ft: BATIK VAN INDONESIË, NOG STEEDS DE MOOISTE TER WERELD Wat ik eens zo betreur is, dat men zo weinig werkelijke belangstelling kan opbrengen voor zoiets moois als batik. In ieder geval de moeite wil nemen te onthouden wat men ziet en hoort over een van de grootste kunstuitingen van het volk dat wij zo goed gekend heb ben. Avondcomplet, lange mantel en japon, handgebatikt in crème en diepbruin. Handgeweven rayon met gouddraad doorstikt om kreuken te voorkomen, (links) Een avondjapon van handgebatikte zware katoen met uitbundige spiraal-rok in fel contras terende kleuren blauw-paars-lichtgroen. De blouse is blauw met witte motieven, (rechts) Er komen bij ons dagelijks klanten over de vloer voor een stukje batik. Een kleedje, loper, tas of slofjes maar meer voor kains om een japon van te maken of om "echt" te dragen met een kabaja. In de meeste gevallen laat men zich alleen leiden door kleur en dessin, maar zelden hoort men "is dit wel echte batik?" Voor verschillende doeleinden is echte batik ook niet essentieel. Echte batik is handwerk en dus veel duurder en wat voor nut is het een badslofje te hebben van 40,als die van een tientje net zo leuk is en er net eender uitziet? Maar een lange japon of rok, een tafelkleed of wandkleed, waarom zouden we daar niet met wat meer bewust-gerichte smaak onze keuze op echte batik doen vallen? Wie pas in Indonesië is geweest, zal misschien wel eens een rondgang heb ben gemaakt bij enkele grote batikke- rijen of de showrooms van Gabungan Kooperasie Batik Indonesia en Batik Keris (de grootste batik-producent en exporteur met een miljoenen omzet per jaar). Of de verrukkelijke kleine winkel- Prajudi tjes op de pasar met een verscheiden heid van batiks waar Tong-Tong 5 jaar genoeg aan zou hebben. Bekijkt men nu al deze batik zomaar, als een uit stalling van vrolijk textiel, of vraagt men zich af, welke evolutie, duizeling wekkende groei het nationale product BATIK de laatste 25 jaar ondergaan heeft? De grens is nog niet bereikt. Men ont dekt steeds nieuwe mogelijkheden, nieuwe technieken. Men is door meer en betere scholing, maar ook door meer maatschappelijke vrijheid een wereld van kleur en lijn gaan ontdek ken die men vroeger gewoon niet voor mogelijk hield. Bruine en blauwe batiks worden nog steeds gemaakt, lieve da mes, met de hand hoor, met een tjan- ting en een anglo'tje met was. Weken aaneen, alsmaar hetzelfde patroon te kenen, invullen. Maar daar zijn duizenden andere ba tikkers en batiksters aan het werk, ook met een tjanting, ook met anglo'tje met was, ook blazen, invullen, blazen, in vullen. Weken achtereen. Maar dan komt er geen bruine parang roesak of kawung tevoorschijn, maar een geel veld, vol paarse, rose en rode bloemen. En vogels en vlinders. En misschien ook nog wel een garuda. Of toch wel die bekende parang roesak maar dan in felgroen doorweven met gele blaad jes. Duizenden motieven uit geheel In donesië, van Sabang tot Merauke, de gehele rijkdom van lijn en kleur worden door razendknappe ontwerpers op een doek, uit de doeken gedaan. Batik is de nationale trots van Indone sië en met recht. Geen land ter wereld beheerst zo de techniek van deze hand arbeid als de Indonesische vrouw. Of ze nu met honderd op een rij in een grote batikkerij in Jogja de opdrachten uitvoert van de ontwerpers. Of in de achtertuin onder een boom uit lief hebberij een sarong voor een oude tante of een trouwende dochter batikt. Soms maandenlang bezig is met geduld en toewijding. Batik is de grootste en lucratiefste industrie in Indonesië geworden. De producten genieten wereldvermaard heid. Zelfs in Malaysia, Singapore, met ook een enorme batik-industrie geeft 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 14