Notities uit vergeelde papieren (V) D.D. ALS OPRICHTER EN LEIDER VAN HET KSATRIAN INSTITUUT TE BANDUNG KIMM Indische spekkoek Stort f 12,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale verpakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61 Dit is een onderwijs instituut dat oor spronkelijk heette: Preanger instituut van de vereniging Volksonderwijs aan de Jl. Kebon Kelapa 17 te Bandung, dat onder leiding stond van Mevrouw H. E. Meyer-Elenbaas. D.D. kwam hier als direkteur van de Mulo. Aanvanke lijk bracht de resident van de Preanger daartegen zijn bezwaren bij de Indische Regering, aangezien de echtgenoot van genoemde dame lid zou zijn van een communistische vereniging (vermoe delijk de partij van Sneevliet/Baars). Doch de G.G. (Van Limburg Stirum) besliste bij geheimschrijven dd. 15 Januari 1923 No. 3a/1-, dat het voor een frustrated persoon als D.D. beter was om hem in de gelegenheid te stel len op legale wijze aan de kost te komen dan het volk "op te ruien". Zo kon D.D. zich met hart en ziel aan het onderwijs-instituut wijden, dat hij nu de naam gaf van Ksatrian-lnstituut. Een opleidingscentrum voor de vor ming van "ksatria's" voor het toekom stige onafhankelijke Indonesia. Het Ja vaanse woord "ksatria" wordt in het Nederlands vaak vertaald met "ridder schap", hetgeen wijst op een kaste van strijders. In de Javaanse filosofie heeft het echter een diepere betekenis. Het heeft eigenlijk meer betrekking op het innerlijk van het menselijk wezen, dat tot uiting komt in zijn doen en laten in het dagelijks leven. Mogelijk zou de uitdrukking "de adel van de geest" een juister weergave zijn van wat wij onder "ksatria" ver staan. Aan het Ksatria-instituut was ook ver bonden als leerkracht een zekere dame onder de naam Mej A. Wassington, die zich opgaf als de echtgenote te zijn van D.D. Zou zij mogelijk dezelfde zijn als Harumi Wanasita? Dit is alleen een onbescheiden veronderstelling van mij zelf, daar ik voor de juistheid daarvan niet kan instaan. Op het ogenblik dat ik deze regels schrijf, zou Mevr. Harumi Wanasita in Amerika zijn, zodat het mij niet moge lijk is om met haar in contact te komen. Gedurende deze episode van zijn leven heeft D.D. zich vooral bezig gehouden met het schrijven van boeken op aller lei gebied van de wetenschap. In het bijzonder waren het leerboeken voor de middelbare scholen. Voorts over de geschiedenis van Indonesia, waarvan drie delen zouden zijn verschenen. Hoewel dit tijdvak van zijn leven voor D.D. een betrekkelijk rustige episode was, waren niettemin de "distelen" niet weggebleven. In het zittingsjaar 1938 van de Volks raad vormde het Ksatria-instituut een agenda-punt voor een openbare be door Margono Djojo Hadikusumo spreking in verband met uitgebrachte rapporten over de negatieve zijden van het instituut. Het was het lid Mohamad Husni Thamrin die voor D.D. in de bres sprong en in deze vergadering van het college het volgende naar vo ren bracht: "dat D.D. nu reeds meer dan een kwart eeuw lang een even fris, als weten schappelijk gevormd en onbezwijkbaar trouw Indonesische Nationalist toont te zijn. Met zijn, zelfs door zijn meest verblinde vijanden erkende gaven, wa re het hem gemakkelijk geweest zich een weelderig bestaan te scheppen. Natuurlijk tegen de prijs van zijn ka rakter. Maar tot dit soort behoort deze "man van ons" niet. Hij is ouderwets ridderlijk, wat onze tijd nauwelijks meer begrijpt; hij is van een woordgetrouwheid, welke, toen het om zijn leven ging, dat leven beneden de persoonlijke eer stelde en prijs gaf, voorbeeld van een karakter-grootheid, die welhaast historische klank gaat krijgen. Hem steunt een grote kracht, die zijn tegenstanders niet kennen; hij heeft nl. karakter". Donkere wolken over Indonesia be gonnen al zichtbaar te worden aan de horizon. Het kanongebulder begon in Polen met de bezetting door de Nazi troepen van Hitier. Daarmede werd de tweede wereld-oor- een feestelijk galmen van veel bronzen gongs en ritmisch bonzen van inheemse trommels, een zangerig ge kweel van bamboefluiten het hoog en klagend neuriën der rebab. uit: De gamelan speelt "Kraton" door Johan Fabricius f 3,90 inclusief porto log ingeluid. De gebeurtenissen volg den zeer snel op elkaar en Indonesia bleef ook niet gevrijwaard van de oor- logs-ellende. Het was ook het Volksraadlid Thamrin die omstreeks die tijd de voorspelling in de Djojobojo-legende in de Volks raad ter sprake bracht. De legerhorden van het "gele ras uit het Noorden" zoals door Djojobojo werd voorspeld, 1000 jaar geleden, deden 3 jaar later hun intocht in Indonesia en dit eilan denrijk kwam in een minimum van tijd geheel in Japanse handen. Na de bezetting van Nederland in 1940 door de Hitler-horden, werden in Indo nesia door de Ned. Indische Regering interneringsmaatregelen genomen. De ongewenste elementen die gevaarlijk werden geacht, waartoe behoorden de Duitsers, Japanners en N.S.B.ers wer den opgeborgen. Blijkbaar vond men het ook veiliger om D.D. in te rekenen. Het was in 1941 toen hij kennismaakte met het eerste interneringskamp te Ngawi, daarna werd hij om gezondheidsredenen naar de afdeling "misdadigers" van het hospitaal te Magelang overgebracht. Hierna werd hij naar Jakarta vervoerd en in het C.B.Z. opgenomen. Na een paar dagen volgde 't huis van bewaring "Struiswijk" om daarna overgeleverd te worden aan het kamp van de on- verzoenlijken te Ngawi. Hier verJoor hij totaal zijn gezichtsvermogen, zodat hij 5 jaar lang blind was. In 1942 werd de blinde "misdadiger" in een geblindeerde treincoupe naar Surabaya overgebracht en ingescheept met 145 anderen per S.S. "Tjisedane" met onbekende bestemming, in een onderdekse ruimte waarvan de sluit platen waren dicht gesoldeerd. Na 40 dagen zonder licht en lucht, en met slecht eten, leek het weldadig naar de negergevangenis te Paramaribo (Su riname) te worden overgebracht. Na de neger-gevangenis kwam het "Interne ringskamp Insulinde" in de Joodse sa- vana. Het jaar 1946 bracht oplossing en einde der internering. Per S.S. "Boisse- vajn" werd hij op 18 juli 1946, vrijwel volslagen blind sinds Maart 1941 te Ngawi, met de overige geinterneerden naar Nederland overgebracht. Zo werd hij dan voor de tweede keer naar Nederland geinterneerd. Hier werd hem medegedeeld dat hij nooit meer naar zijn vaderland mocht terug keren. Ik kom hier aan het 4de en slot-tafe- reel van D.D.'s levenswandel. (wordt vervolgd) 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 6