IN HET LEGER IN DE RIMBOE VAN SUMATRA CV) Links: Hij voelt een sterkere verwantschap met de Argen tijnen of Mexicanen Rechts: "Welke zijn de twee Indische jongens?" Hieronder vervolgen wij de serie jeugdherinneringen van Sumatra van Mevrouw Ziesel-Schmidhamer, waar van de eerste vier delen in de No's 1, 2, 3, 4 verschenen. - Red. EEN TYPISCHE GEWOONTE IN EEN BERGDORP EN EEN DANSAVOND Aan de Boven Ogan, in het gebergte, ligt een dorpje, dat door zijn mooie omgeving, typische zeden en vriende lijke mensen een grote indruk op me heeft gemaakt. Tot hier kan men met een auto komen, na eerst met een uit bamboe vervaar digd vlot de Ogan te hebben overge stoken. Daarna is er geen gebaande weg meer. Slechts voetpaden, die overal heen het gebergte invoeren. De mensen zijn vriendelijk, eenvoudig en vooral het vrouwvolk toont zich niet de mindere van de mannen. Ze zijn beslist in hun optreden en hun zeden zijn heel apart vergeleken met die van andere streken. Ook hun taal verschilt. Die klinkt zangerig en de "r" wordt niet uitgesproken. Daarvoor zeggen ze een scherpe "g". B.v. "toeroen roe- mah" wordt "toegoen goemah". En een ei is geen "telor", maar "telog", met een gerekte "o" en een scherpe "g" aan het eind. Een "gobang" wordt daar "seringit sen" genoemd. Vroeger be stonden die nog. De meisjes zijn erg vrij in de omgang met de jongemannen. Ze praten vrij moedig met elkaar en wat het grap pige is, de meisjes schminken zich. Ze verven hun lippen rood, werken de ogen iets bij en hun wangen vertonen een aardig blosje, dat niet natuurlijk is, doch aangebracht. Toch zijn het ge lovige Mohammedaanse meisjes, die ijverig school gaan bij de oude Had'i, die hen de geheimen van de Koran bijbrengt. Ze hadden allemaal wel een vriendje, vooral toen wij er waren met onze mantri's. Zelfs mijn man moest er aan geloven. De meisjes kozen dan iemand uit, van wie ze dan z.g. het vaste meis je waren. Ze gaven hun uitverkorene een slendang, als teken van eigendom. Geen andere man mocht dan werk maken van dit meisje. Ook mijn man kreeg een vast meisje. Een ouder meis je van betere stand. Deze gewoon te heb ik bok wel in andere streken meegemaakt. Zo had mijn man eens de oudste dochter van een Pasirah als "meisje". Die vastigheid bestond er enkel uit, dat hij zo af en toe een presentje moest geven. Vooral met dansavondjes. De gebruikelijke cadeautjes bestonden uit stukken Lux toiletzeep of een flesje goedkope eau de cologne. Het waren aardige meisjes. Vaak kwa men ze een praatje met me maken of met mijn zoontje spelen. Ook met de getrouwde vrouwen had ik goed con tact. Op dansavondjes ging het er vrolijk toe. Alleen de mannen en ongetrouw de vrouwen mochten dansen. Ik zat dan bij de getrouwde vrouwen toe te kijken. Er werd een soort "bandje" samenge steld, dat niet onverdienstelijk muziek maakte. Aan de ene kant zaten de ongetrouwde meisjes en de mantri's en andere jon gelui opzij van de zaal. Er werd "ge- menaried." Als de muziek klonk, stonden een paar meisjes op en legden een slendang in de schoot van de man waarmee ze wilden dansen. Deze ging tegenover haar staan en samen dansten ze met elegante armbewegingen op de maat van de muziek. Het meisje deed zoveel mogelijk met haar voeten de dans passen van haar partner na. Hij ma noeuvreerde de slendang naar het meisje terug, met er in een stukje zeep of flesje eau de cologne. Het moet gezegd worden dat al de jongelui aan hun trekken kwamen wat het dansen betreft. De meisjes sloegen er geen één over. Ook mijn man moest er vaak aan geloven. Op zo'n avond had men de grootste schik. Maar er was nog ietsOnder de jongelui bestond er een soort speciaal schrift. Het leek wel wat op spijker schrift. Alleen de jongelui mochten er gebruik van maken. Als een meisje een jongen aardig vond, schreef ze een briefje in dat schrift. Het bestond uit zeer bloemrijke taal. Een jonger zusje speelde voor postil lon d'amour en bracht het briefje naar de jongeman. Deze schreef een bloem rijk antwoord terug, soms met behulp van zijn vrienden en hetzelfde zusje kwam het antwoord halen. Zo werden er over en weer contacten gelegd en men had plezier. Ook de ouderen hadden er schik in het jonge volkje te observeren. Per slot hadden zij zelf het in hun jeugd ook gedaan. Zo'n avondje duurde voort tot men slaperig begon te worden en de muzi kanten moe. Dan eindigde het feest en men ging naar huis, na een avond van onopgesmukt plezier. E.A.Ph. Ziesel-Schmidhamer 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 11