i
ik
LEEFGEBIEDEN
9. Sl-dining kala-bendoe, saja dadra
ardaning tyas limut, nora kena sinirep
limpading boedi, lamoen doeroeng
mangsanipoen, malah soemoeké ang-
radon.
10. TA-tatané toemroentoen, panoen-
toening tyas angkara antoek, kaladosa
wenganing karsa kaèksi, limoet kalim-
poet angawoet, mawoet sanqqyaninq
doemados.
11. ING anatara sapangoe, pangoen-
gaking kahanan woes miroet, morat-
marit pangoeripané sasami, sirna ka-
tentremanipoen, wong oedrasa sa-eng-
gon-enggon.
12. KE-mat isarat leboer, boeboer tan-
pa daja kabaroeboeh, paribasan tid-
hem tandhaning doemadi, begdjané
oela dhahoeloe, tjangkem silité ania-
plok.
9. Mentale kastijding neemt toe, 't
wordt erger met de dag, niet gemak
kelijk de morele inzinking te bestrijden,
omdat de tijd nog niet is gekomen,
't wordt juist erger en erger.
10. Nieuwe reglementen komen zonder
ophouden, die leiden en gelegenheid
geven tot verkeerde lusten de tijd
van zonde staat open om de slechte
lusten te kunnen zien, vergetelijkheid,
onbewustheid en roekeloosheid zijn
overal te vinden, eer, moraal en men
selijkheid bestaan niet meer.
11. Levensbeschouwingen verschillen
van elkaar, levenskijk wijkt af van de
rechte weg, 't is een chaos, geen vrede
naar lichaam en ziel, gemeen en ge
klaag in 't gehele land.
12. Hopeloos en nutteloos te trachten,
slechte invloeden veroorzaken ineen
stortingen, eenzaam en verlaten leven
loos is de wereld, doch voor hen, die
kunnen spreken met twee monden
(valsaard) is 't leven een paradijs, van
voor en achter komen schatten binnen.
(wordt vervolgd)
vervolg van Het verhaal van het spiegelei'T
matisch werd er gedeeld en langzaam
zuigend proevend werd het genoten.
Later bleek dat één van de honderden
uit het kamp een echte levende kip
had, gekocht of gevonden. Om eieren
te laten leggen om er enkele van te
laten uitbroeden om weer eieren te
leggen om uit te broeden. Wat moet hij
een schone toekomstdroom hebben
gehad. Een man met visie, een inter
nationaal financier moet hij nu zijn.
Maar dat kon natuurlijk niet, trekkende
door de wouden van de Boekit Barisan,
al die kakelende kippen achter ons aan,
en eieren leggen. Wat een lawaai zou
dat geven. Neen!
Duizenden hongerige krijgsgevangenen
en één heeft er een levende kip. Dui
zenden plaatsen om een ei te leggen
en de keuze valt op mijn markiezen
broek die toevallig uit duizenden minu
ten gereed ligt. Hoe is het mogelijk! Ik
heb natuurlijk later loten gekocht maar
zoiets komt maar eenmaal in je leven.
Ik heb later wel eens overwogen of ik
er eigenlijk geen spijt van had moeten
hebben dat ik niet overal gezocht had
naar een mogelijke eigenaar. Maar er
zijn grenzen aan eerlijkheid. Als je een
riks vind op de Laan van Meerdervoort
dan steek je hem ook in je zak. Een
beurs met 500 pop er in dat is natuur
lijk wat anders, daar ga je mee naar de
politie. Tja, als het 100.000,— is dan
ga je nog even nadenken. Ja. Neen. Ja.
NEEN! Wat doen ze ook met zo'n
bedrag rond te lopen en nog te ver
liezen ook. Dan moeten ze maar meer
plichtsbesef hebben, dan moeten ze
maar beter oppassen, dan moeten ze
maar betere huisvaders zijn! N.N.
If there were no bad people, there
would be no good lawyers.
