na zo pienter waren als de geleerden van de Club van Rome. En zonder tekentafels of computers. Maar nochtans met soms verbazingwekkende precisie, ook al drukte men zich meestal uit in cryptische woordkeuze. Een van die zieners, die wij al lang kennen (al wordt er tot heden door menigeen mee gespot) is Djojobojo, wiens uitspraken op gezette tijden door diverse uitleggers werden verklaard. Bekend zijn o.m. de interpretaties van Ronggowarsito, Mugihardjo en Sosro- kartono. De voorspellingen van Djojobojo werden ongeveer 800 jaar geleden gedaan en berekenen dat de "hari kiamat" (dag des oordeels) in het jaar 2074 zal gebeuren. Andere uitleggers denken aan het jaar 2100. Maar ook in de westerse bijbel (zowel oude als nieuwe testament) zijn voorspellingen gedaan of bevestigd. De laatste uitvoerige voorspeller was Johannes met zijn "Open baring". Aan miljoenen Christenen zijn al eeuwen lang de voorspellingen van Daniël, Ezechiël, Habakuk, Joël, Malia- chi, enz. enz. overbekend en met de Dag des Oordeels is men al generaties lang zó vertrouwd geraakt, dat velen de des betreffende bijbelteksten uit hun hoofd kunnen opzeggen alleen heeft nooit iemand gedacht dat het zó gauw zou kunnen komen. Dat komt omdat er in de bijbel geen jaar tallen genoemd zijn, waarop men zich zou kunnen instellen. Maar in de Christelijke wereld zijn ook al tijden lang be kend de voorspellingen van Malachias, die al 800 jaar gele den alle pausen opsomde die in Rome zouden zetelen tot de uiteindelijke ondergang van deze stad. En ook deze voor spelling gaat met zijn blik in de toekomst niet verder dan omstreeks het jaar 2000. In tegenstelling tot de andere zieners is van Malachias een nauwkeurig gedocumenteerde levensgeschiedenis bekend. In de meest recente studie over Malachias schrijft de Engelse historicus Peter Bander dat Malachias' familienaam O'Mor- gair was en dat hij geboren werd in het Ierse plaatsje Ar magh. Hij werd gedoopt Maelmhaedoc (deze naam is over gezet in het Latijn: Malachias). Hij werd in 1119 tot priester gewijd door St. Cellach en studeerde verder onder St.Mal- chus. In 1123 werd hij gekozen tot abt van Bangor. Hij werd in 1124 bisschop van Connor en in 1132 aartsbisschop van Armagh. Hij stierf in 1148 in Clairvaux. Op verzoek van de abt van Mellifont is zijn tijdgenoot Sint Bernard van Clair vaux opgetreden als zijn biograaf. Daarom zijn veel biogra fieën aan hem gewijd kunnen worden, waaruit blijkt dat hij zachtmoedig, nederig, gehoorzaam en bescheiden was. Ook van zichzelf had hij dag en uur van zijn dood voorspeld. Malachias heeft visioenen gehad in een periode van 1139 tot 1140, tijdens een bezoek aan Rome. In deze visioenen zag en noemde hij alle pausen die zouden komen tot de laatste toe. De pausen be- of omschreef hij in soms moeilijk te door vorsen bewoordingen. Zo noemde hij (dus al meer dan acht eeuwen geleden!) de huidige paus, dus Paulus VI, "Flos Florum" (De Bloem der Bloemen) en inderdaad vertoont het wapen van Paulus VI drie lelies. Na deze paus zouden nog drie pausen komen, die Malachias aanduidt als "De Medietate Lunae" (Van de Halve Maan), "De Labore Solis" (dat betekenen kan: "Van de inspanning van de zon" of "Van de Zonsverduistering") en "Gloria Olivae" (De Glorie van de Olijf). Dan sluit Malachias zijn profetieën af met de uitspraak: "Tijdens de eindvervolging van de heilige Roomse kerk zal Petrus de Romein regeren en zijn kudde weiden temidden van vele