Bloei van de Indonesische Cultuur in Nederland Dat in Nederland de naasieballen bloeien en de sêtééstokjes groeien is over bekend. Maar dat Nederland aardig op weg is nu ook het land te worden 'waar de gamelan klinkt' (met een buiging naar mijn waarde vriend Hein Buitenweg)- is minder bekend. Door de nieuwsmedia wordt het publiek op dat punt bepaald niet verwend, terwijl er toch een springlevende Indonesische culturele ontwikke ling aan de gang is, die zich in een groeiende belangstelling mag verheugen. Vooral jongeren tonen een enthousiasme dat hartverwarmend is en hoopgevend in een land waar de cultuur een steeds zieliger kant op schijnt te gaan. De opening van de tentoonstelling van de collectie Bonnet, al eerder in Tong Tong vermeld, werd opgeluisterd door een optreden van de dansgroep Surya Putra, die samen met zijn partners Maurits Mulder en Theo Lohn een frag ment uit de Damar Wulan Legende danste, in de klassieke stijl van de Mangkunegaran en het talrijke publiek was zeer verrukt over dit eerste op treden in Laren. De bekoring die er uit gaat van de schitterende costuums, de ingetogen waardigheid van de Javaan se danskunst, die sterke uitdrukkings kracht van de sierlijke bewegingen maken ook de argeloze leek duidelijk wat er uitgebeeld wordt. Men moet alleen leren zien. Om tot dergelijke resultaten te komen moet wel keihard gewerkt worden met volle overgave, toewijding en discipline. Enige dagen later mocht ik in de studio van de Heer Bonnet kennis maken met de Heer Surya Putra, een innemende, bescheiden man, die met enthousiasme vertelde dat de Indonesische cultuur hier wel degelijk een grote belang stelling geniet en dat er op dit gebied zeer veel te doen is. Zo bestaan er verschillende gamelan gezelschappen, voor het merendeel door Nederlanders bemand. In Amster dam bespeelt een groep de gamelan van 't Tropen Museum onder leiding van Dr. Ernst Heins van het Ethnomusico- logisch Centrum van de Universiteit van Amsterdam. Zijn echtgenotè leidt een groep die de gamelan in het Haag se Gemeente Museum bespeelt. De groep die de gamelan van de Indone sische Ambassade in Den Haag be speelt, staat onder leiding van de Haarlemse poppenspeler Rien Baart- mans, bekend van het kinderprogram ma 'Rikki en Slingertje' op de T V. In Haarlem bespeelt hij met een groep de gamelan van Bernard IJzerdraat, de eerste Nederlander die gamelanmuziek beoefende en er zelfs in slaagde om tijdens de Duitse bezetting een com plete gamelan te maken. Met deze groep geeft Rien Baartmans ook wel eens wayang kulit voorstellingen voor kinderen, n.l. de wayang kancil ver halen. In het museum in Leiden wordt de gamelan bespeeld onder leiding van Reinoud Maartense, een muziek leraar die zijn gamelanervaringen opdeed in Amsterdam en Haarlem. Ook de danskunst bloeit in de grote plaatsen. Surya Putra heeft in Amster dam een dansschool opgericht, die tegenwoordig gesubsidieerd wordt en Maurits Mulder van de dansgroep Surya Putra tijdens het optreden van deze groep in Laren. deel uitmaakt van de Universiteit. Het is allemaal zeer verheugend. Vanzelf sprekend speelt het zich in dit klimaat allemaal binnenshuis af, maar mis schien is toch al te grote bescheiden heid er de oorzaak van dat al deze ontwikkelingen hier niet algemeen be kend zijn. Dat de T.V. (die toch zo'n prachtig medium zou kunnen zijn) al leen voor buitenlandse groepen in het geweer komt, waarvan het gebodene vaak tamelijk dilletanterig aandoet, ter wijl er hier vlak bij huis, in het land zelf, zo ongelooflijk veel te doen is en men dansen van de allerbeste kwaliteit kan tonen. Gebrek aan publiciteit, contac ten of grote onverschilligheid van de kant van de programmamakers? De Heer Surya Putra werd geboren in de Sundalanden, waar hij zich bezig ging houden met de danskunst. Toen hij voor studie naar Nederland kwam zette hij zich van meet af aan voor zijn kunst in en richtte een dansschool op, waar nu een veertigtal leerlingen, waaronder ook Nederlanders, onder richt krijgt. Het getuigt van grote liefde en volharding om ondanks studie de tijd te vinden voor al deze activiteiten en om tot zulke schitterende prestaties te komen. Surya Putra onderwijst de Mangkune- garanstijl, die ter plaatse dreigt uit te sterven. De dansleraren die vroeger in dienst stonden van de vorst trokken weg en geven nu les in Oost- en West- Java. Een van die leraren, Raden Mas Ronosuripto werd later Surya Putra's guru. Hij geeft de voorkeur aan die stijl omdat die nobeler is dan de lich tere en frivole stijl van Ceribon en Sumedang, maar met deze de voor uitstrevendheid gemeen heeft. Dit in tegenstelling tot de stijlen van Jogya- karta en Surakarta, die veel strakker en behoudender van karakter zijn. Ook de Nederlandse gamelangroepen spelen in de stijl van de Mangkune garan. Op initiatief van de reeds eerder ge noemde Dr. E. Heins werd in 1970 de naar Bandung vertrokken muziek- en dansleraar Raden Mas Ronosuripto door CRM uitgenodigd om de gamelan muziek en dans op hoger peil te bren gen. Hierin is hij tijdens een verblijf van ongeveer twee jaar uitstekend ge slaagd. Dit resulteerde in grote dans voorstellingen en wayang kulitnachten in het Tropen Museum en diverse voor stellingen elders. Op uitnodiging van het Olympisch Co mité trad de gamelan en dansgroep uit Amsterdam in München op, onder de kunstzinnige leiding van R.M. Ronosu ripto en Dr. Heins. Ongeveer een maand lang werd er om de andere avond voor een enthousiast publiek concertmuziek, wayang kulit en dans gebracht. Na. het vertrek van R.M. Ronosuripto werd de opleiding van dansers in de Mangkunegaranstijl door hem aan Su rya Putra toevertrouwd. In het Tropen Museum bespeelt Guruh Soekarno Putra met een enthousiaste groep de enige in Nederland aanwezi ge Balische gamelan. Bovendien geeft hij les in de danskunst van Bali. Hierbij gaat hij heel ver terug en beoefent een stijl die heel dicht staat bij de oudste dansvormen van Java. Vele houdingen in zijn legongdans bezitten een archaï sche schoonheid en zijn veel strakker en minder gepolijst dan de huidige dan sen van Bali. Dergelijke houdingen zijn bijvoorbeeld ook nog te zien bij de oude Bedayadansen in de Javaanse Kratons. In Den Haag gaf Ni Loh Putu Suria les op de Indonesische Ambassade, maar nu beschikt zij over een eigen acco- modatie. Haar dansstijl behoort tot een veel jonqere dan van Guruh Soekarno Putra. U ziet het, er is genoeg te beleven en te zien. R. C. Alting 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 16