BIJ DE VOORPLAAT ^juwelieróbedrij} 't Carillon t WERFT ABONNEE'S ÖIH? TOlfl DE BETJAK LEEFT, LANG LEVE DE INZITTENDEN! In zijn "Piekerans" heeft Tjalie wel alles over dit wonderlijkste transport middel aller tijden geschreven, wat er over te schrijven valt. En met zijn beel dende stijl en woordkeuze heeft hij een minstens even duidelijk plaatje voor U neergezet als deze foto's van dr. Soetjahjo van deze volgestouwde betjaks. Tjalie schreef o.a.: "Men zou zo zeggen, met zulk een grote last is voorzichtig rijden geboden en een o- verbelaste betjak rijdt dus zeer lang zaam. Niets is minder waar. De betiak- rijder kan een zware langzame betiak niet vooruit krijgen. Hoe groter het momentum, hoe beter. Hoe zwaarder de last, hoe groter "rotgang" hij maakt. De rit wordt dan volbracht onder het motto van een devoot: "God zij verder met ons". En God is werkelijk met de betjakman". God is niet alleen met de betjakman, maar ook met de inzittenden, ik heb het met Tjalie ettelijke malen onder vonden toen we onlangs in Indonesië waren. Tjalie verkoos eigenlijk altijd de Bemo, het gemotoriseerde onding dat op solarolie, duivelskunstenaar schap en de Voorzienigheid loopt. Je betaalde (toen, 1972) maar 20 rp. voor een ritje. Afstand van hier tot daar, van instappen tot uitstappen. Aantal zit plaatsen 6, aantal inzittenden soms 3, 9 I Geen sterveling blijft voor z'n ple zier in een Bemo rondtoeren, dus zo'n traject-tarief is net zo billijk als dat van wat zal ze doen met de klappers, de pisang, de pisangblaren en al die onzicht bare aankopen in de manden? (Foto: Dr. Soetjahjo) de Metro in Parijs. Met dit verschil dat je na drie dagen rondrijden onder gronds in Parijs (wat k a n op een kaart je, zolang je maar ondergronds blijft overstappen) nog fris en wel boven de grond kunt komen. Maar geen mens overleeft vier trajecten in een Bemo. Je bent dan öf vergast, óf platgedrukt, öf mentaal alleen geschikt voor levens lange opsluiting. Waarom Tialie dan toch de betjak vermeed? "Kassian die kerel, vergeet niet dat ik 10 kilo zwaar der ben dan in 1954!" "Nog kassian- ner als je die betjaks niets laat ver dienen!" zei ik. Dus zaten we vaak elk in een aparte betjak en raasden achter elkaar over de Darmoboulevard, de Palmenlaan, Kaliasin (excuus voor het gebruik van deze koloniale namen) en wuifden elkaar bij het inhalen bemoe digend toe. Onze bestuurders hadden er blijkbaar plezier in ons te "racen". En gedachtig Tjalie's theorie over die rotgang bij een zwaardere last, was ik altijd eerder thuis. Want bij mijn niet te onderschatten zwaarwichtigheid had ik meestal ook nog alle inkopen bij me Tjalie vond dat gesjees maar zo-zo. Ik ben niet alleen 10 kilo zwaarder, maar nu ook 20 jaar ouder!" Ik ben gek op betjaks, ondanks het feit dat ik meerdere malen in mijn leven onderste boven heb gelegen en met builen, schrammen en geknakte trots huis waarts moest keren. In dezelfde betjak wel te verstaan, want, dat weet U ook, er moet heel wat gebeuren wil een betjak knock out blijven liggen. Betjak, een status zonder symbool of een symbool van dienbaarheid en men selijke kracht zonder status. Precies, zoals U het wil bekijken, als U de juiste prijs maar betaalt. Tawarren? Tjalie kon er geen snars van (dat is al eens eerder overdrachtelijk van hem gezegd) want hij was vaak zo ver strooid dat hij de eerste vraag-prijs vergat en we vaak meer bedongen dan de betjakman gevraagd had. Het was echter, als we een ritje goedkoop hadden gekregen, een genoegen de man achteloos meer in de hand re drukken. Verbazing, dankbaarheid, te vredenheid, als een heildronk op de goede afloop en het verhoorde gebed dat "God weer met ons was geweest." Kijken naar betjaks en hun vrachtjes is even plezierig als leerzaam. Het grootste object dat ik eens per betjak heb zien vervoeren was een tweeper soons ijzeren ledikant. U kunt zich nauwelijks voorstellen hoe ingewikkeld de constructie van al dat gedemon teerde ijzer was. Als een gigantisch mobilé voortzeilend over de drukste lees verder pag. 5, 3e kolom onderaan Tel. 070-33 72 57 Thomsonlaan 108 Den Haag Fabrikant van alle Indische sieraden in 22 en 24 karaats goud. Markiesringen Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden DOOR ONS FIJNE HANDWERK BRENGEN WIJ DE MOOISTE COLLECTIE VAN NEDERLAND. Uitgebreide folder op aanvraag. Opgericht en geleid door TJALIE RCBINSON (1911 - 1974) ONAFH. IND. TIJDSCHR. 19e JAARG. No. 2 Pr. Mauritsl. -6, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070 - 54.55.00/54.55.01 - Post giro 6685 of A.B.N. Den Haag Rek. No. 51.56.15.730. Uitgave: Pubi. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: L. Ducelle Administratie: Th. M. A. Scheulderman Redactie: J. H. Ritman, Ch. J. A. Manders, G. H. Bartman. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer f 1,75. Abt. Nederl. (en E.E.G.- landen behalve Engeland) kwart, f 9,75, halfj. f 19,50; jaar 39,Abt. Europa: jaar f 39, Buiten Europa: jaar 47,(zeepost) Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland 83,Indonesië 68,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 68,Canada en Ver. Staten f 58,Maleisië, Singapore en India f 68, Suriname en Antillen 58, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 2