Er is weer KRIPIK- GENDAR f 3,- p, 2 pond TOKO TONG TONG (vervolg: "Bisschop contra G.G.") Tong-Tong souvenirs zijn praktische, leuke cadeautjes. En ze gaan jaren lang mee! bladwijzers van leer 3, rolbandmeter/ sleutelhanger 3,75 pennemes/sleutelhanger f 5, schroevedraaierset rolmeter/doplichter Memo-portefeuille Sleutelhanger-rolbandmeter 3,75 POEKOELTEROESJ f 3,75 6,50 f 5,— Gereedschap-set in zakformaat f 3,75 Pennemes- schroeve- draaier-dop- penlichter- sleutelhanger van roestvrij staal f 5, de beweging van "den Duitschen Ron- ge" vermeldt, schijnt hij beide acties blijkbaar over één kam te scheren. In geen der beide bewegingen zag hij veel heil. "Die "denkgelovigen" gelo ven, dat zij denken, en denken, dat zij geloven, maar ik twijfel, of zij het een of het ander doen, goed doen ten min ste". Wie was nu die Duitse Ronge, wiens optreden ds. Van Rhijn vergeleek, met wat hij in Semarang over pastoor Gru- be vernam. Deze ex-kapelaan uit Silezië kwam in 1844 in het nieuws, toen de aartsbis schop van Trier de aldaar bewaarde "rok zonder naad" van Jezus, over wie de soldaten tijdens de Kruisiging dob belden, openlijk ten toon stelde. Dui zenden Katholieken stroomden toen van alle kanten toe om deze merk waardige relikwie te aanschouwen, èn te vereren. Niet echter de schoolmees ter Johann Ronge, die op 15 oct. 1844 een felle en smadelijke brief aan de Trierse aartsbisschop publiceerde. Weldra vond dit schrijven bijval, men besloot zich te reorganiseren en met Pasen 1845 hielden deze "Duits-Ka tholieken" te Leipzig zelfs een "syno de", waarbij 27 "gemeenten" verte genwoordigd waren door slechts 2 tot 3 geestelijken en verder leken. Daar verwierp men het pauselijk opperge zag, de biecht, het celibaat en de hei ligenverering, terwijl men een Duits talige liturgie voorstond. Natuurlijk raakten deze feiten door de pers (met de over-land-mail) vrij spoe dig in Indië bekend en het lijkt mij niet uitgesloten dat op het gedrag van som mige geestelijken deze invloed gehad hebben, in het bijzonder op het optre den van pastoor Grube, die naderhand in het huwelijksbootje is gestapt. Ds. Van Rhijn kon zich echter zo min met de Duitse als met de Nederlands-In dische actie der "denkende" Katholie ken verenigen en prefereerde een "eer lijke onderwerping aan den Paus". Regeling van het conflict. Hoe is ten slotte de kwestie tussen R.K. kerk en het Gouvernement op gelost? Bij zijn aankomst in Den Helder werd Mgr. Grooff door de dierbare ge lovigen als martelaar begroet en toe gejuicht. Hij kreeg een keurig brevier en later zelfs een prachtige bisschops staf. Gewichtiger was nog de steun van Z.M. Koning Willem II, die in Til burg, zijn buitenverblijf, een zwak voor de Katholieken had gekregen. Hij had reeds de rechten der door Mgr Grooff gesuspendeerde geestelijken ingetrok ken (5 mei 1846). Ook in de Kamer kwam de zaak ter sprake, waarbij mi nister J. C. Baud de onaangename taak had G.G. Rochussen's optreden te ver dedigen. Ook kwam het pensioen der drie gesuspendeerde geestelijken ter discussie. Ten slotte kwam er tussen de H. Stoel en de Nederlandse Regering een rege ling tot stand, waarbij natuurlijk kool en geit gespaard bleven. Mgr. Grooff bleef Apostolisch Vicaris van Batavia, doch kwam er niet terug. Hij werd nl. Apostolisch Vicitator van Suriname, en zou dus vanuit Paramari bo zijn bisschoppelijke functie in Oost- Indië vervullen. Dat was niet zo een voudig, en daarom trad te Batavia in zijn plaats een Co-adjutor (hulp-bis schop) op, die tevens pastoor was, nl. Mgr. Vrancken, die tot 1871 voor Indië werkzaam bleef. De door Mgr. Grooff meegebrachte missionarissen, die verbannen waren, bléven verbannen, maar zouden door drie anderen vervangen worden, ter vervanging der drie gesuspendeerde geestelijken. Van te voren kregen zij natuurlijk het radicaal van dienstdoend geestelijke. Ten slotte kwam er tussen Kerk en Staat een algemene regeling, om in de toekomst alle conflicten te voorkomen. Alle naar Oost-lndië uitgezonden gees telijken moesten het bovengenoemde radicaal bezitten van dienstdoend geestelijke. Voor plaatsing of overplaatsing zijner geestelijken zou de Indische Kerk voogd een verzoek aan de Gouverneur- Generaal richten, maar om te voorko men, dat zulk een verzoek ooit ge weigerd zou worden en de bisschop zijn gezicht zou verliezen, diende de Kerkvoogd eerst met de Landvoogd in vertrouwelijk overleg dienaangaande te treden. Dit vriendschappelijke over leg behoefde niet bij schorsing plaats te vinden, hetgeen de bisschop zelf standig kon doen. Ook mocht de Room- Als U per giro bestelt, stuur de giro dan oningevuld naar Tong- Tong. U krijgt de afrekening bij uw bestelling. Toko en Boekhan del Tong-Tong, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. giro 6685. se Kerk zoveel priesters uitzenden, als ze maar wilde, hoewel niet allen voor de gewone subsidie (tractement en reiskosten) in aanmerking kwamen. Deze regeling was gunstiger dan die voor de Protestantse Kerk in Neder- lands-lndië. Zij heeft goed voldaan en dienst gedaan tot het einde van het Nederlandse gezag. De R.K. Kerk is er wel bij gevaren. In 1908 telde de Roomse Kerk in Nederlands-lndië 56.500 zielen, waarvan de helft Euro peanen. En in de volgende jaren heeft de groei zeker niet stil gestaan. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 12