van "DE KRONTJONG - GITAAR" door ROSALIE GROOSS de titel op hem overgaan. Maar mijn Moeder was nogal democratisch en gaf er niets om. Bovendien had mijn grootvader als gewoon Schmidhamer zijn militaire loopbaan beëindigd met roem. En ook mijn vader was bij het K.N.I.L. Bovendien was het geld er niet meer. Dus ging e.e.a. niet door. Achter af ben ik een meisje geworden en enig kind gebleven. Maar in mijn bezit is nog het familie wapen. Op een groot drinkglas is een zilveren band met het wapen, waarin de initialen van mijn grootvader zijn gegraveerd: G.P.S. (Gerard Philip Schmidhamer). Ook heb ik een glas van fijn bewerkt kristal, dat aan mijn grootmoeder toebehoorde. Daar vroeger het archief in Ambon is verbrand, is de verdere afstamming van de Freiherr niet meer na te gaan. Wel weet ik, dat er een z.g. Perk op Ambon en ook op Banda, aan de fa milie behoorde. Na de afschaffing van de slavernij en de ziekte in de tuinen is e.e.a. in verval geraakt. Maar geregeld kwamen de Binoeng- koes (afstammelingen van de ex-slaven denk ik) een soort hormat brengen aan de familie. Ze brachten dan pro ducten van hun veld. Zoals pinang, ketella, e.d. Een foto hiervan wordt ook nog mee gezonden. Mijn vader was toen 2de Luitenant en staat er ook bij. Het moet in 1914 ong. geweest zijn. Later zijn we naar Piroe verhuisd, waar mijn vader de Ceramoorlog meemaak te en later het Ceramkruis verwierf. Hij is geboren op Ambon in 1885 en stierf op Bangkalan (Madoera) als Majoor en Plaatselijk Militair Comman dant in 1932. Mijn grootmoeder heette de Groot en stamde van een oud-Amsterdamse fa milie, die al lang in Indië woonde. Als kind heb ik nog twee geschilderde portretten gezien van mijn overgroot- - ouders. Hij, de Pruis, was groot en wat pafferig en zij was een vrij grote ta melijk grof gebouwde vrouw met een wat langwerpig gezicht. En donker van huidskleur; de Portugese inslag. Die ook, zowel bij m'n vader, als bij mij zichtbaar is. Dit is dan het verhaal over mijn voor ouders op Ambon en Banda. E. A. Ph. Ziesel-Schmidhamer NIEUW: Het laat je niet los, Rob Nieuwenhuys Om nooit te vergeten, Rob Nieuwen huys (2 bundeltjes Indische literatuur) 4,25 per deel, porto 90 ct. De Raadsman - H. J. Friedericy f 4,25 Bloemen voor Nippon - Augusta Lampe. Korte belevenissen uit de Japanse bezetting f 9,90 15 jaar Boven Digoel - I. F. M. Salim f 49,50 Wilde Bloemen van de wereld f 62,50 Maria Dermoüt, de vrouw en de schrijfster f 18,90 Okee, een kiek van niks; fraai eks- kuus, kunstfotografen. Inderdaad, de wandversiering wijst niet bepaald op een bijzonder ontwikkeld kunstgevoel, evenmin als het over de tafel gedrapeerde kleed. Als een hoed die de drager over de oren zakt. Maar kijk eens naar omaatjes gezellige wipstoeltjes met hun sierlijke armleu ningen, kunstig gedraaide ornamentjes en opengewerkte rugleuning van fijn- gevlochten rotan. Doen ze ook jou niet even terugdenken aan die langvoorbije dagen toen je die droompaarden van je jeugd zó onstuimig op en neer liet dansen dat je er nogal epns afkieper- de - adoe-óé, mijn kop, sèh! Misschien ook zie je de tamoe, die het wat rustiger aan deed, gezellig bab belend relaxen onder het genot van een lekker koud glas assem-, vanille-, of rozestroop. Met kolangkaling en se- lassi natuurlijk. Goed, goed, een kiek van niks dan. Maar die tempo doeloe hanglamp, waarvan het reservoir op het moment van de opname blijkbaar net door de toekang lampoe geïsied werd, die doet je toch wat? Sajang alleen dat de met hagel verzwaarde bol, met behulp waarvan je de lamp hoger of lager kon stellen, net niet zichtbaar is. Wat kwam die hagel prachtig van pas als de voor raad voor je Daisy-windbuks verscho ten was. Kiek van niks. Maar die stoelen van omaatje. Is het niet of ze op je staan te wachten? Als oude sobats, de ar men uitgebreid voor een hartelijk wel kom. En hoor je dat snelle tjekliek- tjekliek-tjekliek van het blikken pom pje waarmee de toekang lampoe de petroleum - tjap Devoes - in het re servoir pompt? HEIN BUITENWEG Op zoek naar de oorsprong en geschiedenis van de krontjong. 190 pagina's (plm.) f 9,90 f 0,90 porto. moesson 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 17