waarbij meestal de uitspraak van juf of me neer de maatstaf en de Wet is. En wie die Wet overtreedt heeft "eigen schuld". Niet waar? Ziezo, daarmee zijn alle "onder-de- maatsen" ineens afgedaan. Zelden of nooit wordt bij die "zwakke broe ders" ontdekt welke andere factoren meewerk ten aan d.ie slechte cijfers: zwakheid, misver stand, ziekte, twist tussen ouders, gepest van huisgenoteneen veel te vroeg ingehamerd inferioriteitsgevoel, de "schande" van de ar moede of de schande van ras (of half ras) die soms al heel vroeg aan kinderen kon knagen of vreten. Aan de andere kant zijn de leerlingen met veel achten en negens ook niet gelukkig. Ze worden immers door velen achtervolgd met jalouzie en vaak verdacht gemaakt met beschuldigingen van afkijken, vriendje-van-meneer, geholpen door ouders, "lietjiek"enz. Als de jongen een sportieve, branie, rechtoppe kerel is, zal hij het vaakst van achter ge-sengkilit (beentje ge licht) worden, van ergens achter uit de klas beschoten, opgestookt worden tegen veel ster keren. Bij de meisjes: een mooi meisje heeft het on danks alle bewondering vaak veel slechter (of zelfs fataal beroerder) dan haar minder mooie zusteren. Aan de andere kant hebben haar lelijke of "gewoon" geachte zusteren soms op de lagere school al enorm te lijden onder minachting of onverschilligheid. Maar onthoud alvast: de massa van de "zes jes" wordt steeds groter en herbergt DE GROOTSTE GEVAREN voor elke maatschap- pij. Deze vredesmaatschappij-oorlog heeft zelfs een eigen en ontzaglijk omvang rijke litteratuur: de detective-verhalen, waarin (standaardpatroon): de ON- schuldige onder bergen "bewijsmate riaal" en misleidende indicaties kans loos bedolven wordt, waarna geduldig en scherpzinnig onderzoek aantoont dat de werkelijke dader b.v. de sheriff is, of de attorney of een hemels kijken de oude vrijster of diaken. Al zijn al die verhalen verzonnen, zij zijn naar het leven getekend! Alleen: wij leren er NIETS van, want onze maatschappij stouwen wij intus sen al keuvelend propvol valse be schuldigingen en verdenkingen. En we fluiten opgewekt al decennia lang: "Please don't talk about me when I'm gone!" But we do, Sir, yes we do. Every day. Want wij leven in een praat wereld, waarin ontzettend veel mensen nooit tot daden komen (of kunnen ko men), dus wel móeten leven van woor den. Over het WARNET van woorden en da den gaan de volgende hoofdstukken. Ter afsluiting van dit eerste hoofdstuk mijn antwoord aan de briefschrijvers van de brieffragmenten aan het begin: 1. Je bent GOED; twijfel niet aan je zelf; overwin je vrees; Je bent om singeld door kwaad en kwade trouw, vaak in de vorm van deugdzaamheid en van recht. Probeer het verleden niet "recht te buigen". Je bént récht; ga recht verder. 2. Je bent een man van de waarheid, al zien velen dat niet zo. Zij zijn mensen van de Leugen. Jouw zaak is rechtvaardig; je werk en je stand punt zullen uiteindelijk overwinnen. Zin niet op wraak; zij weten niet wat ze doen. 3. Je bent een bouwer, een pionier. Verreweg de meeste mensen zijn volgers en navolgers. Je móet veel barrières doorbreken en men wil je daarvoor straffen. Ontwikkel incas seringsvermogen. 4. Praat niet; spreek niet tegen. Doe wat je kan als geen anderen DOEN. Omdat je goed bent, zal alles wat je doet, goed zijn. En nuttig voor Mens en Maatschappij. Je bent wér kelijk onmisbaar: je werk leeft je leven ver voorbij. 5. In jou en je vijanden herken je de strijd van Ardjoena tegen Tjakil uit de Wajang (met die roofdierkaak met slagtanden), één van de meest geliefde gevechten, waarbij Tjakil eindeloos dreigend en tartend Ard- joeno voor de voeten loopt, maar deze loopt onverstoorbaar verder net zo lang tot Tjakil een zó woeste beweging maakt dat hij zichzelf met zijn kris doorsteekt. Jouw belagers zullen door hun eigen wapen omko men, het zij leugen, laster of bedrog. 6. Je breekt je eindeloos het hoofd hoe je laster, verdachtmaking en leugen Hierbij een foto van zo'n 40 jaar ge leden. De IEJC vanuit Soerabaia met een weekeind op stap naar de Zandzee. Plaats met wegwijzers zal aan Soera- baianen wel bekend zijn. Wat de mensen betreft van links naar rechts: Lizzy Intveld, John van de Wiel, Jane de Neve, Guuste Frederiks, Gerard Wijde- muller, Dora van Ligten-Bernet, Heer Badaar, Joke Frederiks, Jopie Swens, Soedah loepa, Idem, van Ligten, Ventje Wijdemuller. Onder: Ottenhoff, Dokter Snel, Ludwig moet bestrijden, op zoek naar een "schone lei", vergeet het maar. Die slag tegen de hanteerders van de Doos van Pandora heb je al lang verloren. Rampen en ellenden zijn al lang de hele wereld in gestuurd langs ontelbare correspondenties. En dit gaat door tot vér voorbij je dood. Vecht hier niet tegen. Werk door. Daarin ben je uniek en creatief méér dan duizend dozen van Pan dora. Denk aan wat uiteindelijk in de doos achterblijft: de Hoop. 7. Natuurlijk verlies je ontelbaar veel "vrienden". "Good riddance"! Je zal vrijer ademhalen. De handvol vrien- den die je overhoudt, weegt ruim schoots op tegen duizenden die je verlieten. Ook: vooruitgang is een selectieproces, waardoor overblij vende vriendencirkels steeds zui verder worden opdat het hogere doel bereikt worde. Het einde is on herroepelijk Eenzaamheid. 8. Ik weet dat je grootste angst is dat je sterft voor je werk voltooid is, zodat je gezin onbeschermd en be laagd door roddel en schande ach terblijft. Worry niet. Je hebt ook onzichtbare vrienden die jou en je gezin tanggoeng helpen zullen. Op zijn minst is Tong Tong waakzaam. (wordt vervolgd) Friser, Mary Badaar, Duits meisje, Groskamp, Ines Kempf, Soedah Loepa. KFO Foto's zoals bovenstaande zijn altijd zeer welkom: onze lezers waarderen zoals uit vele reacties blijkt, plaatsing van dergelijke groepsfoto's, zij herken nen vaak oude vrienden waaruit soms hernieuwd contact ontstaat. De inzen der van deze foto vertelt van de sfeer van deze tocht geen nadere bijzonder heden, misschien kan een van de le zers hier iets meer over schrijven. Red. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 7