r1
De Orde Van
Het Universum (IV)
Door Roy Sieevensz
BoowvtjucV\t
GRANEN Otisfc)
CosvruscVie voe_f
Y^,- A PY,alï!-
De
Aarde c yang)
py°na) T'm
VOEDSEL
Hoe edeler het voedsel, hoe edeler de
mogelijkheden om energie te benutten.
De mens nu, Is het meest edele trans
formatieverschijnsel der energie in de
relatieve wereldHij is niet slechts
de meest edele transformatie der Aar
de, hij is, uiterst dynamisch beschouwd,
de meest gecondenseerde en georga
niseerde vorm van energie. Indien de
mens in staat zou zijn al zijn energie
ineens te gebruiken (verbruiken), dan
zou hij op dat moment geheel en al
verdwijnen.
Graan is het hoofdvoedsel van de
mens.
Van Yin naar Yang kunnen we de
graansoorten als volgt indelen: mais,
gort, haver, rogge, tarwe, rijst, gierst
en boekweit. In de plantenwereld zijn
het de granen die het laatst tot ont
wikkeling kwamen (zoals in de dieren
wereld de mens), en zijn daarom het
meest edele gewas der plantenwereld,
het meest harmonisch. De graankorrel
is nl. zowel vrucht als zaad. Wanneer
we een vrucht eten, verwijderen we
meestal of de pit (zaad) of de schil,
waardoor de vrucht als (hoofd)voed-
sel incompleet wordt. Daarbij komt
nog dat we een groot deel der mine
ralen niet nuttigen en een teveel aan
zuren naar binnen krijgen. Van de
graankorrel kan alles gegeten worden
en wij doen onszelf tekort wanneer we
het in geslepen vorm eten (witte rijst).
In de vorm van meel zouden we het
het liefst binnen enkele dagen in ons
voedsel verwerkt moeten hebben om
niet teveel van de voedingswaarde te
verliezen (oxidatie).
Leven ontstaat door wisselwerking tus
sen hemel (Yin) en aarde (Yang). Een
vrucht, bijv. een appel, wordt hoofd
zakelijk gevoed met aardse elementen,
via de stam. De yin sappen die het
krijgt veroorzaken dat de appel een
hangende positie verkrijgt, naar bene
den gericht, (yang trekt yin aan). Door
eigen zwaarte valt zij naar de yang
aarde terug. De granen, evenwel, wor
den in evenwicht gehouden door hemel
en aarde. Van de aarde betrekken zij
de elementen, van de hemel electro-
magnetische voeding. We kunnen nu
dus zien dat in de granen harmonie
van de hoogste orde gecreeërd wordt.
Dat is de reden waarom ze, wanneer
ze in de groei zijn, opwaarts wijzen,
a.h.w. naar de hemel gericht; en ze,
wanneer ze rijp genoeg zijn om te
reproduceren, zich naar de aarde bui
gen. Dit symboliseert de nederigheid
en wijsheid te weten te ontvangen om
het in meervoudige vorm terug te ge
ven (van 1 graankorrel tot tienduizend
graankorrels)
De mens begon rechtop te lopen nadat
hij zich de granen tot hoofdvoedsel
maakte (wij zijn wat wij eten). Doch
indien we dezelfde granen, die onze
menselijke gestalte hebben helpen ver
edelen, in onvolledige vorm consume
ren door ze te polijsten, waardoor de
mineraalrijke vliezen en de krachtige
yang kiem verloren raken, doen wij
afbreuk aan onze integriteit als mens,
Tani's bijvoorbeeld, die nog ongesle
pen rijst eten, kunnen volstaan met
slechts lalap en misschien nog een
stukje zoute vis als bijgerecht. Het
dagelijkse maal. Zodra ons hoofdvoed
sel echter incompleet wordt, moeten
er meer bijgerechten (vaak ingewikkel
der) bij te pas komen om allerlei tekor
ten aan te vullen. Een duidelijk voor
beeld van de tekortkomingen in ons
dagelijks voedsel zijn de vitamine pil
len. Dit soort voedsel creeërt chaos in
het denken en de beoordeling van het
leven. Een dwaling waarvan het einde
niet in zicht is.
De samenstelling van het voedsel, is
harmonisch wanneer wij het tot ons
nemen in de verhouding 1 7 (zie
schema 2). Een onevenwichtig gebalan
ceerde" maaltijd veroorzaakt oneven
wichtigheid in het lichaam en eventueel
(maar al te vaak) overwerking der or
ganen.
Teveel zout (sodium Na) in het eten
brengt met zich mee dat wij steeds
meer behoefte zullen krijgen aan car-
bohydraten, vetten, proteïnen, terwijl
de inname van vloeistoffen en zuurstof
ook toeneemt, hetgeen nadelig is voor
nieren en longen. De bloedsomloop
wordt opgevoerd waardoor het hart
dus harder moet werken etc., etc. Wan
ordelijk eten produceert een wanorde
lijk lichaam. Het nuttigen van vele bij
gerechten zal dus ongetwijfeld vele
problemen met zich meebrengen indien
we ons willen houden aan de verhou
ding van 1 7 in ons voedsel. Met de
ongeschonden granen als hoofdvoed
sel (50% of meer) zal het makkelijker
zijn de juiste compositie van het voed
sel (lichaam) in stand te houden.
Een feestmaal mag uitgebreid zijn; ons
dagelijks voedsel moet de eenvoud
zelve zijn, opdat we van elke feestmaal
tijd werkelijk kunnen genieten. Het le
ven zal zodoende romantisch, interes
sant en avontuurlijk blijven! Helaas, de
meesten onder ons putten dagelijks de
bron van het levensgeluk totaal uit en
hebben al te vaak kunstmatige stimuli
nodig om lichamelijk en mentaal te kun
nen fungeren. En dit breekt ons ten
slotte op. Indien we de stamina be
zaten ons dagelijks voedsel 100% uit
ongeslepen granen te doen bestaan,
dan zouden we geen ander voedsel
nodig hebben en zouden we de rijkste
en gezondste, of andersom liever, men
sen zijn. Maar zoals we ervoor staan
met onze vele zwakheden, zullen we
een compromis moeten aangaan. Laat
ons er in de eerste plaats zorg voor
dragen dat tenminste 50% van ons
dagelijks voedsel uit hele (ongeslepen)
granen bestaat.
Bij de keuze en bereiding van ons voed
sel moeten we eveneens rekening hou
den met het klimaat en de geografische
ligging van de landstreek waarin we
wonen (zie schema 3) Een Noordelijk
klimaat (yin) vergt dientengevolge een
heel ander soort voedsel en bereidings
wijze dan een tropisch klimaat (yang).
Ook moet er zoveel mogelijk zorg voor
gedragen worden dat men voedsel be-
v etten
tnineto..
vito.ni/
new.
vruchi
vlees
OJn)
z'oacL
tycwg)
£praw<v,kicki e'e- .-fcei-t.
ito vnwjneiltmej
wi-fcte
r'jstr"
geslepen)
vrocM:—
kouwet
(CafbohU.
citaten
groei v/d vrucht ts benedenwaarts
intovndax de cl\w invloed ovet
ttsenol is Ly&w3 oïxrde, trok-fc ym aan
ketsend
Kiem.
aardse voeding^