13 Een groep pupillen van Gombong met de toeziende onderofficier (rechts op de foto). Het aantal oorlogsweduwen en -wezen in de kazernes en garnizoensplaatsen steeg tengevolge van de vele krijgs verrichtingen dier dagen onrustbarend en al spoedig werd de toestand on houdbaar, zodat de wezen in tijdelijke barakken moesten worden onderge bracht, hetgeen later tot Militaire Pu pillenschool is uitgegroeid, terwijl de meisjes naar de Weeshuizen werden gedirigeerd. In dit verband wil ik hier memoreren het prachtige werk, van een eenvoudige Haarlemse jongeman met name Johan nes van der STEUR, de alom bekende "PA" en zijn echtgenote die het wonder van de Oranje-Nassaustichting te Ma- gelang hebben bewerkstelligd in ver band met de ten hemelschreiende toestand dezer oorlogswezen. Maar wat gebeurde er met de school te Purworedjo? In het jaar 1847 werd Java door natuurrampen geteisterd, en tijdens een aardbeving werd de school geheel vernield, waarbij een sergeant en 11 pupillen onder het puin werden bedolven en jammerlijk om het leven kwamen. De overgebleven jongens werden naar Gombong overgebracht en werden gehuisvest in het onvoltooi de fort Cohius, waar zij verbleven tot aan de opheffing van de school in het jaar 1913. Bij de opheffing waren nog een kleine 300 pupillen op school, die jonger waren dan 17 jaar en deze wer den ondergebracht in de beide Sema- rangse Weeshuizen, namelijk het Rooms-Katholieke weeshuis op Ge- dangan en het Protestantse Weeshuis op Bodjong, waar het leven ,niet op een zó straffe militaire leest is ge schoeid. Hoe was het er toen te Gombong? Deze school stond onder het beheer (bevel) van een Kapitein-directeur, ge assisteerd door meerdere officieren, onderofficieren en minderen, terwijl het onderwijzend personeel bestond uit burger-onderwijzers. Een sergeant-ma joor-kapelmeester gaf de jongens mu zieklessen, terwijl er ook bevoegde Gymnastiek- en schermleraren de jon gens in die takken van sport les gaven. De school had een fanfare-corps en een strijkorkest met een complete be zetting, die in de namiddaguren in het park hun uitvoeringen gaven. Beroemd waren de gymnastiek- en muziekuit voeringen bij het beëindigen van het schooljaar (assault), waar van heinde en verre het dankbare publiek kwam toegestroomd om de prestaties van deze jongens te kunnen bewonderen! Op Gombong begon het leven om half zes 's morgens als het trompetsignaal weerklonk en de jongens zich naar het zwembad begaven om zich te baden, waarna het fluitsignaal van de fort sergeant weerklinkt en men zich naar de kazerne begaf om zich verder te kleden en de eigen bedden moesten worden opgemaakt. Tegen half zeven was er sectiegewijs appèl, dat door de sergeant-majoor werd afgenomen, waarna inrukken werd geblazen en dan stormden de jongens de eetzaal binnen, (attaque ren), waar brood (kuch) en rijk beleg hen wachtte. Om acht uur begon de school, die be stond uit de drie hoogste klassen van de lagere school en een examenklasse, want de kinderen werden er toegela ten vanaf hun 12de tot en met hun 16de jaar. Na de lagere schoolopleiding volgt dan de selectie. De minstbegaaf- de leerlingen werden Jan-soldaat, ter wijl de intelligente jongens de dienst ingingen als "aanbevolen militair" om opgeleid te worden voor officier te Meester-Cornelis. Anderen weer moch ten nog twee jaar op school blijven om te worden opgeleid tot topograaf (land meter) of topograaf-tekenaar. Het in kaart brengen van de hele Nederlands- Indische archipel was voor het grootste het werk van deze eenvoudige jongens, die eenzaam, diep in de tropische jung le of op de toppen der geweldige vul kanen, hun werk hebben moeten doen. Wat deze mensen met hun waterpas instrumenten, Bousolles, theodolieten en tekenstiften hebben gepresteerd is in één woord fantastisch. Denken wij er even bij na in welke omstandigheden zij als eenzame Europeaan deze trian gulatiemetingen in de jungle en in het hooggebergte moesten doen, dan dwa len onze gedachten onwillekeurig af naar figuren als Buffalo Bill en andere voortrekkers en als ik wel ben ingelicht, heeft één dezer jongens het zelfs ge bracht tot de rang van kolonel, chef van de Topografische Dienst. Maar de opleiding was er dan ook naar, want het geheel was opgezet naar het mo del der Napoleontische krijgsscholen en de titulatuur was geheel Frans, doch gelukkig niet met gebruikmaking van de Franse slag, doch met de be kende Hollandse oerdegelijkheid. Voor hun prestaties kregen de pupillen (élè- ves) officiële brevetten uitgereikt, waar door zij het recht verkregen om de daarbij behorende onderscheidingste kens op hun tuniekmouw te dragen, zoals o.a. het patje van "meester op alle wapens", waarop zij bijzonder trots waren, want nu waren zij maitre. Buiten de schooluren (op Gombong zelf) en de verplichte muziekrepetitie's, gymnastiek- en schermlessen en athle- tiekbeoefening (bodybuilding) waren de jongens vrij om zich aan sport (voet ballen, zwemmen enz.) te wijden, of de soldaten te helpen in de eigen varkens fokkerij en in de groententuinen, of zelf te tuinieren in de eigen kwekerij. Daarna was er het baden in het zwem bad en na het appèl vrije ontspanning buiten het fort of in de recreatiezaal met een buffet, waar de jongens tegen betaling snoep (katjang, brem enz.) konden kopen. De jongens kregen we kelijks een zakgeld, dat naar gelang van hun leeftijd varieerde van 71/2 tot 35 cent, dat in die tijd een hele som betekende. Daarenboven werd hun maandelijks, ongeacht of ze rookten of niet een pak shag en vloeitjes ver strekt. Als de jongens zich moe hadden ge traind of gespeeld werd voor het avondeten geblazen, dat bestond uit goede soldatenkost, zoals rats of rijst met sajur en toespijs en fruit als nage recht. Rest mij U alleen nog het portret van deze jongens uit te schilderen. Welnu, zij waren namelijk te herkennen aan hun eenvoudige doch nette uni formen, dat bestond uit een blauwe tuniek en broek met daarbij behorende soldatenschoenen, oersterke leren kis ten, welke gesloten werden met een gesp, want veters waren taboe. Buiten de hooggesloten jaskraag werd de kraag van het overhemd 1 cm om de jaskraag heen gevouwen en om het middel een leren riem van 7 cm breed te, welk kledingstuk later echter werd afgeschaft, omdat de jongens het bij gevechten gebruikten als een gevaar lijk wapen. Dit geheel werd gecomple teerd door een Franse pet (képi) en lees verder volgende pagina

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 13