De Orde Van Het Universum (Ml) Door Roy Sieevensz MENSCJ60 J Het onvermogen zichzelf te kunnen veranderen wekt bij de mens vaak de tendens de schuld te zoeken bij zijn milieu. En hoe meer bergafwaarts het menselijk geluk, hoe heviger de be schuldiging jegens het milieu. Dit proces verloopt evenredig aan de trappen van oordeel: 1. Beschuldigt ziekte (bacteriën, virus) 2. pijn, ongemakken 3. emoties 4. instantie, doktoren 5. familie, vrienden, gemeenschap 6. maatschappij, natie, mensheid 7. God. Rest ons nog de schuld te zoeken bij onszelf! Zijn we eindelijk zover dan kunnen we ontdekken dat wij de scha kel zijn tot alles en dat elke handeling, ook op het mentale vlak, van ons uit gaande, alles beinvloedt. Laat ons het wezen van de mens nader beschouwen: van alles (het evenbeeld Gods). De polariteit in de mens kunnen we voor namelijk waarnemen in de onderschei ding van hoofd em onderlichaam. Het hoofd is hard en klein in tegenstelling tot het onderlichaam dat zacht en groot is. Het hoofd is daarom yang en meer ontvankelijk voor de cosmische energi- ën (yin) uit het hemelrijk (mentaal). Het onderlichaam, dat dus yin is trekt de yang energieën der aarde aan in de vorm van voedsel. Het hoofd, yang, verteert (i.e. de hersenen) het geeste lijk of mentaal voedsel, terwijl het on derlichaam, yin, het fisieke voedsel verteert (i.e. de darmen). De Eenheid van het lichaam kunnen we als volgt zien: Het lichaam voedt het verstand en het verstand regeert het lichaam Deze Eenheid kan alleen onderhouden worden met alweer yin en yang: Het hoogste begrip (principe) van de orde van het Universum (i.e. de wissel werking tussen yin en yang) eni het [JOSPIRATIE. ÉVI6RATIE) VERSTAND V\»RATIB- £Et4EROIE) WIL LICHAAM LAND ON6EMA- Nifesteerde, oneindig.heii>, TAO, GODEEH- HEID, ALLAH, eic. ■t/OEDSEL. ^SUBSTANTIE) GE MANIFESTEERDE RELATIEVE. WERELD) Zoals uit bovenstaande afbeelding blijkt, zal niets mogelijk of denkbaar zijn zonder polariteit, YIN en YANG. De Oorsprong, het Oneindige, heeft de Scheppende Kracht gesplitst (Wil) in yin (expansie) en yang (concentratie). Yin en Yang die tegengestelde karak tereigenschappen hebben, doch elkaar aantrekken. De aantrekkingskracht tus sen deze twee polen nu veroorzaakt vibratie en vibratie is de oorzaak van energie. Alle fenomena ontstaan uit deze energie (trilling, kleur, geluid, gas sen, vloeistoffen, elementen etc.) zijn constant onderhevig aan invloeden van yin en yang. De Mens is de laatste manifestatie van deze twee polen en kan daarom beschouwd worden als de afmeting hoogste voedsel (meest yang) uit het plantenrijk. Het hoogste begrip (principe) van de orde van het Universum luidt als volgt: 1. Wat een voorkant heeft, heeft een achterkant. 2. Waar een begin is, is een einde. 3. Niets is identiek in het universum. 4. Hoe groter de voorkant, hoe groter de achterkant. 5. Alle antagonismen zijn complemen tair, b.v. geboren worden sterven, uitzetting-inkrimping. 6. Alle antagonismen kunnen in twee categorieën worden ondergebracht... Yin-Yang... en zijn complementair. 7. Yin en Yang zijn de twee armen van de oneindigheid, de Absolute Eenheid. God, of de Oneindige To tale Expansie. De praktische waarde van dit principe volgt uit de 12 Theorema's van Het Enige Principe: 1. Yin en Yang zijn de twee polen van de Oneindige Expansie 2. Yin en Yang worden oneindig, voort durend en altijd voortgebracht door de Oneindigheid zelf 3. Yin is centrifugaal; Yang is centripe taal. Yin, centrifugaal, brengt voort: uitzetting, lichtheid, koude, enz. Yang, centripetaal, brengt voort: sa mentrekking, gewicht, hitte enz. 4. Yin trekt Yang aan; Yang trekt Yin aan. 5. Alle dingen zijn samengesteld uit yin en yang in verschillende samen stellingen. 6. Alle dingen en verschijnselen ver anderen voortdurend hun yin- en yangcomponenten. 7. Niets is totaal yin of totaal yang. Alles is relatief. 8. Niets is neutraal. Er is altijd meer van yin of meer van yang. 9. De affiniteit of aantrekkingskracht is evenredig aan het verschil tus sen de yin en yang die zij bevatten. 10. Yin stoot yin af; Yang stoot yang af. Het afstoten of aantrekken is evenredig aan hun verschil in yin en yang. 11. Yin brengt yang voort; Yang produ ceert yin. 12. Alles is yang in het middelpunt en yin aan de buitenkant. Het graan is het meest yang voedsel uit het plantenrijk vanwege de har monische samenstelling en volledig heid als een biologische eenheid. 1. Meest harmonisch omdat: de yin- en yangcomponenten zodanig zijn samengesteld, dat het de vitaliteit langer kan behouden dan welk an der gewas ook. Graan kan duizen den jaren bewaard worden zonder kiemkracht te verliezen. 2. Meest volledige omdat het alle voedselwaarden bezit, die de mens nodig heeft om zich biologisch har monisch in stand te houden en zich te reproduceren. 3. Een biologische eenheid, omdat het de gehele plant representeert (be gin en einde) en bovendien zaad en vrucht is. Het wezen dat zulk een voedsel tot hoofdvoedsel heeft kan niet anders zijn dan (de) MENS. Het wezen van de mens kan alleen fungeren middels yin en yang wissel werking. De 'kwaliteit' van de mens is evenredig met de kwaliteit van de wisselwerking tussen yin- en yang componenten in het lichaam. Dit laat ste kunnen we als volgt beschouwen: hoofd en onderlichaam, voorzijde (buik en borst) en rugzijde, binnen en buiten (huid), voeten en handen, links en 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 10