De ïndische Chinezen kijken terug door Dr. H. J. de Graaf Al zou men het thans moeilijk geloven, gezien de slechte verhouding tussen de beide Republieken, de banden tussen China en de Archipel zijn zeer oud en stevig geweest. Deze verbindingen waren niet zo zeer politiek, als wel cultureel van aard, hadden betrekking op handel en beschaving. Van de eeuwen oude commercie tussen Chinezen en Indonesiërs getuigen de grote massa s Chinese scherven, welke de Javaanse bodem bevat, maar gelukkig ook menig stuk kost baar Chinees aardewerk in particuliere en openbare verzamelingen Jacatra bezit er een prachtcollectie van in de achterzalen van het Museum, bij eengebracht en geschonken door de Hr. Orsoy de Flines, die enige jaren ge leden hoogbejaard overleden is. vogels de keizerlijke diergaarde be volkten! Ook voor de kust van Java verschenen Chinese vloten, en tevens horen we van een kolonisatie van Chinese Moslims. Het is weinig be kend dat in China van ouds miljoenen Mohammedanen worden aangetroffen, ook al zinkt dit groot getal in het niet bij de totale bevolking van China. Met name in Kanton vormden zij invloedrij ke gemeenschappen. Zelfs in de Javaanse overlevering ko men deze Chinese Moslims voor en de priestervorst van Giri (bij Grissee) zou ze zelfs als militairen in dienst gehad hebben. Een aanvoerder droeg zelfs een Javaanse naam. Merkwaardig is, dat de figuur van de admiraal Tsjeng Ho nog steeds langs Java's noordkust bekend is onder de naam van Sampo. Het lijkt mij ook niet onmogelijk, dat de tempel, die in een der heuvelen van Semarang is uitgegraven en als Ge- dong Batoe bekend staat, iets met die oude Chinese Moslims te maken heeft gehad. Er heeft nog een grote ver ering plaats. Toen ik er het laatst was, stikte je in het hol bijna van de wie rookdampen. Volgens de oude Babads zou de laat ste vorst van Madja-Pait, Bra-Widjaja, een Chinese gemalin gehad hebben, de Poetri Tjina (de Chinese prinses), en hun zoon werd, na een lange, avon tuurlijke omweg, ten slotte de eerste vorst van het Moslimse rijk van Demak, De oudste stukken dateren zelfs uit de eerste eeuwen onzer jaartelling, zijn dus afkomstig van de z.g. Han-dynas- tie, die ruim vier eeuwen over het He melse Rijk heerste (van 206 v. C tot 220 na C.). De Javanen hebben n.l. nooit de kunst van het fraai glazuren van aardewerk gekend en kochten daarom graag het geglazuurde aarde werk, dat de Chinezen bij hen invoer den, ten minste voor zo ver zij het betalen konden. Vooral dus op plaatr sen, waar voorname lieden hebben ge woond, vorsten, regenten en dgl., is de grond bezaaid met Chinese scherven, die men vooral in de regentijd goed kan waarnemen. De Hr. de Flines ver telde mij eens, dat hij in Japara, van ouds een handelsstad, veel kostbaar aardewerk had opgekocht, opgevist uit een ter rede gezonken Chinees han delsvaartuig. Wanneer nu precies de Chinese immi gratie is begonnen, staat niet geheel vast, maar het is wel lang geleden. Zij schijnt echter een flinke stoot te heb ben gekregen door het bezoek van de Chinese admiraal Tsjeng Ho in de eerste helft van de 15e eeuw. Het is de enige maal, dat we (behalve op For mosa) horen van een grootscheepse expansie der Chinezen ver overzee. Chinese vloten bezochten toen niet al leen grote delen van Zuid-Azië, doch deden ook de kusten van Oost-Afrika aan, zodat er zelfs giraffen en struis- Chinese offerplaats hij Simongan, Semarang. de vermaarde radèn Patah, die het rijk zijns vaders ten val zou brengen, en wel in het Christelijke jaar 1478, dat juist met het Javaanse 1400 overeen stemt. Rijken komen op Java meestal in eeuwjaren ten val! Nu is het wel niet zo eenvoudig ge gaan, als de Javaanse overlevering ons wil diets maken, maar het staat toch vrijwel vast, dat de eerste vorsten van het Moslimse rijk van Demak Chi nezen waren, de oudste wellicht zelfs een volbloed Chinees, dus een singkeh. Als bewijs van de sterke Chinese in vloed zou ook gewezen kunnen wor den op het bij Grissee voorkomen van veel Javanen, wier uiterlijk sterk Chi nees aandoet. Dat zouden dan afstam melingen dier oude Chinese Moslims kunnen wezen, die op den duur met de Inheemse bevolking versmolten zijn. De bekende oudheidkundige dr. W. F. Stutterheim (overleden in 1942) heeft eens de moeite genomen om alle Chi nese elementen in de Javaanse cultuur na te speuren. Hij wees b.v. op de eigenaardigheid, dat vele Javaanse moskeeën drie deuren bezitten, wat aardig zou overeenstemmen met de drie deuren der Chinese tempels of klentengs. Het is zelfs niet onmogelijk, dat de vorm der huidige Indonesische mos keeën (d.w.z. de ouderwetse, niet de moderne misbaksels, die Voor-lndië naapen) van Zuid-Chinese oorsprong zijn. Zij worden n.l. nauwelijks ergens anders in de wereld van de Islam aan getroffen, behalve in Kasjmir. Het is alsof de moskeeën van de Archipel door Chinese pagoden zijn geïnspi reerd met hun vierkante plattegrond en zich meermalen verjongende daken. Worden nu dgl. pagode-achtige mos keeën ook bij de Moslims in China aangetroffen? Er is er mij geen een bekend. Wel las ik over vrij eenvoudi ge, rechthoekige moskeeën in Kanton, waaraan een minaret ontbreekt, doch waarin wel een tablet voorkomt, waar in de lof des keizers gezongen wordt. Hebben die Zuid-Chinese moskeeën oudtijds wel een pagode-achtig ka rakter gehad en dit in de loop der ja ren verloren, en wel op keizerlijk be vel? De Chinese Moslims werden dan wel geduld, maar mochten niet opval len! Ik moet echter toegeven, dat we ons hier op het terrein der hypothesen bevinden. Over de geschiedenis der Chinese Moslims in Zuid-China schijnt niet zo veel bekend te zijn. Tot twee maal toe hebben de in Indo nesië wonende Chinezen zich voor die activiteit dier oude Moslimse Chinezen geinteresseerd, n.l. in de eerste helft der 18e eeuw en thans opnieuw. Hierbij hebben ze zich enigszins aan overdrij ving schuldig gemaakt. Zo wat de ganse Javaanse Islam zou zijn bestaan aan de Chinezen te danken hebben en vele grote figuren uit de Javaanse Is lam worden door de Chinezen voor zich zelf opgeëist en dragen daarom Chinese namen. Zo heet de befaamde 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 8