Ï.E.V. -=
"OUD EN NIEUW" OP EEN SCHOOL - Fofo van 1928
KWEEKSCHOOL
Toen ik in 1927 de I.E.V. Kweekschool
in Bandoeng bezocht, kwam ik op de
"nieuwe" cursus, die drie jaar duurde.
Er was ook nog de oude, vierjarige
cursus en wij nieuwelingen waren dus
verre in de minderheid. Op de eerste
schooldag kwamen veel "oudjes" ons
door de ramen van onze klas bekijken,
alsof we, ik weet niet wat voor won
derdieren waren. Ik wil niemand per
soonlijk kwetsen, maar over het alge
meen waren wij gedurende ons eerste
leerjaar bij de meeste "oudjes" weinig
in tel. Natuurlijk waren er wel, die ons
heel gewoon tegemoet traden. Het
was zelfs zo, dat we niet mochten
meedoen aan het afscheidsfeest van
de oudjes van dat jaar.
Onze Natuur- en Scheikundelerares,
gebieds- of bosdelen, bevolkingscen
tra, thans vervallen tot gehuchtjes met
niet meer dan een tiental hutjes, etc.
Niet te vergeten die mythische volkjes
van Koeboes, Orang Laoet, Badoeis,
Tengerezen, Blambangers. f
Rest mij nog een vraag. Wie weet mij
te vertellen, welk verband er ligt tus
sen de komst van wolken terriks
(een zwaluwachtige pluvier) op Java,
op trek-vlucht van naar men vaststelde
de Mansjoerijse steppen, als de winter
op het noordelijk halfrond nadert, naar
het zuiden, èn de sterke aanwas van
de kepala timah 12) en de wader (12
(een stekelbaarsachtig witvisje) in de
(november en december) ondergelopen
sawahs, grotere en kleinere, tijdelijke
plasjes en moerasjes. Het, overigens
aardig gevonden, verhaaltje, dat de
grote toename van bovengenoemde
visjes te wijten zou zijn aan de uit-
Mej. van Schouwenburg, vond ons zó
zielig, dat ze ons aanspoorde om een
eigen club op te richten, de geboorte
van "Voor Ons Is Clubleven Een
dracht". Met behulp van de zangle
raar W. van Swers hebben wij inder
daad in het I.E.V. Clubgebouw een
(bescheiden) avondje gegeven.
Uit die tijd dateren ook de VOICE-
mutsen, naar een idee van Ben Briët
en mij. Het was een zwart fluwelen
bivakmuts. Eerste klassers hadden al
leen een groen lint erom en voor elke
volgende klas kwam er een zilveren
band bij. Ook de "oudjes" deden er
aan mee, zodat je er op de foto ver
schillende van ziet, ook meisjes, die
met zo'n muts prijkten. Terwille van
het clicheren is de foto aan beide
werpselen van die terriks, waar zij uit
voort zouden komen, is natuurlijk een
heerlijk praatje voor de vaak.
F. R. Schultz
petoea, mansaro ouwe heer, oudere
2) kernet corned beef
pilchard haringachtige vis
8 stuks in een blik
3) pawon (jav.) keuken
4) bediang open vuurtje
5) m'grip avond schemering, de zon
is juist achter de kim, tijd voor het
avond gebed
6) ilmoe bovennatuurlijk vermogen
7) terwèloe (jav.) konijn, haas
8) sebel onzegen, er rust een vloek
op
dermah gift, bijdrage
10) oedik (soend.) platte land, achter
land.
en 12) steller is geen vogel-, noch
viskundige, de latijnse namen zijn hem
zijden wat ingekort, zodat verschillen
de leerlingen er niet meer op staan en
ook de wiskundeleraar Van Melle. In
het midden v.l.n.r. Mevr. Hasenstab
(Aardr.), Mej. Hoppenstedt tekenlera
res, directeur H. M. C. van der Riet,
Mej. C. Otto.
De verstandhouding tussen "oud" en
"nieuw" werd beter, naarmate de ou
dere jaargangen de school verlieten
en op het laatst waren de "oudjes"
zelfs de geëerde gasten op onze
VOlCE-feesten.
Met de plaatsing van deze foto hopen
wij veel ex-leerlingen een genoegen te
doen. Wie is nog in het bezit van de
originele foto?
V. N. Moens
ontschoten.
Toch is het niet raadzaam om alle
onbegrepen vormen van bescherming
en behoeding af te doen als hocus
pocus. Ikzelf heb twee gevallen mee
gemaakt van bezwering zoals in "Di
gebjak" beschreven. Ik beschouw ze
als een soort hypnose of associatie-
hypnose. In het laatste geval wordt in
associatie met een bepaald schrik-ef-
fect a.h.w. een dosis hypnotische cor
rectie ontladen, die op zijn minst "be
hoedt voor erger". Wie Van Hien be
studeert leert met diverse bezweringen
kennis maken. Van de mogelijkheid
van het trainen en toepassen van ge
dachtekracht.zijn trouwens ook vele
moderne docenten in de parapsycholo
gie overtuigd. Misschien weet R.F.D.
zich nog een paar gevallen te herinne
ren - waarmee studenten in het Wes
ten hun voordeel kunnen doen. - T.R.
7