jMt. VAN DE KLEINE MUZE 0)0(0 Indonesië in opkomst Onderscheiding voor Charlie Overbeek Bloemen voor Theo Scherer. Pas wanneer men zo'n unieke avond als op 5 oktober in de toneelzaal van het Haagse Congresgebouw meemaakt, beseft men dat we in Indië niets tekort kwamen aan muziek, toneel en alle andere takken van groot- en klein kunst. Het werd als vanzelfsprekend aanvaard en we vergeten het nu wel eens, helaas. Op 5 oktober werden Charlie Over beek Bloem (jazz-pianist) en Theo Scherer (toneelspeler) door wethouder Vink geridderd. Maar toch in de eerste plaats betrof het een spontane huldi ging van het Indische publiek aan deze twee artiesten, Indische jongens uit eigen bodem ontsproten en gevormd, die met hun talent, bijna 50 jaar vreug de, ontspanning hebben gebracht aan honderdduizenden. Als lintjes een on derscheiding heten te zijn voor bijzon dere diensten aan de maatschappij, dan waren deze lintjes voor Charlie en Theo meer dan verdiend. Ongetwijfeld heeft elke aanwezige in de zaal met een gevoel van trots en dankbaarheid geluisterd naar de nog steeds briljant spelende Charlie, naar Theo Scherer die nog steeds met verve elke rol speelt. Als 16-jarige stond Theo al op de planken, nu als 60-er, verbonden aan het amateurgezelschap van het Min. van Verkeer en Water staat laat hij nog van zich horen. Met het optreden van Charlie Over beek Bloem werd deze huldigingsa vond pas een waar feest. Met zijn muzikale illustraties van zijn leven "van 6 tot 60 jaar" bewees hij overduidelijk dat noch de jaren, noch het totaal an dere leven dat hij nu leidt, maar ook iets hebben ingeboet aan zijn knappe spel, het ware jazz rhytme, waar hij in de 30-er jaren beroemd om is geweest. Wat hij ook speelt, Teddy Wilson, Ger shwin, Waller, Oscar Peterson, altijd is Charlie aan zijn eigen stijl te herken nen. Ongeëvenaard. "Deze muziek maakt mij helemaal ziek", zuchtte een dame achter me, die alle woorden van de songs kende. Ziek van heimwee naar vroeger, toen er alleen nog deze melodieuze, blije, zachte, muziek gemaakt werd? Of ziek van het idee dat die tijd voorgoed voorbij is? Je moet er niet bij stilstaan, alleen dankbaar zijn voor avonden als deze. De zeldzaamheid bepaalt de klasse. Voelde ik de kwalificatie "amateur pianist en amateurtoneelspeler"in de dagbladen als discriminerend aan, ik besef nu dat het een compliment is. Wie tot na z'n 60ste nog zo geniaal kan spelen en zo pretentieloos en vol over gave zijn Kunst wil schenken aan ie dereen, k a n in deze tijd alleen ama teur zijn. Op Charlie en Theo: Prosit! Dat ze nog lang mogen leven en spelen! Wout Doeve en allen die aansprakelijk waren voor deze geweldige avond: Djempol I DANK Mijn vrouw en ik hebben er behoefte aan, allen die een aandeel hebben gehad in de organisatie van het huldigingsfeest van mijn 50-jarig ju bileum als Indisch amateur-pianist op 5 Oct. j.l. in het Haagse Congres gebouw, en allen die met hun komst, dat feest tot een onvergetelijke, hart verwarmende getuigenis van waar dering en vriendschap hebben ge maakt, heel hartelijk te bedanken. Ook al degenen, die op enigerlei wijze van hun medeleven met dit gebeuren en de mij verleende Ko ninklijke onderscheiding blijk hebben gegeven, nogmaals onze hartelijke dank! Lilian Ducelle, wier aanwezigheid als vertegenwoordigster van Tong Tong, het levenswerk van haar en ook "onze" onvergetelijke Tjalie Robinson, voor mij en mijn vrouw een grote eer was, heeft het zo treffend gezegd: "Het feest heeft opnieuw bewezen, dat het oude Indië, ons Indië, nog bestaat". En is het behoud van al het moois en goede, wat de vroegere Indische samenleving bezat, niet datgene, waar Tjalie altijd zo hard voor heeft ge vochten? Daarom ben ik zo blij èn voor Tjalie èn voor Lilian, dat ik er in heb mogen slagen met het spelen van bekende liedjes uit die goede ouwe tijd te bewijzen, dat het oude Indië in dit kille Nederland nog springlevend is! CHARLIE OVERBEEK BLOEM Prijs f 79,50 plus porto 4,75. (3 termijnen mogelijk!)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 5