i ik LEEFGEBIEDEN 9. Sl-dining kala-bendoe, saja dadra ardaning tyas limut, nora kena sinirep limpading boedi, lamoen doeroeng mangsanipoen, malah soemoeké ang- radon. 10. TA-tatané toemroentoen, panoen- toening tyas angkara antoek, kaladosa wenganing karsa kaèksi, limoet kalim- poet angawoet, mawoet sanqqyaninq doemados. 11. ING anatara sapangoe, pangoen- gaking kahanan woes miroet, morat- marit pangoeripané sasami, sirna ka- tentremanipoen, wong oedrasa sa-eng- gon-enggon. 12. KE-mat isarat leboer, boeboer tan- pa daja kabaroeboeh, paribasan tid- hem tandhaning doemadi, begdjané oela dhahoeloe, tjangkem silité ania- plok. 9. Mentale kastijding neemt toe, 't wordt erger met de dag, niet gemak kelijk de morele inzinking te bestrijden, omdat de tijd nog niet is gekomen, 't wordt juist erger en erger. 10. Nieuwe reglementen komen zonder ophouden, die leiden en gelegenheid geven tot verkeerde lusten de tijd van zonde staat open om de slechte lusten te kunnen zien, vergetelijkheid, onbewustheid en roekeloosheid zijn overal te vinden, eer, moraal en men selijkheid bestaan niet meer. 11. Levensbeschouwingen verschillen van elkaar, levenskijk wijkt af van de rechte weg, 't is een chaos, geen vrede naar lichaam en ziel, gemeen en ge klaag in 't gehele land. 12. Hopeloos en nutteloos te trachten, slechte invloeden veroorzaken ineen stortingen, eenzaam en verlaten leven loos is de wereld, doch voor hen, die kunnen spreken met twee monden (valsaard) is 't leven een paradijs, van voor en achter komen schatten binnen. (wordt vervolgd) vervolg van Het verhaal van het spiegelei'T matisch werd er gedeeld en langzaam zuigend proevend werd het genoten. Later bleek dat één van de honderden uit het kamp een echte levende kip had, gekocht of gevonden. Om eieren te laten leggen om er enkele van te laten uitbroeden om weer eieren te leggen om uit te broeden. Wat moet hij een schone toekomstdroom hebben gehad. Een man met visie, een inter nationaal financier moet hij nu zijn. Maar dat kon natuurlijk niet, trekkende door de wouden van de Boekit Barisan, al die kakelende kippen achter ons aan, en eieren leggen. Wat een lawaai zou dat geven. Neen! Duizenden hongerige krijgsgevangenen en één heeft er een levende kip. Dui zenden plaatsen om een ei te leggen en de keuze valt op mijn markiezen broek die toevallig uit duizenden minu ten gereed ligt. Hoe is het mogelijk! Ik heb natuurlijk later loten gekocht maar zoiets komt maar eenmaal in je leven. Ik heb later wel eens overwogen of ik er eigenlijk geen spijt van had moeten hebben dat ik niet overal gezocht had naar een mogelijke eigenaar. Maar er zijn grenzen aan eerlijkheid. Als je een riks vind op de Laan van Meerdervoort dan steek je hem ook in je zak. Een beurs met 500 pop er in dat is natuur lijk wat anders, daar ga je mee naar de politie. Tja, als het 100.000,— is dan ga je nog even nadenken. Ja. Neen. Ja. NEEN! Wat doen ze ook met zo'n bedrag rond te lopen en nog te ver liezen ook. Dan moeten ze maar meer plichtsbesef hebben, dan moeten ze maar beter oppassen, dan moeten ze maar betere huisvaders zijn! N.N. If there were no bad people, there would be no good lawyers. (Charles Dickens) ^3 -ifli Bloeiende flamboyant in een Indisch landschap, een stukje tropen aan de muur! Wandtegel inclusief porto f 7,50 In de winkel 6,50. (de tegel is niet hitte-bestendig, dus niet als onderzetter gebruiken) EEN PENGKIE heeft U die nu al? Onmisbaar bij het tuinieren bui ten en binnen. Voor het verza melen van onkruid, steentjes, rommel. Een handig half-mandje dat net zo goed als tijdschriften/ krantenbak kan dienst doen. 5,grof bamboe f 8,50 fijn bamboe. Porto f 1,75. NET VERSCHENEN: Hollands-Indische verhalen, door Marg. Ferguson f 14,90 porto 90 ct. Waar gebeurd (van de tv) Herman P. de Boer f 15, De lange Mars 1935, Dick Wilson f 28,50 Al doen Indischgasten met veel maat schappelijke interessen niet mee, soms leren we wat inderdaad ons lot zou zijn bij deelname als we lezen hoe goede bekenden van ons op de korrel ge nomen worden. Zo onlangs in het ar tikeltje "Veluwe" van Jan Blokker in de Volkskrant van 10 April j.l., waarin Bert Garthoff belachelijk wordt ge maakt met zijn "houten hersens, pof broek en het papier dat om de zuurtjes zit in de daarvoor bestemde afvalkor- ven". Juist omdat wij Bert Garthof kennen om zijn grote liefde voor en enorme kennis van de natuur, en wijzelf in massa's opzichten ook nog steeds natuurmens zijn, zien we in zo'n critiek op Bert ook onze eigen positie in dit moderne Westen heel scherp en on verbiddelijk belicht: omringd door stadsmuren en stadsgedachten wordt ons vroegere leefwereldje steeds klei ner. De kudde der Jan Blokkers groeit en de weinige solitairs als Bert Garthoff sterven steeds meer uit. Het is een onontkoombaar tijdsver schijnsel. En talloze facetten naar bei de kanten (de natuurmens en de beton mens) hebben wij in de afgelopen jaren in soms onbegrijpelijke manifes taties aanschouwd. Eén ervan legt Jan Blokker bloot als hij, teruggekomen van een bezoek aan de Veluwe, "het prachtigste en ongereptste van Neder land", uren onder de douche staat "en probeert hardnekkig en aan-één-stuk- door aan iets ontuchtigs te denken." Hier vinden we Jan Blokker terug van de Barend Servet Show en Het Gat van Nederland, waar de doorsnee In dischman noch de artisticiteit, noch de zin van begrijpt. En waarvan een eenvoudige Soendanese vrouw die wij hier in Den Haag kennen, en die on langs nog verbijsterd sprak over de als paddestoelen verrijzende massage sauna's in Jakarta wél exact, maar toch verbijsterd getuigde: "Ini salah urbani satie! waarvan de bekendheid met het begrip bij deze ongeschoolde vrouw ons nog het meest verbaasde! Ja, en dan aan de andere kant zulke Mensen als Bert Garthoff en Fop Brou wer van het Zondagochtend babbeltje over simpele planten en dieren in een simpele natuur. En b.v. zo'n Alef Hart- mans (de boer die zo treurt over de verwording van de wereld) en honder den, ja misschien wel duizenden Tong Tong-lezers (zowel mannen als vrou wen) die ik bewonder en hoogacht, soms in al hun nederigheid, hoe on meetbaar ver staan die twee leefge bieden van elkaar! Als Indischman word je soms afschu welijk ver uitgerekt om in beide mee te denken zonder gek te worden (of zijn we het toch al?). T.R. 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 15