De Stierenrennen Of Kerapan Sapi (I) 12 M. Soeijahjo KERAPAN EN MYSTIEK Bekijken we de foto op de voorpagina van Tong Tong, waar twee beesten een kar trekken met een last daarop, zo absurd van afmetingen in verhouding tot grootte van kar en beesten, dan kunnen we ons voorstellen, hoe sterk die beesten zijn, maar ook dat ze de TIJD nodig hebben, om hun sjok-sjok- taak te volbrengen. Is het dan niet ongelofelijk, dat een tribune zo vol kan zijn met toeschou wers, die naar een RACE van dezelfde soort dieren kijken, dus een wedstrijd, waar het op SNELHEID aankomt. De KERAPAN BESAR of de GROTE STIERENRENNEN in Pamekasan vor men jaarlijks het culminatiepunt van een geliefd volksspel. Deze stierenren nen worden alleen op het eiland Madu ra, nergens anders in Indonesië ge houden. Zoals bij elke wedstrijd tegenwoordig, gaat er altijd eerst een "openingsce remonie" aan vooraf met openlucht voorstellingen waarbij volksdansen worden uitgevoerd. Voor de Kerapan is dit niets nieuws en bestaat dit al sedert generaties. Tijdens deze open lucht-voorstellingen kunnen degenen met foto/filmtoestel hun hart ophalen om schitterende kleurenopnamen te maken. Wie een taperecorder bij zich heeft kan ook opnamen maken van de gamelan. Tijdens het défilé dus, zijn de dieren getooid in "groot tenue" met prachtige hoofdtooi en versierselen op het li chaam. De eerbied van de Madurees t.o. zijn renstier gaat zelfs zover, dat hij een ereparasol boven zijn hoofd krijgt, hetgeen zoals U allen weet, een eerbetoon was voor "VERY IMPOR TANT PERSONS", zoals regenten en residenten van het B B. Ook de mensen, die direct of indirect bij de stieren horen, zijn ook op z'n Paasbest uitgedost. Dus traditioneel met hun zwarte wijde broek, baadje van dezelfde kleur, een vrolijk hoofd doekje, zodanig gevouwen, dat één van de hoeken zeer in het ooglopend naar boven wijst. Ook worden door jonge mannen en meisjes verschillende groepsdansen uitgevoerd, die gebruikelijk zijn bij de Kerapan, o.a. de TARI PETJOT of de zweepdans, waarbij de mannen een karwats in de hand hebben, die ze op de maat van de muziek laten knallen. De dansen worden ingeleid door de TARI SLAMAT DATANG, of de wel- komstdans, gevolgd door de andere dansen. Eén dans bewaren ze tot na afloop van de wedstrijd. Daarover straks. Een span renstieren tijdens de openingscere monie. Let op het hoofdtooisel en verdere fraaie versiering op het lichaam. (Foto: J. Soetjahjo) Het, is een aardig gezicht bij deze reidansen de felle kleuren van de jon gens en meisjes te zien, vooral tegen woordig bij het gebruik van nylon, dat ze op het onnatuurlijke af kunnen ver ven met kleurstoffen, die als het ware zelf lichtgevend zijn. En de Madurees kan met deze kleuren, zulke gewaagde onverwachte combinaties maken die toch aantrekkelijk blijven door het vrèemde. Men danst'op de maat van een GAME LAN (traditioneel muziek-orkest). In het Madurees heet zo'n instrumenten combinatie, die bij de Kerapan wordt gebruikt, de TUK-TUK. Langs zijn neus zegt mijn zegsman: "Dit Tijdschrift zou in Madura heten: TUNG-TUNG." Door de jongens wordt met veel bra voure en door de meisjes met even veel gratie gedanst op de maat van de Tuk-Tuk die verschillende melodie ën ten gehore brengt, o.a. de "Ngondu Atjem" (tamarinde plukken), Malang Lèkè, Layang Layang (lied van de vlie ger), enz. en vrolijk wordt er op tra ditionele instrumenten, waaruit de Tuk- Tuk bestaat geslagen, o.a. de trommen (Duk-Duk, Paneras), de slaginstrumen ten (Ketuk, Kenong, Gong en Tjer-Tjer) geslagen en op de fluit (Sronèn) ge blazen. Over de muziek en de instrumenten zou een heel artikel geschreven kun nen worden, vooral als men rekening houdt met de variaties in de verschil lende regentschappen en de nuances in de kleinere gebieden. De buitenstaanders denken altijd, dat de races in Bangkalan de belangrijkste van het jaar zijn. Niets is minder waar, want de finale gebeurt in Pamekasan de vroegere residentie-hoofdplaats. Dus de z.n. Kerapan Besar, het evenement van het jaar gebeurt in Pamekasan 140 KM van Surabaya. De weg is wat smal, maar in behoorlijke staat. De wedstrijden in Bangkalan zijn ei genlijk gewone regionale regentschaps -wedstrijden om te beslissen, welke spannen van het regentschap (kabu- paten) in aanmerking komen voor de grote Kerapan. Maar, ziet U, BANGKALAN is zó dicht bij Surabaya en met ferries tegen woordig dag en nacht bereikbaar, en door de grote belangstelling van "het vaste land" kan elke wedstrijd in Bang kalan met veel grotere luister gehou den worden dan in elke andere Re gentshoofdplaats. En vergeet niet de buitenlandse gasten, die altijd getuige willen zijn van de BULL RACES, die in tegenstelling met BULL-FIGHTS, ner gens anders te zien zijn dan in Madura. De verzorging, verpleging, training en voeding van de renstieren moet natuurlijk prima zijn. De verzor ging geschiedt door de eigenaar zelf. Ze moeten natuurlijk goed gevoed worden en krijgen alles, waar een stier recht op heeft, zoals mals gras, jonge bladeren, sappige maisstengels enz. Maar er worden ook kostelijke dingen gegeven, waar een stier nu niet zoveel recht op heeft. Wat denkt U b.v. van negen rauwe eieren tegelijk, dus voor twee stieren 18 eieren? Als U bedenkt dat Buk Sidin, de vrouw van de eigenaar al leen op feestjes een kwart ei of een half ei te proeven krijgt. En dan een kwart pint goede whisky ineens. Buk Sidin voelt het gemis niet, want ze is streng mohammedaanse. Je haren rij zen ten berge bij de gedachte, dat een stel renstieren een fles Johnnie Walker in twee zittingen ad fundum leeg drin ken. Ofelk drie flessen bier, ook ad fundum. Dus in vier zittingen een kratVan Pa Sidin zegt men sma lend, dat hij 's nachts altijd slaapt met de armen om de hals van zijn renstier. En dan te bedenken, dat Buk Sidin U denkt allicht, dat Pa Sidin een af wijking heeft, maar er is niets loos met onze trotse eigenaar. Neen, dag en nacht moet hij er op ver dacht zijn, dat er van vijandelijke zijde gesaboteerd kan worden. De gewone schadelijke stoffen en voorwerpen, die ook in de Westerse landen gebruikt worden zoals vergiften en dergelijke, hebben hier geen kans, want de koe woont in het huis van Pa Sidin, mis schien zelfs in zijn slaapkamer. Maar het is een andere factor, de ge vaarlijkste, en wel de: BLACK MAGIC of de Stille Kracht of de Santèt. Er zijn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 12