De voorspellingen van Ronggowarsito ^j-uwelieróbedry} BLOK Dominee's briefkaart AMBOINA B.V. Wij sluiten bij deze de publicatie van de artikelen van Rm. S. Tri Tjondrokoesoemo af. Zij eisen, hoe belangwekkend ook teveel plaatsruimte, wanneer wij daartegenover stel len de kennelijk niet zeer grote belangstelling van de lezers van Tong Tong. Wij ontvingen althans tot dusver nauwelijks enige reactie uit onze lezerskring op deze publicaties. Begrijpelijk, omdat de materie voor de ge middelde lezer ook wel zeer moeilijk is. We zullen - bij voldoende gebleken belangstelling - de vervolgen op de publicaties in Tong Tong laten sten- cillen en tegen vergoeding ter beschikking stellen van onze lezers die erom vragen. Om een denkbeeld te krij gen van het aantal stencils dat wij moeten laten ver vaardigen verzoeken wij hen, die deze wensen te ont vangen, zich (met adres) bij de redactie op te geven. Redactie. In Tong-Tong was een "Ting-Ting" ge plaatst. Met een oproep voor een bij drage voor de restauratie van de ker ken in Bandoeng. Zo maar een adver tentie tussen andere advertenties in. Maar het deed me direct wat. Want de oproep ging uit van dominee B. Keers. Aan velen bekend; aan nog veel meer onbekend. Maar voor mij een plotselinge sprong in het verleden, een terugblik naar de tijd dat ik Europa en Nederland alleen maar vanuit aard rijkskunde-, geschiedenis- en andere boeken kende. En echt nog geloofde dat er in ons land meer mensen op klompen, dan op schoenen liepen. En dat dit land voor mij even boeiend- mysterieus was, als Java, voor de in Europa geboren Nederlander, nü is. Mijn bijdrage werd overgemaakt Wie schetst echter mijn intense ver bazing toen ik een briefkaart van do minee Keers, persoonlijk door hem volgeschreven en ondertekend, uit Den Haag ontving. Met feiten die nauw keurig juist zijn. Zoals onze huwelijks datum; de tekst; de gezangen en psalmen. En last but not least: wie er van de hervormde gemeente, als lidmaat, in de kerk aanwezig waren. Petje af, dominee" En dat, na 32 jaar ergens in mij opgeborgen te zijn ge weest, nu een stroom van herinnerin gen, door dominee's briefkaart naar buiten komt zal ieder, dacht ik, kunnen begrijpen. Waar mijn gedachten het meest vat op hebben zijn, van. de Christelijke gemepnten: de Rooms-Katholieke kerk aan de Schoolweg en de Nederlands- Hervormde kerk aan de Logeweg, hoek Landraadweg. Voordat deze laatste verrees, volgde ik de zondagsschool in het gebouw van de Katholieke Sociale Bond (KSB), bij het St. Pieterspark. Om aan kastieslaghout te komen "leen den" mijn vriendjes en ik wel eens wat materiaal op het terrein naast de 2e school C, waar de N.H.-kerk in aan bouw was. Na het gereedkomen en de inwijding van de kerk aan de Logeweg was ik een willig zondagsschoolleerling van dominee Klaassens. Behalve het groe ne psalmen- en gezangenboekje hield ik aan die tijd ook nog een heleboel plaatjes en prentjes over. Dominee Klaassens was een bijzonde re en geziene figuur. Hij had een pe per- en zoutkleurige sik, een door je heen kijkende, strenge blik en een harde stem. Tijdens de kerkdiensten aan de Logeweg viel het zo niet op; maar 's woendags als de wekelijkse bijeenkomst in het wijkgebouw aan de Passir Kalikiweg (goed geschreven?) werd gehouden fascineerde mij één van zijn typische gewoonten. NL: als hij bezielend begon te preken, ging zijn linkerhand, al of niet met uitgesto ken vinger, omhoog, maar ook zijn rechterhand in broekzak. En daar zat steevast-pandoer een bos sleutels in. Ik heb me vaak afgevraagd, hoe groot die rechterzak moet zijn geweest, om daar uit sleutelgeluiden te produceren, dat je tot achter in het, toch vrij ruime, wijklokaal kon horen. Dominee. B. Keerst was een rustige fi guur. Imponerend door zijn forsheid. Zijn rond hoofd begon, naar ik meen, toen al wat kalend te worden. Bij hem kwam ik tot de overtuiging om "aan genomen" te worden. Met mijn vriend Limmy Tjoeng volgde ik de voorberei dingen daartoe. Nadat ik als lidmaat tot de N.H.-kerk was toegetreden heb ik zoveel mogelijk zijn diensten bijge woond. Mocht dominee het elders niet gedaan hebben, in zijn briefkaart aan mij deed hij het wel. Daar schreef hij nl. "Voor restauratie van de kerken". Gevolgd door: "in Bdg." Kijk en dat is nu, waarom ik dit stuk schreef: Ds. B. Keers kan nu, waarschijnlijk emeri tus, aan de Akkerwindestraat 41, in Den Haag zitten, zijn hart en gedachten zijn bij de kerken (welke gezindte, doet er niet toe) in Indonesië en in het bij zonder in Bandoeng. En die kerken moeten worden gerestaureerd. Is dat niet een ideaal, na de verwezelijking van een ander, toen jeugd-ideaal: de OPBOUW van de protestantse kerk in Bandoeng? Andere tijden, andere nor men, andere begrippen. Maar hier tref fen we nog een mens, die menige In- dische-Nederlander de kracht gaf om, door zijn geloof, de moeilijke oorlogs jaren en de eerste tijd in het Europese- Nederland door te komen; maar bo vendien diezelfde Indischman helpt herinneren aan de plicht om de kerk, waar hij zijn geloof aan heeft ontleend niet, in het huidige Indonesië, in de steek te laten. ELS nüiiiiiiiiiiiiu ii.lii::iii ,'.:iiii:.: i:.i:i!iiiiiiia:ii[!|iiiriiii,iiii:i:i:i:iii:;,iii;iiiii|iiiii:[[i:[|ii:!i!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:i:!i[;i:iiiililiiiiiiiiii,iilliiiiiiiiiiiii:iiiii:!iiiiiii:!i:!in,:i:i:iiiiiiiiiiiiiiin:iiiiiiii:| Vlamingstraat 5 Den Haag Telefoon 070-64 81 53 J Boekhorststraat 12 Den Haag Telefoon 070-63 64 21 Specialist in alle Indische sieraden in 22 en 24 Karaat goud. In- en ver- koop. Ook op bestelling leverbaar. mul KWALITEIT EN LAGERE PRIJS ZEGEVIEREN ALTIJD Onze ketjap "HET ZWARTE VEULEN" is en blijft Uw terechte keuze. Kwaliteit: er bestaat geen betere. Prijs: 20% lager dan elk ander import merk. Verkrijgbaar in manis, sedeng en asin, 330 cc en 660 cc. Importeur: (voor alle rijsttafelartikelen) Johan van Oldenbarneveltlaan 110 ZEIST. Tel.: 03404 - 17649 en 20070 Levering: via de detailhandel. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 17