KERSTMIS IN INDIA REINOSAN' dari Singer uitsluitend bij uw drogist of apotheker The Singer Import b.v. Leusden Er wonen in India bijna tien en een half millioen Christenen. Het Christendom had India reeds in de eerste eeuw na Chr. bereikt toen de apostel St. Thomas voet aan wal zette aan de kust van Kerala. Sedertdien is het een deel gebleven van de erfenis van dit land, evenals Kerstmis, dat een van de grootste feesten is geworden van geheel India. Terwijl de gedachte van Kerstmis hier hetzelfde is als elders, heeft de viering ervan iets van de kleur van de folklore en regionale feesten, die nauw verbonden zijn met het leven der gemeenschap, overgenomen. Kerstmis is in India gevierd sinds 52 na Chr., toen St. Thomas een van de twaalf apostelen van Christus, aan de kust van Malabar landde te samen met enkele metgezellen. Dit handjevol Syriërs vestigde de eer ste kerken en predikten het Evangelie dat de eeuwen door voortgeleefd heeft. Vandaag maken ongeveer drie miljoen Christenen er aanspraak op, af te stam men van deze eerste voorvaderen en velen van hen die in het zuiden wonen zijn nog steeds bekend als de Sy rische Christenen. Zij houden nog steeds hun oude gebruiken in ere en tot voor kort vierden ze ook Kerstmis volgens de Oosterse kalender, onge veer twee weken na de algemene aan vaarde datum. Men vertelt dat St. Thomas later het hof van Taxila bezocht en gedurende zijn verblijf daar velen tot het Christe lijke geloof bekeerde. Zo kwam het Evangelie 19 eeuwen geleden naar In dia lang voordat de eerste Europeanen haar kusten bezochten. In die tijd was het een integraal deel van India als ieder ander geloof en dat is zo gebleven tot op de huidige dag. In Bengalen gingen in de 19e eeuw ve len tot het Christendom over. Schotse, Engelse en Amerikaanse missionaris sen vestigden zich in het land en som migen reisden zelfs naar de heuvelge- bieden van Assam. Zwitserse missio narissen kwamen naar Centraal India en sommigen trokken naar het Zuiden. Zo treft men de Christelijke gemeen schap aan verspreid over het gehele land en iedere streek heeft een kleine bijdrage geleverd aan de viering van het Kerstfeest. Toen de viering van Kerstmis in de be langstelling groeide, werden optochten en liederen een belangrijk deel van de feestelijkheden. In Zuid-lndia vormen vele kleurrijke processies de hoofd schotel van Kerstmis. Iedere processie draagt een beeltenis van het Christus Kind door de hoofdstraten van de dor pen en steden en tenslotte wordt het beeld in een kribbe gelegd, die een deel vormt van het Kersttafereel in een grote kerk of kathedraal. Dit Kerstta fereel waarbij de geliefde Kerstvoor stelling in de stal opnieuw wordt uit gebeeld, is zeer populair en over het gehele land ziet men het in een of andere vorm. De mensen verzamelen zich eromheen en de gelovigen laten er giften en geld bij achter voor armen en behoeftigen. In de onaanzienlijke dorpskerkjes zijn de figuren niet zo mooi als in de ste den; gewoonlijk zijn ze van klei ge- De St. Thomas kathedraal in Mylapore, Madras, genaamd naar de apostel St. Tho mas, die volgens de overlevering in het jaar 52 in India landde. maakt en bekleed met repen handge- weven goed en klatergoud. Op de avond voor Kerstmis zijn de kerken van India overvol met mensen van alle standen en beroepen. Ze hou den de oude gewoonte levend van zingen in de Kersttijd. Hetzij in het Engels of tn een van de streektalen van India gezongen, de melodieën blijven dezelfde en als men goed luistert, kan men de welbekende bij de Kersttijd horende woorden als "Noel" of "Beth lehem" onderscheiden. Een van de favoriete liederen is "Stille Nacht, Hei lige Nacht", dat in 1818 werd ge schreven door de priester en organist van de kerk van een Duits bergdorpje en dat toen voor de eerste maal werd gezongen in de Nachtmis. Tegenwoor dig wordt dit Kerstlied in bijna honderd talen gezongen en India draagt daaraan een groot aantal bij. Ook in India krij gen de Kerstliederen een aparte trek door de volksmuziek, die men erbij ge bruikt. Elke streek zingt variaties van de welbekende liederen met de bege leiding van muziekinstrumenten van die streek en dit geeft er een typisch eigen accent aan. Zo vinden we in Punjab bijv. het ge bruik om het verhaal van de herders die over hun kudde waken, te zingen op de krachtige maat van de Bhangra door boeren rond grote vreugdevuren in de open lucht. In Bengalen daaren tegen, is iets van de originele teder heid bewaard gebleven, hier evenwel door middel van de inheemse Bhatiali of Baul liederen. In Malabar hebben de kerstliederen vaak een tikkend rythme veroorzaakt door het tegen el kaar slaan van stokken door de zan gers. Een ander aardig gebruik dat hier in zwang is, is het dragen van stervormige lantaarns van allerlei groot te door de Christmas Carol zangers als ze van huis tot huis trekken om hun deel van de Kerstvreugde bij ie dere drempel te brengen. Rond elf uur in de avond beginnen gasten die Christen zijn, afscheid te nemen van hun gastheren om deel te gaan nemen aan de middernacht gods dienstoefeningen in de kerken. Men doet er wijs aan om vroegtijdig te gaan om zich te verzekeren van een zitplaats, daar er zelfs geen staanplaats meer over is en de menigte tot ver buiten de kerk staat. In de Katholieke kerken vormen de duizenden kaarsen in de hand van de gelovigen een mooi gezicht, iedere kaars hoop en gebed symboliserend. In de dorpen heeft de viering een een voudiger karakter. Het Kerstfeest wordt hier drie dagen lang gevierd. Reeds bij het krieken van de dag verlaten de Christenen in groepen van vijftig tot honderd hun huizen om op tijd bij het centrum van hun eredienst in die streek te kunnen zijn. Optochten van zingende en vrolijk geklede mannen, vrouwen en kinderen bereiken de kerk, begeleid door getrommel en het ontploffen van voetzoekers. Allen worden verwelkomd met verse thee, lunch en diner. De Kerstdienst voor hen is een zeer eenvoudige aan- (lees verder pagina 25, 3e kolom) 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 23