r1 De Orde Van Het Universum (IV) Door Roy Sieevensz BoowvtjucV\t GRANEN Otisfc) CosvruscVie voe_f Y^,- A PY,alï!- De Aarde c yang) py°na) T'm VOEDSEL Hoe edeler het voedsel, hoe edeler de mogelijkheden om energie te benutten. De mens nu, Is het meest edele trans formatieverschijnsel der energie in de relatieve wereldHij is niet slechts de meest edele transformatie der Aar de, hij is, uiterst dynamisch beschouwd, de meest gecondenseerde en georga niseerde vorm van energie. Indien de mens in staat zou zijn al zijn energie ineens te gebruiken (verbruiken), dan zou hij op dat moment geheel en al verdwijnen. Graan is het hoofdvoedsel van de mens. Van Yin naar Yang kunnen we de graansoorten als volgt indelen: mais, gort, haver, rogge, tarwe, rijst, gierst en boekweit. In de plantenwereld zijn het de granen die het laatst tot ont wikkeling kwamen (zoals in de dieren wereld de mens), en zijn daarom het meest edele gewas der plantenwereld, het meest harmonisch. De graankorrel is nl. zowel vrucht als zaad. Wanneer we een vrucht eten, verwijderen we meestal of de pit (zaad) of de schil, waardoor de vrucht als (hoofd)voed- sel incompleet wordt. Daarbij komt nog dat we een groot deel der mine ralen niet nuttigen en een teveel aan zuren naar binnen krijgen. Van de graankorrel kan alles gegeten worden en wij doen onszelf tekort wanneer we het in geslepen vorm eten (witte rijst). In de vorm van meel zouden we het het liefst binnen enkele dagen in ons voedsel verwerkt moeten hebben om niet teveel van de voedingswaarde te verliezen (oxidatie). Leven ontstaat door wisselwerking tus sen hemel (Yin) en aarde (Yang). Een vrucht, bijv. een appel, wordt hoofd zakelijk gevoed met aardse elementen, via de stam. De yin sappen die het krijgt veroorzaken dat de appel een hangende positie verkrijgt, naar bene den gericht, (yang trekt yin aan). Door eigen zwaarte valt zij naar de yang aarde terug. De granen, evenwel, wor den in evenwicht gehouden door hemel en aarde. Van de aarde betrekken zij de elementen, van de hemel electro- magnetische voeding. We kunnen nu dus zien dat in de granen harmonie van de hoogste orde gecreeërd wordt. Dat is de reden waarom ze, wanneer ze in de groei zijn, opwaarts wijzen, a.h.w. naar de hemel gericht; en ze, wanneer ze rijp genoeg zijn om te reproduceren, zich naar de aarde bui gen. Dit symboliseert de nederigheid en wijsheid te weten te ontvangen om het in meervoudige vorm terug te ge ven (van 1 graankorrel tot tienduizend graankorrels) De mens begon rechtop te lopen nadat hij zich de granen tot hoofdvoedsel maakte (wij zijn wat wij eten). Doch indien we dezelfde granen, die onze menselijke gestalte hebben helpen ver edelen, in onvolledige vorm consume ren door ze te polijsten, waardoor de mineraalrijke vliezen en de krachtige yang kiem verloren raken, doen wij afbreuk aan onze integriteit als mens, Tani's bijvoorbeeld, die nog ongesle pen rijst eten, kunnen volstaan met slechts lalap en misschien nog een stukje zoute vis als bijgerecht. Het dagelijkse maal. Zodra ons hoofdvoed sel echter incompleet wordt, moeten er meer bijgerechten (vaak ingewikkel der) bij te pas komen om allerlei tekor ten aan te vullen. Een duidelijk voor beeld van de tekortkomingen in ons dagelijks voedsel zijn de vitamine pil len. Dit soort voedsel creeërt chaos in het denken en de beoordeling van het leven. Een dwaling waarvan het einde niet in zicht is. De samenstelling van het voedsel, is harmonisch wanneer wij het tot ons nemen in de verhouding 1 7 (zie schema 2). Een onevenwichtig gebalan ceerde" maaltijd veroorzaakt oneven wichtigheid in het lichaam en eventueel (maar al te vaak) overwerking der or ganen. Teveel zout (sodium Na) in het eten brengt met zich mee dat wij steeds meer behoefte zullen krijgen aan car- bohydraten, vetten, proteïnen, terwijl de inname van vloeistoffen en zuurstof ook toeneemt, hetgeen nadelig is voor nieren en longen. De bloedsomloop wordt opgevoerd waardoor het hart dus harder moet werken etc., etc. Wan ordelijk eten produceert een wanorde lijk lichaam. Het nuttigen van vele bij gerechten zal dus ongetwijfeld vele problemen met zich meebrengen indien we ons willen houden aan de verhou ding van 1 7 in ons voedsel. Met de ongeschonden granen als hoofdvoed sel (50% of meer) zal het makkelijker zijn de juiste compositie van het voed sel (lichaam) in stand te houden. Een feestmaal mag uitgebreid zijn; ons dagelijks voedsel moet de eenvoud zelve zijn, opdat we van elke feestmaal tijd werkelijk kunnen genieten. Het le ven zal zodoende romantisch, interes sant en avontuurlijk blijven! Helaas, de meesten onder ons putten dagelijks de bron van het levensgeluk totaal uit en hebben al te vaak kunstmatige stimuli nodig om lichamelijk en mentaal te kun nen fungeren. En dit breekt ons ten slotte op. Indien we de stamina be zaten ons dagelijks voedsel 100% uit ongeslepen granen te doen bestaan, dan zouden we geen ander voedsel nodig hebben en zouden we de rijkste en gezondste, of andersom liever, men sen zijn. Maar zoals we ervoor staan met onze vele zwakheden, zullen we een compromis moeten aangaan. Laat ons er in de eerste plaats zorg voor dragen dat tenminste 50% van ons dagelijks voedsel uit hele (ongeslepen) granen bestaat. Bij de keuze en bereiding van ons voed sel moeten we eveneens rekening hou den met het klimaat en de geografische ligging van de landstreek waarin we wonen (zie schema 3) Een Noordelijk klimaat (yin) vergt dientengevolge een heel ander soort voedsel en bereidings wijze dan een tropisch klimaat (yang). Ook moet er zoveel mogelijk zorg voor gedragen worden dat men voedsel be- v etten tnineto.. vito.ni/ new. vruchi vlees OJn) z'oacL tycwg) £praw<v,kicki e'e- .-fcei-t. ito vnwjneiltmej wi-fcte r'jstr" geslepen) vrocM:— kouwet (CafbohU. citaten groei v/d vrucht ts benedenwaarts intovndax de cl\w invloed ovet ttsenol is Ly&w3 oïxrde, trok-fc ym aan ketsend Kiem. aardse voeding^

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 16