Als hobby en bijverdienste is hij naast uke-speler en biologie- docent ook nog filmacteur(En ook nog eens schoonzoon van de befaamde lboe Soed, ver nieuw ster van de moderne batik-designing In zo'n eenvoudig gezelschap en onder zulke gemoedelijke omstandigheden (let op de blote voeten van Hoegeng) heet hij voor intimi "Mas Boegel" V.l.n.r.: Guitarist Peter (beroep filmacteur)Mas Jos, oprichter en leider El Shinta, zanger en speler diverse instrumenten, kunstenaarlorganisator van eerste orde, Jack Lesmana, populair artist, guitaristlfluitist Leo (beroep Brig. Polisi), bassist: Dekar (Gemeente ambtenaar)Op de rug gezien, hurkend: auto-harpistlHawaiianguitarist drs. Totti Spebianto (beroep: gen. majoor politie) Alles bijeen: beelden van een typisch Indonesische "Jam Session" de "Yayasan Musik Indonesia". Voor zitter van "Adviseurs en Beschermers" van Indonesische musici, voorzitter van het Indonesische pop-festival en nog een handvol hoedanigheden en partij en. Maar actief musiceren en zingen blijft nummer één! Zulk een "bohemien-leven" is gewoon ondenkbaar onder Nederlandse of Noord-Europese intelligentsia en pro minenten. In het Westen blijft men "in stijl" zogezegd, en de weinige kunst die beoefend wordt, beweegt zich in het klassieke en "respectabele" vlak: dirigeren van orkesten, besloten ka- mermuziek-clubjes, theaterbezoek. Men moet echt lang in Azië geleefd hebben om iets te begrijpen van een aparte "buigzaamheid van geest", die b.v. mogelijk maakt dat Hoegeng ook een enthousiast beoefenaar is van folk loristische dansen (wat je echt heer Luns of heer v.d. Stoel nooit zal zien doen) en b.v. een Koning Hussein een verwoed go-cart-racer is (wat ook Hoe geng gaarne doet - en zijn zoon Didit (eig. Adytia Soetanto) is er zelfs een "ace" in.) Pas als men zich nuchter realiseert dat die kleine race-monsters snelheden kunnen ontwikkelen tot 140 kilometer per uur, en als men b.v. weet dat Didit ook liefhebbert in het para chute-springen "vrije val", begint U een vage notie te krijgen van wat deze mensen zoeken: het leven zélf in groter vrijheden en in groter risico's dan een leven als bourgeois (of imitatie-bour- geois) veilig van de wieg tot het graf en vooral keurig en net En dat er in het "berani mati" méér essenties van het Leven verscholen liggen dan men bij oppervlakkige be schouwing denkt. Wijzelf, Indischgas- ten, kunnen dit dicht bij het einde van ons leven eindelijk beter begrijpen Natuurlijk kunnen wij doorgaan met vertellen over Hoegeng en zijn gezin. Van de orchideeënverzameling van Hoegeng's vrouw Meri, van Hoegeng's apen, die hij verzorgt als waren het zijn kinderen. Van de prestaties en verwachtingen van hun dochter Reni die "progressiever" dan haar vader abstract schildert. Van diverse nabije oude en jonge vrienden - kortom een heel brok Indonesische maatschappij. U wéét het: zelfs over kleine zaken in Indonesië kan men nóóit uitgepraat raken. Het is nodig dat we ons dit zo diep mogelijk realiseren. Vaak onbewust gaan we voort met het aanleggen van leef-maatstaven van hier die we (suf genoeg) als universele maatstaven han teren. Als er dan iets in Indonesië daar mee niet "tjotjokt" dan zeggen wij: dat is fout! of: dat hoort niet!, enz. enz. Maar al deze "fouten" zijn in de con text van het Indonesische leven NIET fout, ja zelfs heel goed, ja zelfs univer seel bekeken goed! En in veel opzich ten zijn WIJ fout! Daarom is het goed in de toekomst wat vaker voor de dag te komen met een bespreking van een persoon, een Indonesiër, een saudara dus. Dit is érg goed voor een eerlijker kennis van onszelf. En wat Hoegeng betreft, die zowel in Tong Tong als in het vaderlandse nieuws nog wel vaker zal terugkomen, hiermee houden we het voor gezien... sampai ketemu lagi. T.R. Van Willy Bessem hoorden we nog eens "het kortste huwelijksaanzoek": "Maoe? Hu-uh!" Ook wel eens gehoord: "Wil? Wil!" Oemar, die ouwe charmeur, heeft niet veel op met vrouwen met een donkere bril. "Waarom?" vroeg ik verbaasd. En hij: "Ah! Misschien alleen maar één ooh!" 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 7