ABONNEE'S TSJINGKANGSJAN WERFT ABONNEE'S Jonkvrouwe Sarap! Daalt neer gij allen tot een tezamenkomst, een tezamenkomst, hier, in Koning Salomo's raadshal, U te tooien met armring en borstjuweel van Koning Salomo... Ik ben aan 't wannen, in een zakje voor rijst, Koning Salomo zelf zet aan U tot spoed; ik ben aan 't wannen, de gebroken rijstkorrels, rijst wannen in een zakje van biezen: verdwijnt er een, er wordt een ander genood, verdwenen, wijl ze neerstreek uit haar vlucht. ik ben aan 't wannen, de gebroken rijstkorrels, rijst wannen in een zakje voor zout: verdwijnt er een, er wordt een ander genood, genood, en naar binnen geleid Vorstinne Kapur, Prinses Puding en Jonkvrouwe Sarap zijn dichterlijke na men voor de drie voornaamste soorten wilde duiven. Met Koning Salomo's armring en borstjuweel worden de strikken bedoeld. naar binnen geleid" slaat op de vogelval. Met de drie namen zijn ook de kleuren der duiven bedoeld. Kapur is kalkwit, Puding is veelkleurig, naar de naam van een struikgewas met veelkleurig blad, waarvan enkele soorten als groente worden gegeten. Sarap is vuilgrijs, grauw. Maria Dermoüt schrijft Sapar, dat zal een drukfout geweest zijn. Deze Be- zwerings-zangen heeft zij beschreven in haar verhaal "Twee Jade Reigers" uit de bundel "De Juwelen Haarkam." Memohon Maaf ROSALIE GROOSS Tegenwoordig praat iedereen lovend mee over "De Lange Mars" van Mao Tse Tung, die de inleiding werd tot het moreel en cultureel herstel van China op een wijze, die de westerse systemen van welvaart en geluk overtreft. Zelfs als veld tocht is die "Long March" ongeëvenaard in de historie en slaat de prestaties in de "Tocht der Tienduizend van Xenophon" en de veldtochten van Alexander en Napoleon met stukken. (Men leze zelf: "De Lange Marsch 1935", boeiend geschreven door Dick Wilson f 28,50 1,75 porto. milieleden en officieren werden de dood in gejaagd of gevangen en ont hoofd o.a. zijn jongste broer. Daartegenover stonden de goed uitge ruste, goed betaalde armee's van Tsjiang Kai-shek met zulke top-maar- schalken als Von Seekt en Von Falken- hausen;; andere gebieden waren nóg gevaarlijker bezet door de Japanse in- valslegers, en de hulp van Sovjet Rus land was onzeker en onbetrouwbaar. Het lezen van deze rapporten en over zichten doet denken aan een eindeloze reeks doodsberichten en rampen, waar bij echter onmerkbaar het Leger en de Leer werden "omgesmeed" via hero- ische gevechten en daarnaast erbar men en herkansing. Hier ontstond de Nieuwe Mens van modern China. De louteringsproef voor het leger was de bedwinging van het ondoortrekbaar ge achte Lausjan-gebergte en het over steken van de rivier de Woe met "dui- zendpoot'-vlotten van bamboe. Wie in deze kleine en kleinburgerlijke wereld droomt van het bereiken van een hoger doel, moet kunnen "poekoel teroes" tot voorbij "kan-niet". Moet wijs durven worden door "schade en schande". Moet durven gaan "where angels fear to tread"er is geen compromis en er bestaat geen sociale zekerheid noch welke andere zeker heid. Misschien is dat de reden waar om boeken over de Lange Mars niet begrepen en niet gelust worden in on ze totaal verkalkte maatschappij. Toch is dit het enige alternatief voor het bereiken van de wedergeboorte die alle moderne mensen in hun hart wensen. En ook, geloven wij, moet je toch wel boer en dichter zijn, want dat was Mao fundamenteel, Dichter Und Bauer. T.R. Daarom is het dubbel jammer dat er veel te weinig diepgaand over gelezen is. Juist omdat ik al sinds 1961 (mijn tijd in Amerika) constant wijde publica ties volg over Mao, weet ik er méér van dan de gemiddelde lezer. Ook al heeft het me even wijde en domme laster bezorgd als "communist" en dus ook Tong Tong erg veel schade be zorgd. Maar juist het kennisnemen van de vóórgeschiedenis van de "Lange Mars" heeft mij geleerd dat een mens om veel te bereiken ontzettend diep dalen MOET, en beproefd worden MOET om hem de kwaliteiten te geven van een waar vernieuwer en bouwer. Hij moet het diepste dieptepunt bereiken. Dat beleefde Mao bij zijn leven in de berg- rimboe van Tsjingkangsian, waar het restje van zijn leger na een serie de- sastreuse veldslagen ingesloten was: een woest land waar nog tijgers leef den en geen enkel spoor van een nor male maatschappij te bekennen was. Het Lót ranselde onbarmhartig verder en scheurde hele legerafdelingen van hem weg, vele van zijn persoonlijke vrienden, uitstekende veldheren, poli tieke clangenoten. Op vele fronten te gelijk verslagen, verlaten en verraden, ontredderd en kansloos, gaf Mao nóg niet op. En zat niets anders voor hem op dan zijn gelederen te versterken ("Serrez les rangs! Serrez les rangsl") met zelfs bandieten, rovers, prostitu- ées, kortom alle denkbare déclassé's en desperado's, waar ook "Big Brother" Sovjet Rusland en vele strijd makkers van Mao hun neus voor op trokken. Mao was zelf zwaar geteisterd door malaria-aanvallen; vervolgde fa- ECONOMISCH EN MENSLIEVEND Binnen enkele jaren zal ook de Nederlandse landbouw MOETEN overgaan tot het verbouwen op grote schaal van kedelee (soya) en in een iets latere toekomst zullen tempe en tahoe hun triomfale intocht houden in de Hollandse keuken. Dit is hoofdzakelijk en in eerste instantie een economische noodzaak: soya-verbouw is ongeëvenaard "verbouw-exploitatief": kedelee neemt maar resp 3l8, 3l20 of3l80 boerengrond in beslag voor hetzelfde voedingsrendement van resp. tarwe, djagoeng of veeteelt. En kan dus ons volk langer en gezonder in leven houden (soya eiwitten!) dan welk ander voedingsmiddel ook. Soya is versatielerdan veel vleesspijzen: brengt meer wezenlijke variatie in de voe ding en is "menslievender"Dezer dagen is officieel toegestaan dat in snacks (o.a. bami- en nasi-producten!) paardevlees wordt verwerkt. En wij weten: dit raakt steeds verder ingeburgerd, omdat het goedkoper is dan rundvlees. En dat betekent: nóg meer deerniswekkende lastpaarden uit Ierland, en pony's en wilde paarden uit Polen en Roemenië. Alleen smaakvol en voedzaam vegetarisch voedsel (dus de kedelee) kan het door de mens als "edel" betiteld paard nog redden van het slachthuis. Dat be doelen wij met "menslievender"n 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 9