heilige van Ampèldenta te Soerabaja, radèn Rahmat, wiens graf bij de grote moskee in de Arabische kamp aldaar ligt, Bong Swie-ho, welke naam er zo min Javaans als Arabisch uitziet. Ook verzekeren de Chinezen, dat deze Chi nese Moslims aanhangers ener bepaal de wetschool waren, de Hanafi, welke in de Archipel thans weinig meer wordt aangetroffen. Daar leert men de wet volgens de Sjafietische school. Aanleiding om in de eerste helft der 18e eeuw zo op hun voorgangers te roemen, was waarschijnlijk het sterk stijgend aantal Chinese immigranten. De vrede en rust, die de Compagnie waar zij zich vestigde, bracht, bevorderde ook de vestiging van Chinezen. Reeds Jan Pie- terz. Coen ontving ze met graagte in zijn stad. Ook in Japara was een wel varende Chinese kamp, al brandde deze wel eens af, en zelfs in het verre Ambon trof men tal van Chinezen aan, die zich bij de pasar aan de kust nes telden. Zo heeft men daar het merk waardige verschijnsel, dat de Protes tantse kerk, die op een Katholieke uit de tijd der Portugezen teruggaat, nu midden in de Chinese kamp ligt. De Inheemse Christenen zijn er door de Chinezen verdrongen. Zelfs het Javaanse binnenland drongen zij binnen, ofschoon het hun verboden was. Na de droevige Bataviase Chinezen- moord van 1740, waarbij ook vele on- schuldigen het leven lieten, wendden de opstandige Chinezen zich ook naar Midden-Java, waar ze een Chinees- Javaanse opstand begonnen, die ern stige gevolgen had. De Nederlandse bezetting in het fort bij de kraton Karta- Soera moest capituleren en ook ande re posten vielen in handen der oproer makers. Het gezag van Compagnie en Soenan wankeldeDeze laatste moést vluchten en wijken voor een pretendent-Soenan, die ofschoon soe nan Koening genaamd, toch van het zuiverste Javaanse bloed was en niets met het "gele ras" uitstaande had. Mogelijk dat in deze dagen een ge schrift het licht zag, dat op het Chinees karakter van Java's islamisatie sterk de nadruk wilde leggen. Kennelijk werd beoogd een verbroedering van Javanen en Chinezen onder het ge meenschappelijke groene vaandel van de Profeet tot stand te brengen: de grondslagen voor de Javaanse Islam waren door Chinezen gelegd. Alle gro te figuren van de Islam op Java waren Chinezen geweest. Slechts doordat de verbindingen met het land van her komst van deze Chinese Islam, Zuid- China, verbroken waren, had dit soort van Islam, dat volgens de school van Hanafi leerde, niet doorgezet. Aldus kan deze Chinees-Javaanse boodschap geluid hebben. In hoeverre deze beoogde verbroede ring gerealiseerd is, valt voorshands nog niet na te gaan. In elk geval werd het nagestreefde doel niet bereikt. De Compagnie, ofschoon op haar retour, bleek toch te sterk. De opstand werd (Foto: Rogier) Ergens in Singapore op een slome, zwoele middag werd dit adembenemende stilleven ge- "schoten" van een old Chinese lady, in slaap gedommeld op het smalle trottoir-galerijtje zoals Singapore ze zoveel heeft voor de toko's. Op deze trottoirs daverde het gewoonlijk van de negotie, de spelende kinderen en de voort durend wisselende mise-en-scène van ontelbare feestdagen met hun karakteristieke symbolie ken. Maar op schaarse stille namiddagen kon fe vaak heel oude mannen of vrouwen op een rustig plekje hun leven "terugdromen"soms languit slapend op de koele metselvloer. Kijk door de eindeloze rij van poortjes, hoe deze vrouw droomt over de vele levenspoortjes waardoor zij gegaan is in haar lange leven: alternate gateways of joy and gateways of sorrowzoals leven hóórt te zijn. neergeslagen en de Soenan in zijn ge zag hersteld. Thans zien we blijkens het verschijnen van enige geschriften een herhaling dezer poging, om aan de Javaanse Is lam een grotendeels Chinese herkomst toe te schrijven. Blijkbaar probeert men daardoor de tegenwoordige Chinezen minder vreemdeling, minder asing te maken. Men denke aan de huidige ge woonte der Indonesische Chinezen om hun Chinese door een Indonesische naam te vervangen. Zo is bij de uitgeverij Bhratara te Jakarta in 1968 verschenen een werk van prof. dr. Slamet Muljana: Runtuhn- ja Keradjaan Hindu-Djawa dan Timbul- nja Negara 2 Islam di Nusantara (De val van het Hindoe-Javaanse rijk en de opkomst der Moslimse rijken in de Archipel). Dit berust op een werk van ir. Mangaradja Onggang Per- lindungan, Tuanku Rao waarin voor komt: "Peranan orang2 Tionghwa Is lam Hanafi, didalam perkembangan agama Islam dus: de invloed der Chi nezen van de Hanafi-lslam op de ont luiking van de Islamietische gods dienst). Het is waarschijnlijk, dat deze boeken teruggaan op Chinese geschriften, die ruim twee eeuwen geleden op Java te boek werden gesteld. Jammer genoeg zijn de huidige publi caties, ofschoon zij misschien echt oud materiaal bevatten, zodanig met latere Javaanse verhalen van verschillende herkomst verwerkt, dat het moeilijk is, het kaf van het koren te scheiden. Hoewel de mogelijkheid stellig niet uit gesloten moet worden geacht, dat de Chinezen bij de verbreiding van de Islam op Java een veel grotere rol heb ben gespeeld, dan tot dusver werd aangenomen, ontbreken helaas vol doende strikte bewijzen. Intussen hebben deze jonge publica ties, naar mij uit Indonesië bericht werd, nog al wat stof doen opwaaien. In deze omstandigheid is het enige, wat ik hierover zou kunnen zeggen, dit, dat men de studie naar het verleden der Chinezen op Java met verdubbelde kracht moet voortzetten. Hiertoe zou men b.v. alle verhalen omtrent de fa meuze Sam po eens moeten verzame len en aan een serieuze kritiek onder werpen. Verder hoop ik, dat de heren Sinologen het werk van W. F. Groene- veldt, die bijna een eeuw geleden zijn hoogst nuttige Historical Notes on Indonesia and Malaya, compiled from Chinese Sources (herdrukt in 1960) het licht deed zien, zal worden voortgezet en uitgebreid. Deze prachtige verzame ling aantekeningen over de geschiede nis van Indonesië en het Maleise schiereiland moet nog allesbehalve vol ledig zijn. Laten we daarom hopen, dat in de naaste toekomst meer en beter mate riaal voor de bestudering van de in vloed der Zuid-Chinezen op de isla misering van Java voor de dag zal komen en gepubliceerd worden. HOTEL "DE RUITER" HOUTHEM bij Valkenburg (Z.L.), St. Gerlach 43 tel. 04406-29 86 Riant uitzicht op het Geuldal doet denken aan de mooie rustige omgeving van de Preanger Zeer geschikt voor diegenen die op medisch advies een rustkuur moe ten ondergaan Met dieet-patienten wordt rekening gehouden HOTEL DE RUITER - MAATJE wenst U en de Uwen prettige Kerstdagen en een vreugdevol 1974. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 9