De Orde Van
Het Universum (Ml)
Door Roy Sieevensz
MENSCJ60
J
Het onvermogen zichzelf te kunnen
veranderen wekt bij de mens vaak de
tendens de schuld te zoeken bij zijn
milieu. En hoe meer bergafwaarts het
menselijk geluk, hoe heviger de be
schuldiging jegens het milieu. Dit
proces verloopt evenredig aan de
trappen van oordeel:
1. Beschuldigt ziekte (bacteriën, virus)
2. pijn, ongemakken
3. emoties
4. instantie, doktoren
5. familie, vrienden,
gemeenschap
6. maatschappij, natie,
mensheid
7. God.
Rest ons nog de schuld te zoeken bij
onszelf! Zijn we eindelijk zover dan
kunnen we ontdekken dat wij de scha
kel zijn tot alles en dat elke handeling,
ook op het mentale vlak, van ons uit
gaande, alles beinvloedt. Laat ons het
wezen van de mens nader beschouwen:
van alles (het evenbeeld Gods). De
polariteit in de mens kunnen we voor
namelijk waarnemen in de onderschei
ding van hoofd em onderlichaam. Het
hoofd is hard en klein in tegenstelling
tot het onderlichaam dat zacht en groot
is. Het hoofd is daarom yang en meer
ontvankelijk voor de cosmische energi-
ën (yin) uit het hemelrijk (mentaal). Het
onderlichaam, dat dus yin is trekt de
yang energieën der aarde aan in de
vorm van voedsel. Het hoofd, yang,
verteert (i.e. de hersenen) het geeste
lijk of mentaal voedsel, terwijl het on
derlichaam, yin, het fisieke voedsel
verteert (i.e. de darmen).
De Eenheid van het lichaam kunnen we
als volgt zien:
Het lichaam voedt het verstand en het
verstand regeert het lichaam
Deze Eenheid kan alleen onderhouden
worden met alweer yin en yang:
Het hoogste begrip (principe) van de
orde van het Universum (i.e. de wissel
werking tussen yin en yang) eni het
[JOSPIRATIE. ÉVI6RATIE)
VERSTAND
V\»RATIB- £Et4EROIE)
WIL
LICHAAM
LAND
ON6EMA-
Nifesteerde,
oneindig.heii>,
TAO, GODEEH-
HEID, ALLAH, eic.
■t/OEDSEL. ^SUBSTANTIE)
GE MANIFESTEERDE RELATIEVE. WERELD)
Zoals uit bovenstaande afbeelding
blijkt, zal niets mogelijk of denkbaar
zijn zonder polariteit, YIN en YANG.
De Oorsprong, het Oneindige, heeft de
Scheppende Kracht gesplitst (Wil) in
yin (expansie) en yang (concentratie).
Yin en Yang die tegengestelde karak
tereigenschappen hebben, doch elkaar
aantrekken. De aantrekkingskracht tus
sen deze twee polen nu veroorzaakt
vibratie en vibratie is de oorzaak van
energie. Alle fenomena ontstaan uit
deze energie (trilling, kleur, geluid, gas
sen, vloeistoffen, elementen etc.) zijn
constant onderhevig aan invloeden van
yin en yang.
De Mens is de laatste manifestatie
van deze twee polen en kan daarom
beschouwd worden als de afmeting
hoogste voedsel (meest yang) uit het
plantenrijk.
Het hoogste begrip (principe) van de
orde van het Universum luidt als volgt:
1. Wat een voorkant heeft, heeft een
achterkant.
2. Waar een begin is, is een einde.
3. Niets is identiek in het universum.
4. Hoe groter de voorkant, hoe groter
de achterkant.
5. Alle antagonismen zijn complemen
tair, b.v. geboren worden sterven,
uitzetting-inkrimping.
6. Alle antagonismen kunnen in twee
categorieën worden ondergebracht...
Yin-Yang... en zijn complementair.
7. Yin en Yang zijn de twee armen
van de oneindigheid, de Absolute
Eenheid. God, of de Oneindige To
tale Expansie.
De praktische waarde van dit principe
volgt uit de 12 Theorema's van Het
Enige Principe:
1. Yin en Yang zijn de twee polen van
de Oneindige Expansie
2. Yin en Yang worden oneindig, voort
durend en altijd voortgebracht door
de Oneindigheid zelf
3. Yin is centrifugaal; Yang is centripe
taal. Yin, centrifugaal, brengt voort:
uitzetting, lichtheid, koude, enz.
Yang, centripetaal, brengt voort: sa
mentrekking, gewicht, hitte enz.
4. Yin trekt Yang aan; Yang trekt Yin
aan.
5. Alle dingen zijn samengesteld uit
yin en yang in verschillende samen
stellingen.
6. Alle dingen en verschijnselen ver
anderen voortdurend hun yin- en
yangcomponenten.
7. Niets is totaal yin of totaal yang.
Alles is relatief.
8. Niets is neutraal. Er is altijd meer
van yin of meer van yang.
9. De affiniteit of aantrekkingskracht
is evenredig aan het verschil tus
sen de yin en yang die zij bevatten.
10. Yin stoot yin af; Yang stoot yang
af. Het afstoten of aantrekken is
evenredig aan hun verschil in yin
en yang.
11. Yin brengt yang voort; Yang produ
ceert yin.
12. Alles is yang in het middelpunt en
yin aan de buitenkant.
Het graan is het meest yang voedsel
uit het plantenrijk vanwege de har
monische samenstelling en volledig
heid als een biologische eenheid.
1. Meest harmonisch omdat: de yin-
en yangcomponenten zodanig zijn
samengesteld, dat het de vitaliteit
langer kan behouden dan welk an
der gewas ook. Graan kan duizen
den jaren bewaard worden zonder
kiemkracht te verliezen.
2. Meest volledige omdat het alle
voedselwaarden bezit, die de mens
nodig heeft om zich biologisch har
monisch in stand te houden en zich
te reproduceren.
3. Een biologische eenheid, omdat het
de gehele plant representeert (be
gin en einde) en bovendien zaad en
vrucht is.
Het wezen dat zulk een voedsel tot
hoofdvoedsel heeft kan niet anders zijn
dan (de) MENS.
Het wezen van de mens kan alleen
fungeren middels yin en yang wissel
werking. De 'kwaliteit' van de mens
is evenredig met de kwaliteit van de
wisselwerking tussen yin- en yang
componenten in het lichaam. Dit laat
ste kunnen we als volgt beschouwen:
hoofd en onderlichaam, voorzijde (buik
en borst) en rugzijde, binnen en buiten
(huid), voeten en handen, links en
10