KIMM Indische spekkoek ^üan kart tot kart Mijn voeten leken wel vleugels te heb ben. Het was of er van alle kanten dingen op me af sprongen uit de strui ken. En achter mij de oude man, die ook was gaan hollen. Jammerend dat "Non" hem niet alleen moest laten en niet zo hard moest rennen. Hijgend en amechtig kwam hij na mij de kampong in. Door het vertrouwde stemmengeroe zemoes, de vuren die hier en daar ont stoken waren en de bekende geurtjes van alles en nog wat, kwam ik tot rust. De oude begon zijn verhaal en schoof alle schuld op mij. "Non" was bang geworden en daarom waren we maar teruggekomen. Zoiets wilde ik toch niet op me laten zitten en ik begon over e.e.a. na te denken. Plotseling kwam alles me erg kinderachtig voor en ik begreep niet goed waarvoor ik eigenlijk bang was geweest. Ik besloot toen terug te gaan. Alleen! De oude man en anderen be zwoeren me dat niet te doen en te wachten tot mijn vader terug zou ko men, maar ik was vastbesloten en ging. De terugtocht was een bevrijding. Ik genoot van de rust en de serene stilte om me heen, die toch geen volkomen stilte was. Ik dacht niet meer aan ont snapte gevangenen en wist toen dat ik nooit meer bang zou wezen. De rimboe was een deel van mezelf geworden. Halverwege kwam ik mijn vader en de jager al tegen. Ze hadden niets ge schoten. Lachend over e.e.a. gingen we gezamenlijk terug. Dat het verhaal van de ontsnapte ge vangenen geen sprookje was bewees het gebeuren van die nacht. Zo tegen de morgen schrokken we wakker door een hels geschreeuw en zelfs geschiet. Mijn vader kleedde zich direct aan en begon mij instructies te geven. Nu is het zó, dat ik als enig kind, zo'n beetje als jongen ben op gevoed door mijn vader. Ik leerde met de klewang omgang en schieten met een geweer, evenals met een revolver. In die tijd hadden ze nog die zesschie ters. Vrij zware dingen, maar omdat ik nogal fors van bouw was en vrij sterk, kon ik ze wel hanteren. Mijn vader zette mij zowat midden in de kamer op een stoel. De muur in mijn rug. Ik had nu het oog op het raam, dat met houten luiken gesloten was en de deur. Hijzelf greep zijn "drieling", laadde hem en drukte mij de geladen revolver in de hand. Hij zei me te willen gaan kijken wat er aan de hand was, gaf me de sleutel van de deur en beval me die achter hem op slot te doen. Ik moest zó op zijn terug keer wachten en niet opendoen vóór ik zeker wist dat hijzelf het was. Des noods moest ik schieten, als ik dacht in gevaar te zijn. In enkele woorden had hij het mij duidelijk gemaakt en was toen verdwenen. Ik kan me niet meer herinneren wat er toen in me omging. Bang was ik niet. Misschien besefte ik het gevaar Stort 12,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale verpakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020-72 84 61 niet goed. En of ik geschoten zou heb ben? Ik weet het niet. Toen mijn moeder later het verhaal hoorde, was zij razend op mijn vader. Maar die zei heel rustig, dat hij me toch had leren schieten, dus Het was gelukkig geen opstand, doch een woedende bevolking, die jacht had gemaakt op twee ontsnapte dwang arbeiders, die ze nog te pakken heb ben gekregen. Na een onderbroken nachtrust zijn we heel vroeg naar de kampong van de jager gereden, waar we ons ontbijt nuttigden van heerlijke ketan met goe- lah djawa en klapper en koppie toe broek. Voor mij nog altijd het lekkerste ontbijt dat ik me kan herinneren. Die dag schoot mijn vader toch nog een paar tjèlengs. Met de miliwis samen een goede buit. En toen terug naar Fort de Koek, het tegenwoordige Boekit Tinggi, wat nog een hele tocht was. En dit is het relaas van het onwaar schijnlijk lijkende en toch ware verhaal van mijn rimboedoop. E. A. Ph. Ziesel-Schmidhamer TONG-TONG IS ONS FOTO ALBUM Mijn Moeder in Sydney, een oorlogs weduwe, leest onze nummers mee en ik kan niet zeggen hoe ze geniet van elk exemplaar. Ze schreef laatst: "Als ik 's avonds in bed je Tong Tongs lig te lezen vergeet ik helemaal waar ik ben. Soms lig ik gewoon in mijn eentje te schaterlachen, en soms ook kan ik huilen als ik zo alles lees wat me weer brengt naar ons geboorteland. Je weet niet wat het voor me betekent". Pam Scaf een vieze modderkali waarin je met een vlot van debok pisang drijft ruik je nietwaar? Een boengkoes petjel op pasar Senen gekocht en geranseld proef je nietwaar? Maar de afscheids- muziek in het crematorium, die hoor je niet, die onderga je, dat ervaar je. Het ging in mijn hart en bloed zitten, in mijn hele lijf. Zoals wij daar stonden door voer het ons. En je voelde meteen, Tjalie is weer thuis. Maar de Tong-Tong gaat toch door, nietwaar? Dat moet. Tong-Tong is van ons allemaal, hier. Het is niet zomaar een blad waarop je bent ge abonneerd, nee. Het is ons eigendom, van onszelf, door jullie gerund en uit gegeven. Een andermans eigendom kan je niet ontvreemden, boekan? Stel je voor dat ze mijn foto-album afpakken, dat kan toch niet? En wat is er hier in dit Holland nou mooier, dan op vieze dagen je album te voorschijn te halen met krontjong-achtergrondmuziek, alle herinneringen weer op te halen? Tjalie is thuis, maar in ons album, in onze herinnering zal hij altijd blijven voort leven. Tjalie is wij en wij zijn samen Tjalie. Si Aart een feestelijk galmen van veel bronzen gongs en ritmisch bonzen van inheemse trommels, een zangerig ge kweel van bamboefluiten het hoog en klagend neuriën der rebab, uit: De gamelan speelt "Kraton" door Johan Fabricius f 3,90 inclusief porto ABONNEES AMERIKA ATTENTIE! Uw abonnement (luchtpost 22.-; zeepost 15,-) kunt U per check voldoen aan: (verhoogd i.v.m. de koersdaling!) Roy Steevensz, c/o Kushi House, 7357 Franklin Ave., Hollywood, California. Indien U Uw Tong Tong niet hebt ontvangen of Uw exemplaar be schadigd is, en U een ander wenst, kunt U zich ook wenden tot Roy Steevensz. Naar Den Kaag schrijven duurt lang! 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 19