beproevingen. Daarna zal de Stad met Zeven Heu vels verwoest worden en zal de geduchte Rechter de mensen oordelen." Omtrent deze laatste pausen bestaan nu reeds vele gissingen. Zo denkt men dat de paus "van de halve maan" sterk bein- vloed zal zijn door machten en woelingen in de Arabische landen. Met "de inspanning van de zon" weet men niet goed raad, maar "van de zonsverduistering" zou samen kunnen hangen met de grote zonsverduistering die volgens exacte astronomische berekeningen in Zuid en Midden Europa te zien zal zijn op 11 augustus 1999. Studenten van de laatste profetie menen dat hierin ook gerealiseerd wordt wat in Mattheus 24 5 - 9 geprofeteerd wordt. Men meent de naam Petrus Romanus te moeten lezen als een aanduiding dat "Petrus de Romein" erop wijst dat hier weer een burgerlijke macht aan de leiding komt. Een totaal-oordeel van onderzoekers van de nagelaten vi sioenen van Malchias na ruim acht eeuwen van studie en observering: "Verreweg de meeste profetieën zijn verba zingwekkend accuraat". Als Malachias spreekt van de "eindvervolging" van zijn kerk, die dus omstreeks het jaar 2000 plaats zal hebben, dan houdt dat in, dat de vervolging zelf al veel eerder ingezet is en dat we er al een tijdje middenin zitten. Verreweg de meesten zien dat zo niet; nemen op zijn hoogst waar dat "de kerken niet meer zijn wat ze vroeger waren". Ook weet men dat er "tegenwoordig zo erg veel vrijdenkers zijn", maar hóe de strijd zich afspeelt en op welke wijze, beseft men niet, al menen de "pessimisten" dat hier de Duivel en de Anti-Christ de oorzaken zijn van alle kwaad. In feite is de opmars van het rationele denken vanaf de Fran se Revolutie in 1789 de grote afbreker geworden van het vermogen om te kunnen geloven. De "bewijsbare wereld" ging het winnen van de wereld als Godsgeschenk. Logica en industrie verdrongen geloof en natuur. Het bestaan was niet meer afhankelijk van surreële krachten, maar Alles werd bereikbaar geacht voor de menselijke geest. Vanuit de wet matigheid van het twee plus twee is vier groeide een totaal nieuwe wereld: een eindeloze machinerie van sluitende be rekenbaarheden, waarin geen plaats was voor waarden als "God", "toeval" en „beschikking". De machinerie werd in werking gesteld met een aantal handgrepen en het Leven liep zonder God. Hierdoor raakte op den duur het Vermogen om religieus te denken totaal verloren: het menselijk denken was tevreden met de Oneindigheid van het Labyrinth (van het denken in Systemen) na het verlies van de Oneindigheid van de Ruimte. Op een onrustbarende wijze schijnt de "voor spelling" van de psychiater Jung werkelijkheid geworden te zijn: dat de mens afwijkend gedrag gaat vertonen, uit zijn balans is, wanneer hij het contact met onmeetbare zaken als religie en symboliek verliest. Steeds vaker wordt in wanhoop uitgesproken het besef dat de moderne mens "ergens een draad verloren heeft", dat dit geworden is "a mad, mad, mad, mad world". Uiteraard blijft in deze "Godloze" wereld elke nog steeds bestaande Religie een doorn in het vlees, in het bijzonder de jongste Godsdienst: het Christendom. Alsof deze mercenaire, geldzuchtige wereld nog steeds niet vergeten is dat 2000 jaar geleden de Brenger van dit geloof de geldwisselaars uit de tempel joeg. En het Christendom nog steeds capabel geacht wordt de grootste macht van deze beschaving, het Geld wezen, uit ons bestaan te jagen. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 4