ONZE LIEFDELOZE HISTORiE I Jos. van Arcken Over het algemeen verdwijnen vrien den die een stuk schrijven voor Tong Tong, vrij spoedig uit onze aandacht. En dat is jammer, want vele stukken verdienen langer onze aandacht. Eén van die vrienden is onze historicus Dr. H. J. de Graaf, via wiens Indische verteltrant (d.w.z. spreken omdat men het land kent en liefheeft, waarover hij schrijft), wij eigenlijk een heel eigen historische visie leren ontwikkelen, die voor ons geweten beter verantwoord is. In een bijzonder lezenswaardig artikel in de Tong Tong van 1 Aug. (18e jaar gang no. 2) onder de onopvallende titel: "Draagt onderwijs in de Oosterse geschiedenis vrucht?" heeft onze his torische rubriekschrijver over dit on derwerp helder, eerlijk en bijzonder leerzaam geschreven. En we betreuren het dat het stuk zo vluchtig gelezen is, omdat wij wérkelijk wat meer van Ge schiedenis horen te weten (behalve dat het alleen maar een "bij-vak" is!) nu we beseffen dat wij door te leven mede historie helpen maken. En dat alles wat in deze tijden gepubliceerd, gezegd, betoogd, bewezen en gelogen wordt, óók historie helpt maken. Er zijn nog maar weinig mensen die de oude overtuiging geloven dat door Europa geschreven historie "exact" is en wat uit Azië "beweerd" wordt met vele korrels zout genomen, moet wor den. Tot dit inzicht zijn we eigenlijk gradu eel gekomen omdat we tegen wil en dank wel vaak moéten horen hoeveei rare (en totaal gelogen) dingen gezegd worden omtrent Indonesië of Indië, die voor "exacte waarheid" doorgaan, waarvan wij uit eigen ervaring weten hoe ONwaar ze zijn. Dagelijks horen we van die dingen. En tot onze ver bazing (en soms woede of ontsteltenis) merken we vaak dat deze leugens (b.v. gehanteerd door politiek geïndoctri neerde intellectuelen) totaal verwron gen nationale opinies hebben veroor zaakt die veel "pijn gaan doen in he den en toekomst." Maar behalve die dagelijkse "kleine jokkentjes" heb je af en toe een pom peuze uitschieter, zoals een jaar of zo terug de VARA afschoot op het TV- publiek: "Indisch ABC", waaraan een prominente garde van culturele groot heden en derzelver aanplakkers met kennelijk plezier mee deed. Een repor tage (later trots in boekvorm bekrach tigd) die gelukkig uit het Indische ge heugen verdwenen is, maar zijn kwaad toch wel heeft aangericht. Helaas (zo als later blijken zal) meer als boeme rang dan als knoet. En onlangs is nog op zeer geleerd ni veau prof. Beerling slaags geraakt met prof. Lou de Jong over diens beweerde "minder exacte" (zullen wij maar zeg gen) geschiedschrijving in zijn "Neder land in de Tweede Wereldoorlog", een "mêlee" overigens waarin ook b.v. prof. de Quay en prof. Schermerhorn, een lans waagden. En b.v. een prof. van 't Reve meent exacte twijfel aan prof. de Jong's objectiviteit te mogen stoelen op zulke feiten als: Prof. de Jong is een.-Jood (en was dus "te emotioneel betrokken") en 2. hij is niet in Nederland geweest tijdens de be zetting. Een soortgelijk argument (constateren wij droogjes) bestaat ook t.a.v. de vele Nederlandse oordelaars over Indië door mensen a. die nooit in Indië wa ren, en b. die Nederlander en géén Indischman zijn. Over het algemeen worden zulke diepgaande menings verschillen niet besproken in de po pulaire nieuwskolommen en de door snee Indischman leest ze dus zelden of nooit. Maar zelfs onbevangen de dagelijkse krant lezend of de "exacte voorlich ting" beluisterend van radio en TV, begint zelfs de meest onschuldige le zer op den duur te merken, hoe slui pend en verraderlijk de nieuwsmedia werken en beseft men terecht gekomen te zijn in massa's bewuste leugens en verdraaiingen, waarin zelfs het kleinste spoortje van liefde voor zijn medemens ontbreekt. En dat we terecht gekomen zijn in een doolhof van tegenstrijdige opinies, die ons NOOIT uit de haat en Voor Juwelen en Uurwerken als I van ouds naar Laan van Meerdcrvoort 520 j Den Haag - Telef. 33 64 41 j wraaklust (en straflust!) halen; ons in tegendeel steeds dieper lokken in het hol van de Minotaurus van Oorlog en Vernietiging en Dood. Omdat de Rode Draad der Liefde van Ariadne ont breekt. Het mag dan waar zijn dat omdat die liefde ontbreekt, onze ondergang onaf wendbaar is (want geen der leidende politieke of religieuze topfiguren in de wereld kan ons redden), maar ALTIJD kunnen wij beginnen met onszelf en b.v. nalaten minachtend te oordelen over de Harem bij de Islamieten (waar wij letterlijk NIETS van af weten, be halve wat onze lagere instincten ons ingeven) en de armoede en veronder stelde minderwaardigheid van woes tijnvolken en "oedikers" in Indo nesië. Als wij beginnen met de door ons vaak uit sleur veroordeelde men sen en volken met Liefde te benaderen, is nog steeds niets verloren. Bij mij en mijn medemens begint het herstel. T.R. Dezer dagen viel ons een ongewone Indische ansichtkaart op (U weet het ook ja?: de oude ansichtkaarten waren veel gevarieerder en origineler dan de moderne!van een pasarganger met twee knapen van goeramies aan een pikoelan over de schouder. In Azië sjouwt men inderdaad de ongewoonste zaken op de ongewoonste manieren rond. Zo zag ik in Kowloon een schat van een Chinees meisje met twee opgerolde levende slangen aan een pikoelan op het trottoir kuieren! Alleen mensen die uit West java komen, weten dat dit niet de grootste goeramies zijn, die in het Garoetse en Soekaboemise worden gekweekt. Ook onder goudvissen zijn ikan mus van meer dan een halve meter geen zeldzaamheid. Toen ik eens hij een Hollandse kennis zijn juweeltjes van goudvisjes in zijn aquarium bewonderde, prevelde ik in gedachten: "En dan te bedenken dal er ook goudvissen zijn groter dan dit aquariumHelaas had mijn gastheer het verstaan en hij begon het eerst te noemen een typisch voorbeeld van Indische snoeverij - daarna van mon sterlijke dierenmishandeling met hormonenWe scheidden koel. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 17