Het "vlees der aarde" jam m inwpp-v Door PLANTERSVROUW In een aardig klein boekje dat ik uit Palmyra toegestuurd kreeg, vertelt G. J. Bin ding over de grote rol die bonen in 't algemeen spelen in de folklore van Engeland en andere landen. Zo geloven in Yorkshire tot vandaag de dag sommige mensen nog, dat slapen in een bonen-veld aangename dromen geeft. Op veel plaatsen zien mijnwerkers de bloeitijd met angst en beven tegemoet, omdat in deze periode de meeste ongelukken in de mijnen gebeuren. Heidense volken eren hun goden en de geesten van dierbare afgestorvenen met sterk ruikende bone-bloemen. (La thyrus?) Terwijl ook een oud Arisch geloof bo nen en honing beschouwde als heilig voedsel voor hun doden. De Romeinen vierden op de 1e Juni een feest waarbij boneni werden geofferd aan de goden. Ook bij verkiezingen be paalde een boon 't lot. Een witte- be tekende "ja", een zwarte "neen". En tot ongeveer vijftig jaar geleden, was 't in Italië gewoonte om op Aller zielen bonen te verdelen onder de ar men. En zo zou er nog veel meer verteld kunnen worden over de plaats die bo nen innemen in 't geloof en bij-geloof in lang vervlogen tijden. "Zeker is, dat verschillende soorten bonen een be langrijk voedsel vormden voor de mens". Vandaag de dag eten wij ze alleen nog maar "voor de lekkerte". Tenminste, zij die 't lekker vinden. En de soort, die we door zijn rijkdom aan eiwitten met recht 't vlees der aarde" mogen noe men, onze kedelée, schittert in 't ge middelde gezin helemaal door afwezig heid. De mens van tegenwoordig is zo ge wend aan de grote welvaart, hij geeft de voorkeur aan duurder voedsel. Maar diezelfde welvaart gééft niet alleen, hij vraagt net zo veel en misschien nog wel meer. In beginnende gezinnen moeten dikwijls man eni vrouw werken omdat de dure huur van 't dak boven hun hoofd anders niet opgebracht kan worden. En omdat eenmaal gemak de mens blijft dienen, doen ze 't veel-al met kant-enrklare maaltijden, even in een oventje. Als daarin nou eens plantaardige ei witten verwerkt zouden worden? Voed zaam, gezond, smakelijk en bovendien kostenbesparend. Maar de fabri kanten, zijn er niet zó zeer bij gebaat. En waér is nu eigenlijk de klant nog koning? Mét 't boekje kreeg ik van Lydia van Minos ook een flesje toegezonden. "Ba'cos" stond er op. Eén van de vele producten uit soya die in Amerika o- veral te koop zijn. 't Lijkt op schilfers gedroogd rookvlees en 't smaakt naar "deng-deng goreng". Heerlijk om 't vlees te vervangen in nasi-goreng en andere gerechten. In de vacantie kochten we in Londen een "good breakfast cereal", waarin o.a. ook soya-gries. 16 Och! Misschien dat ook in winkels hier allerlei dingen te koop zijn waarin be halve soya-olie andere bestanddelen van de kedelée zijn verwerkt. We wé ten er alleen maar niets van. Berichtjes in kranten als de volgende doen prettig aan. Of juist niet? Waar om blijven wij zo achter met 't vrij geven? "The Pretoria News uit Durban meldt: Een Zuidafrikaans/Amerikaans bedrijf in Umhlali gaat de massaproductie ter hand nemen van "Kunstvlees", dat op de markt zal kunnen komen voor een prijs van f 0,30 per 300 gram. Het is uitzonderlijk rijk aan proteine en zou over de gehele wereld een einde kun nen maken aan wanvoeding. Het pro duct is gebaseerd op soja-bonen, groenten en vleessmaakstoffen'. Het is een volwaardig alternatief voor echt vlees en 't lijkt er zoveel op dat bij proefnemingen velen weigerden te ge loven dat 't geen vlees was. Het zal in droge vorm op de markt wordem ge bracht." Alleen dat "Kunstvlees"; mijn gevoel voor esthetica zal daar nooit aan kun nen wennen. Daar moesten ze een andere benaming voor vinden. Plantersvrouw N.B. Alles wat "kunst" in de betekenis van namaak is, deugt niet, maar zo verworden is onze beschaving dat we liever namaak van iets duurs hebben, dan het origineel van iets wat goed koper (en in dit geval toevallig veel beter) is. De naam kunstvlees is dan ook, wat je noemt een behoorlijke "miskleun". Toen de kroepoek kedelee nog "kunstvlees kroepoek" heette was die niet lakoe, maar als heerlijke kroe poek kedelee vliegt hij weg! Goddank dat Indische mensen nog het ware weten te waarderen! L.D. Tip. Ik houd ook wel van een beetje gemak. Daarom koop ik nu geen timpih meer voor mijn sambel-goreng kering. Want die moet ik in luciferdunne staafjes snijden. En de gewone kedelee-bonen geven 't zelfde resultaat. Wat? Ik vind 't zelfs lekkerder. De kedelee dus een nacht weken, meerdere malen spoelen en laten uit lekken. Dan in enkele minuten opbak ken in heet vet. Verder behandelen als de timpih-staaf- jes in de gebruikelijke sambel-goreng kering. Heus lekker, probeer 't maar 's. Pl.vr. Voor correspondentie: Mevr. H. M. Marsman, Calfven 120, Ossendrecht. Peanut candy V2 kopje gezeefde soya-bloem 2 kopjes bruine suiker een grote lepel pindakaas '/2 kopje melk Va theelepel zout 1/2 kopje gebroken pinda's De eerste vier ingrediënten al roerend verwarmen tot heet, niet kokend. Van 't vuur halen en blijven roeren tot bijna helemaal afgekoeld. Dan gebro ken pinda's en zout er bij doen en overdoen in ondiepe bakjes; in smalle repen snijden of breken. Bananen koek 1 kop suiker 1'/2 kop rijstebloem 1/2 kopje soya-bloem 2 eieren 3 lepels melk 2 theelepeltjes bakpoeder 2 theelepeltjes zout 3 rijpe bananen Suiker en eieren goed kloppen en alles door elkaar doen, ook de geprakte ba nanen. 1/2 uur weg zetten op een war me plaats. Overdoen in een beboterde vorm en ongeveer een uur bakken in een hete oven. Lekker, al geprobeerd. Soya-bonen altijd weken in HEET, niet kokend water. Zeker 18 uur. Dan ver schillende keren spoelen. Velletjes la ten los, bittere smaak verdwijnt.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 16