DE UITBARSTING VAN DE MERAPI (slot) "INDONESIA" DE KALI BLONGKENG BIJ MOENTILAN (MIDDEN JAVA) Verkeersbrug in de weg Magelang-Djokja over de Blongkeng met daarachter de spoorbrug van de NIS. Bovenstaande foto is van de brug over de Blongkeng in de grote weg Mage lang-Djokja nabij de disrictshoofdplaats Moentilan. Evenals de kalies Batang, Lamat, Poetih en Senowo voert ook dit riviertje het water, dat valt in het erup- tiegebied op de westhelling van de Merapi, via de kali Progo af naar de Indische Oceaan. Achter deze voet- en verkeersbrug ziet men een spoorbrug van de toenmalige N.I.S. Een dergelijke brug over de kali Batang werd eind 1930 door een ban djir finaal weggeslagen. Hij bleef dagen lang onvindbaar, bedolven als hij was onder rotsblokken en grint. Men ziet hier het begin van de bene denloop. In het eruptiemateriaal op de Merapi hebben de kalies in onwaar schijnlijk brede ravijnen (Jav. Djoe- rangs), diepe kloven uitgeslepen, die bij hevige regenval worden onder- spoeld. De loodrechte wanden van die kloven storten dan in en zo worden in de kolkende rivier steendammen ge vormd, waarachter het water wordt op gestuwd tot een echt stuwmeer. Deze dammen breken bij hoog water weer door, waardoor nieuwe bandjirs ont staan. (Aan de Djokjazijde gebeurt het omgekeerde; daar komt het regenwa ter door de dichté begroeiing langza mer naar beneden. Gevolg verzanding en zodanige verhoging van de rivier bedding dat dijkjes nodig zijn. Men ziet dit b.v. bij de om haar Javadekblad bekende desa M o d j o). Als stille getuigen van het bandjirge- De vernielde spoorlijn Magelang-Djokja na de Merapibandjir van 19 december 1930. weid liggen links op de foto een paar knapen van andesietblokken. Of ze er nu na 43 jaar nog liggen is ons on bekend. Mogelijk hebben ze intussen hun reis in de richting van Mendoet en Boroboedoer al blóngkèngend ver volgd en zich gevoegd bij kilometers stroomafwaarts verspreid liggende col lega's. Om de bevolking op de vulkaanhellin gen tijdig te kunnen waarschuwen voor bandjirs werden plannen besproken om op daartoe geschikte punten regen melders te plaatsen. Hiertoe waren op de TH te Bandoeng cilindertjes gecon strueerd, die, zodra het erin opgevan gen regenwater een bepaald niveau heeft bereikt, even omtuimelend leeg lopen en daarbij tegelijk een electrisch contact bewerkstelligen, waardoor er bij de op het waarschuwingssysteem aangesloten bestuursambtenaren een belletje overgaat. Zodra dan het aantal aldus ontvangen meldingen een be paalde grens overschrijdt, wordt tele fonisch en op de TONG-TONG een waarschuwings- en zo nodig noodsig naal uitgezonden. Aldus werd ons op een vergadering bij de resident van Magelang verteld door een in de hy drodynamica gespecialiseerd ingenieur van de TH. Zelf heb ik deze regenmeters voor mijn vertrek uit Magelang niet meer gezien. Voor de bevolking zijn op ruime schaal vluchtwegen aangelegd, om een ramp als die van 19 december 1930, waarbij, als ik mij wel herinner, 1345 mensen omkwamen en heel veel vee verloren ging, in de toekomst te voorkomen. Z. VAN MEERTEN DISCO-BOETIEK (Ch. W. Beer) Grote sortering Ind. Grammofoon platen en Casettes - IMPORT Verkoop Balinees Houtsnijwerk v.a. 65,Schilderijen etc. etc. Wyttenbachstraat 21 - Amster dam-O. Tel. 020-92 38 96. ABONNEES AMERIKA ATTENTIE Uw abonnement (luchtpost 23,-; zeepost 16,-) kunt U per check voldoen aan: (verhoogd i.v.m. de koersdaling!) Roy Steevensz, c/o East-West House, 7357 Franklin Ave., Holly wood, California 90046. Indien U Uw Tong Tong niet hebt ontvangen of Uw exemplaar be schadigd is, en U een ander wenst, kunt U zich ook wenden tot Roy Steevensz. Naar Den Haag schrijven duurt lang I 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 9