(Charles Dickens)
^3
-ifli
Bloeiende flamboyant in een Indisch
landschap, een stukje tropen aan de
muur!
Wandtegel inclusief porto f 7,50
In de winkel 6,50.
(de tegel is niet hitte-bestendig, dus
niet als onderzetter gebruiken)
EEN PENGKIE
heeft U die nu al?
Onmisbaar bij het tuinieren bui
ten en binnen. Voor het verza
melen van onkruid, steentjes,
rommel. Een handig half-mandje
dat net zo goed als tijdschriften/
krantenbak kan dienst doen.
5,grof bamboe f 8,50 fijn
bamboe. Porto f 1,75.
NET VERSCHENEN:
Hollands-Indische verhalen, door
Marg. Ferguson f 14,90
porto 90 ct.
Waar gebeurd (van de tv)
Herman P. de Boer f 15,
De lange Mars 1935,
Dick Wilson f 28,50
Al doen Indischgasten met veel maat
schappelijke interessen niet mee, soms
leren we wat inderdaad ons lot zou zijn
bij deelname als we lezen hoe goede
bekenden van ons op de korrel ge
nomen worden. Zo onlangs in het ar
tikeltje "Veluwe" van Jan Blokker in de
Volkskrant van 10 April j.l., waarin
Bert Garthoff belachelijk wordt ge
maakt met zijn "houten hersens, pof
broek en het papier dat om de zuurtjes
zit in de daarvoor bestemde afvalkor-
ven".
Juist omdat wij Bert Garthof kennen
om zijn grote liefde voor en enorme
kennis van de natuur, en wijzelf in
massa's opzichten ook nog steeds
natuurmens zijn, zien we in zo'n critiek
op Bert ook onze eigen positie in dit
moderne Westen heel scherp en on
verbiddelijk belicht: omringd door
stadsmuren en stadsgedachten wordt
ons vroegere leefwereldje steeds klei
ner. De kudde der Jan Blokkers groeit
en de weinige solitairs als Bert Garthoff
sterven steeds meer uit.
Het is een onontkoombaar tijdsver
schijnsel. En talloze facetten naar bei
de kanten (de natuurmens en de beton
mens) hebben wij in de afgelopen
jaren in soms onbegrijpelijke manifes
taties aanschouwd. Eén ervan legt Jan
Blokker bloot als hij, teruggekomen
van een bezoek aan de Veluwe, "het
prachtigste en ongereptste van Neder
land", uren onder de douche staat "en
probeert hardnekkig en aan-één-stuk-
door aan iets ontuchtigs te denken."
Hier vinden we Jan Blokker terug van
de Barend Servet Show en Het Gat
van Nederland, waar de doorsnee In
dischman noch de artisticiteit, noch
de zin van begrijpt. En waarvan een
eenvoudige Soendanese vrouw die wij
hier in Den Haag kennen, en die on
langs nog verbijsterd sprak over de
als paddestoelen verrijzende massage
sauna's in Jakarta wél exact, maar toch
verbijsterd getuigde: "Ini salah urbani
satie! waarvan de bekendheid met
het begrip bij deze ongeschoolde
vrouw ons nog het meest verbaasde!
Ja, en dan aan de andere kant zulke
Mensen als Bert Garthoff en Fop Brou
wer van het Zondagochtend babbeltje
over simpele planten en dieren in een
simpele natuur. En b.v. zo'n Alef Hart-
mans (de boer die zo treurt over de
verwording van de wereld) en honder
den, ja misschien wel duizenden Tong
Tong-lezers (zowel mannen als vrou
wen) die ik bewonder en hoogacht,
soms in al hun nederigheid, hoe on
meetbaar ver staan die twee leefge
bieden van elkaar!
Als Indischman word je soms afschu
welijk ver uitgerekt om in beide mee
te denken zonder gek te worden (of
zijn we het toch al?).
T.R.
15