m 'X0UI-! AjUZjW JU- Cl kort, ten eerste door te Bangil vrijwel gelijktijdig vertrek naar en gelijktijdige binnenkomst van Pasuruan en Malang mogelijk te maken; ten tweede door vergroting van de boogstralen, waar door tussen Bangil en Malang de maxi mum snelheid kon worden opgevoerd van 75 tot 90 km/u. Uiteraard werden daarvoor proefritten gereden en het toeval wilde, dat ir. Berg juist voor besprekingen over de pots in Surabaja kwam, waarop ik hem vanzelf uitnodigde een proefrit Sura- baja-Malang v.v. mede te maken. Hij was over het resultaat zó enthousiast, dat hij de Indonesische machinisten, die deze proefritten reden, zijn grote tevredenheid betuigde en uit eigen zak een flinke beloning gaf. Ook de nachtexpres is ontsproten uit het vruchtbare brein van ir. Berg. Na dat ir. Berg en ik naar Malakka waren gegaan, om aldaar de nachtverbindin gen te bestuderen, werd in 1936 de "Nachtexpres" tussen Batavia/Ban- dung en Surabaja ingevoerd, die een groot succes werd. De slaaprijtuigen waren van uitstekende kwaliteit en veel beter dan die van de Straits Spoor wegen De anecdote, dat er voor de "Nacht expres" machinisten uit Nederland moesten worden aangetrokken, moet U ook maar als een anecdote beschou wen, want van dit hele verhaal is geen woord waar. Van het begin af werden de nachttreinen gereden door onze uitstekende Indonesische machinisten en door Indische jongens, die bibit vormden voor de middelbare rangen bij het tractiepersoneel; opzichters machinist en werktuigkundigen. Er wa ren alleen wat moeilijkheden met de signalen, maar die zijn goed opgelost. Ik wil hierbij nog even aanstippen, dat lang vóór de invoering van de nacht expres reeds vele nachtgoederentrei nen liepen, die nodig waren, om de dagdienst enigermate te ontlasten. In de jaren direct na de Eerste wereld oorlog is er wel Nederlands tractie- en vervoerspersoneel uitgezonden, maar op een enkele uitzondering na,bleek dit alles behalve een succes te zijn. Toen ik in het begin der vijftiger jaren vaak als gast van de Nederlandse Spoorwegen op inspectiereizen mede- reed, zei de toenmalige president directeur der N.S. eens tegen mij, op een stoomloc serie 3900 wijzend: "Zie je, hoe die loc er uitziet? Herinner jij je nog, hoe bij ons, bij de SS, bij het waternemen, machinist en stoker tij dens dit oponthoud hun loc oppoets ten, opdat die er maar schoon zou uit zien? Wat een prachtkerels waren on ze Indonesische machinisten!" Zie ook het artikel "De geboorte van de nachtexpres Batavia-Surabaja in T.T. van 1 nov. 1973, waarin wordt beschreven op welk een enthousiaste wijze ir. Berg zijn ideeën over een nachtverbinding eerst besprak met de secretaris der SS, A. Jungnitz, de schrijver van het artikel. Deze bracht het uitgewerkte voorstel voor aan de Hoofdinspecteur J. F. F. Götz, die een uitstekend bedrijfshoofd was, doch die voortdurend te kampen had met de allerwege streng doorgevoerde bezui niging. Tot slot heb ik het mooie verhaal be waard van die goede vriend van de heer Schardijn, de machinist van de proefrit in 1918, die "als een duizend kunstenaar wiskunstig zeker zó de trein wist tot stilstand te brengen, dat het rijtuig, waarin de G.G. zat, op de centimeter nauwkeurig voor de rode loper tot stilstand kwam. Fantastisch! Inderdaad fantastisch, want het hele verhaal berust op fantasie. De werke lijkheid - zoals voorgeschreven in In structie 4 - was, dat vóór vertrek van de G.G.-trein de afstand tussen mid den rode loper en voetplaat machinist door het vertrekstation werd overge seind naar het bestemmingsstation, waar op de overgeseinde afstand van de rode loper een rode vlag werd op gesteld, ter hoogte waarvan de machi nist zijn loc tot stilstand bracht. Maar het verhaal van de heer Schardijn blijft toch aardig verzonnen! S't !0. ób. Ik zou de welversneden pen van J.H.R. willen hebben om aan het slot van dit verhaal met hem en de heer Schardijn en ook met Mej. Emmy Berg een ere saluut te brengen aan onze onvolpre zen, plichtsgetrouwe en vakbekwame Indo-Europese en Indonesische machi nisten. Daarbij mag eenzelfde woord van lof aan ons Indonesisch stations- personeel niet vergeten. Dank zij dit uitstekende locomotief- en stations- personeel werd op de Malanglijn op enkel spoor door 14 sneltreinen in elke richting met nog daartussen ge mengde en goederentreinen een on berispelijke treindienst onderhouden. O. C. A. van Loon QUIZ - ANTWOORDEN (Van de Quiz op pag. 10) 1. Sibolga en Taroetoeng, 1300 boch ten. 2. Langs de weg tussen Fort de Koek en Kota (Hoeta) Nopan. 3. Semarang. Zulke bommen werden ook gebruikt bij bijzondere evene menten van de Pasar Gambir. 4. Tangkuban Prahu. 5. niet. 6. racebaan, geholpen door automobi listen, die met koplampen de baan hielpen verlichten. Albury. 7. Gerrits. 8. Mo Heng 9. Bogor en Soerabaja. 10. Oedjoeng koeion Bantam Katja Katja wetan straat in Ban doeng Taloon lor straat in Malang Pasir poetih strand bij Soerabaja Djembatan merah brug in Soerabaja Batoe Merah wijk/straat in Ambon Banjoe biroe badplaats M.-Java KAJOEPOETIH-OLIE De beste kwaliteit die we konden krijgen. Neem nu een fles (hoop dat U 'm niet nodig hebt!) want straks is het weer wachten op een nieuwe zending. 100 cc. fles f 6,50 cc. 3,25 (porto 90ct-60 ct.) Envelop met speciaal "nachtexpress-stempel" gedateerd 1-11-36 die ons voor plaatsing in Tong Tong werd afgestaan door de Heer J. H. Kerhert. ABONNEES AMERIKA ATTENTIE! Uw abonnement (luchtpost 22.-; zeepost 15,-) kunt U per check voldoen aan: (verhoogd i.v.m. de koersdaling!) Roy Steevensz, c/o Kushi House, 7357 Franklin Ave., Hollywood, California. Indien U Uw Tong Tong niet hebt ontvangen of Uw exemplaar be schadigd is, en U een ander wenst, kunt U zich ook wenden tot Roy Steevensz. Naar Den Haag schrijven duurt lang! 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 13