De Uiver en Sc ember Goetjie Toen ik Uw verhaal over de Uiver las in het Kerstnummer van Tong Tong 1972, vlogen mijn gedachten naar het geen mijn schoonzuster mij 40 jaar geleden vertelde over juist deze Uiver. Ik verzocht haar 't aan Tong Tong te vertellen, maar ze was verlegen, om dat ze vroeger zo met geesten, bord en kruis had gespeeld op Soember Goetjie, hun kapok-onderneming op de Penanggoengan. Dat is die bekende lage berg rechts van de weg, als je van Soerabaia afkomt, in de buurt van Kepoeloengan. Bij het witte ijzeren bruggetje moest je dan afslaan om langs een vreselijk hobbelige landweg te rijden, dwars door sawahs en droge velden eerst, en later iets klimmend, een kleine oase te bereiken op die steenachtige berg. Als de Penanggoengan een krans van witte wolken om zijn top had, kwam er subiet regen. Mijn zwager en schoonzuster en twee zonen en schoondochter, hadden van hun kapokplantage een echt paradijsje gemaakt; er was ook een prachtige waterval achter het huis. Je kwam er door een echt bos met hoge dikke bomen, w.o. de kloewehboom met gro te, ronde, bruine vilterige vruchten, waarin onze bekende kloewehpitten. Deze rijpe vruchten vielen vanzelf van de boom en onze tuinjongen ritste de vruchten open en haalde er met een ijzeren houtskooltang de noten uit, om die te begraven in een kuil vol keuken- as, waar ze 40 dagen moesten blijven. Ze jeukten dan niet meer en waren uit geloogd en voor keukengebruik ge reed. Onze rawon krijgt daarvan z'n donkere kleur en specifieke rawon- smaak. Het heldere bruisende water kwam van de Penanggoengan af en viel in een hele brede val als een kleine Niagara in een reuze kom, waar we elke dag in konden ronddartelen. Boven deze waterval was een heilige plaats, vertelde ons de Wedono van Pandaan, die er op bepaalde dagen heen ging om er te toppoh, mediteren en offers te brengen. Op het erf groeiden allerlei soorten mangga's, djeroek bali, advocaat, gan- daria's, lookit (dat is een Egyptische abrikoos) en erg veel boengoer, flam boyant en mementomori, een struik met meterslange trossen paarse, lila en witte bloemetjes tegelijkertijd. Hoe ou der de bloempjes, hoe lichter gekleurd en de knopjes hadden de vorm van een doodskopje, rond met 2 deukjes, net holle ogen. Het was een heel groot huis met vijf slaapkamers op één rij, een heel brede ommegang met gezellige zitjes en che- velures overal. Oude javaanse kisten op wielen, de bekende zonnetafels en gezellige schemerlampen. De woonkamer besloeg het gehele achtergedeelte en langs een hoge of diepe trap bereikte je de dubbele bij gebouwen. Er stroomden veel beekjes, echt idyl lisch lag het. En nu het verhaal. Ze waren gewend met kruis en bord te spelen, ofschoon mijn zwager 't ze eigenlijk verboden had. Hij vond het nonsens niet alleen, maar ook grieze lig. Zo zaten ze dan weer s een keer na het avondeten aan 't spelen met bord en kruis, waaraan een potlood bengel de, dat telkens van de ene letter naar een andere letter op het onderliggende papieren bord werd gedirigeerd door een "lectrische" stroom; hun gevoelige (Foto: Rogier) Voorbeeld van een foto als een Chinese aquarel, met toewijding veroverd door een beroeps kunstenaar. En toch is het zo maar' een "shotje" dat Rogier tussen neus en lippen door nam ergens aan de kant van de weg. Alleen WI] weten het: hoe die saaie boeren kool (zoals de tropische natuur vaak genoemd wordt) in feite een lusthof zonder einde is, waar op elke willekeurige wandeling zonder de minste moeite honderden "kunstwerkfes" gezien kunnen wordendoor hem die er oog voor heeft! vingertoppen gingen dan mee met die stroming en opeens stond 't er; de Uiver wij vallen, stilte, verder niets meer. De aanzittenden en degene, die deze letters had opgetekend, vroegen; "Wat is dat? De Uiver? Ooievaar? Wat be tekent dat?" Geen idee, dat het een noodkreet was vanuit de Uiver, dat mooie vliegtuig, dat juist die nacht boven de woestijn in. doodsnood verkeerde - 22 december 1934. Ze werden er akelig van en besloten er mee uit te scheiden. Hoe dit sein door de ether vanuit de woestijn bij Ruthba Wells zo naar Soember Goe tjie kon komen? Opgevangen door een stelletje nieuwsgierige of op spanning beluste mensen, zal technisch wel nooit verklaard kunnen worden. Maar deze werkelijkheid in de avond of nacht van 22 december 1934 is bo ven alle verdenking verheven. Wel iets voor ons om erover na te denken. Mijn schoonzuster heeft nooit meer aangezeten, nadat haar overleden Va der opeens doorkwam met: "Carien, schei uit, je moet bidden". Toen begreep ze pas, dat dit soort spel niet goed is voor ons, normale mensen. We stellen ons bloot aan in telligenties, die bezit van ons lichaam zouden kunnen nemen, zonder, dat wij in staat zijn, ze te verdrijven. Ik ben nu oud en overpeins graag en probeer het verband der dingen te begrijpen. Er bestaat zo'n samenhang. De Uiver crashte in 1934 en Soember Goetjie werd evenzo gecrashed in 1944, toen horden vandalen binnen drongen en alles vernielden; geen steen bleef op de andere. Later zagen we slechts scherven teer porcelein en prachtig antiek Chinees porcelein aan gruzelementen op het erf. Alles dor en droog; een woestijn gelijk. Maar kijk, het vijvertje nog steeds ge voed door fris bergwater, bestond nog en de planten erin en eromheen waren bossages geworden en ik zag één gro te, prachtige lila rose waterlelie, een tere liefelijke uitdaging tegenover het zinloze geweld der vandalen. Ze bloeide mooi in de zon. Gelijk Fre- derik van Eeden schreef: Ontsproten uit vunzige vijverbodem heeft ze het licht gevonden en ont plooit nu blij haar gouden hart. Ze rust en wenst niet meer. Moge straks het Nieuwe Leven zege vieren over al het geweld in de gehele wereld! Dorien Kampmeinert-Hupperts Deze berg staat overigens bij Java nen van Oost Java in een goede reuk, want ervan wordt getuigd dat Semar er altijd in retraite ging om te medite ren. Zo zoetjes aan weten in elk geval de lezers van Tong Tong wel, dat 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 22