Hoe leefde een dichter achter prikkeldraad? POIRRIÉ IN WINTERSTEMMING (Seneeuw-nja waar?) TOKO MAS INDONESIA "Sneeuwballengevecht of niet, onmiddellijk mijn ver- "Als Papa een sneeuwpop maakt, lijkt hij altijd precies op ketoprak". giet en wadjan inleveren Rob Nieuwenhuys over Leo Vroman's indische tijd In de Haagse Post van 11 januari treft men een artikel aan van Rob Nieuwenhuys die daarin zijn ontmoetingen met de dichter Leo Vromans beschrijft. Vromans was na de inval van de Duitsers in Nederland via Londen en Z. Afrika in Indië terecht gekomen op aandrang van de vader van zijn vrouw, Tineke. Hij moest er als soldaat onder de wapenen en verzeilde na de komst van de Japanners met vele lotgenoten, onder wie Rob Nieuwenhuys in het kamp te Tjimahi, waar zij elkander, na wat oppervlakkige ontmoetingen voor de Japanse inval, beter leerden kennen. En scheppend werkzaam bleven. Uit het artikel van Rob volgt hier een en ander: "Tjimahi was een hoog-kapitalistisch kamp, waar genoeg bijvoeding te krij gen was, als je maar geld had (ons al afgenomen). Eerst na enige maanden werd een beetje meer orde op de vrij heid gesteld en kwam er een kamp fonds. De inkomsten (die het hele kamp ten goede kwamen) waren onder meer afkomstig van het toneel en van een zogenaamde tekenacademie, de Studio, die allerlei orders aannam voor de meer welgestelden, d.w.z. de officieren en doktoren, waarvan er te zamen een stuk of zeshonderd waren. Zo stelden J. H. W. Veenstra en ik voor Studio een poëziebloemlezing samen die we Onschendbaar domein noemden (april 1943). Elk exemplaar was met de hand getypt en geïllus treerd met houtsneden van Henk de Vos, Ries Mulder, Wim Schippers, en ook Leo. Hij maakte er zeven." "Zijn zelfspot gebruikte hij als be scherming. In het kamp voelde hij zich veilig; hij bezat iets onaantastbaars. Hij was de enige kampgenoot voor wie het kampleven - althans in de tijd dat wij hem gekend hebben - zeer draag lijk was. Hij zei eens; "Tineke is er niet, ik eet weinig en ik heb jelui om me heen om mee te praten". Maar werke lijk toegang tot zijn innerlijk kreeg niemand. Hij leefde in zijn eigen wereld en voelde zich alleen daarin autonoom. Eigenlijk had hij ons geen van allen werkelijk nodig en al ons gepraat over politiek en kunst, al onze hervormings driften moeten hem onwezenlijk heb ben geleken. Hij zag het nut en het doel er niet van in. Voor Bernard van Tijn formuleerde hij eens de weten schap als een poging de werkelijkheid te benaderen door deze te beschrijven. Kennistheorie was hem vreemd. Zijn wereld was de nutteloze wereld van het absurde, dat buiten het gehannes van plichten en idealen gelegen was, buiten alle orders, plagerijen, kortom buiten de kampsituatie en de situatie daarbuiten. We kunnen niet zeggen dat Leo de werkelijkheid aanvaardde, maar de werkelijkheid was er voor hem nu een maal en elk verzet was zinloos. Leo bezat, gelukkig voor hem zelf, de mo gelijkheid zich eruit terug te trekken in zijn eigen wereld. Zijn zonderlinge in vallen, zijn dwaze en onverwachte woordspelingen waren de tekens die hij vanuit zijn wereld naar ons uitzond, maar de meest complete uitdrukking daarvan was toch zijn poëzie." "Leo verliet ons in Tjimahi en werd via Singapore naar Japan getransporteerd (samen met Tjalie Robinson) - wij gin gen kort daarop naar Jakarta. Ik zag Leo niet eerder terug dan vele jaren later, in Nederland met Tineke." Tjalie bleef achter in Singapore (Red. TT.) (Juwelier en diamantair) Specialiteit Indonesische gouden sieraden 22 en 24 Karaats Juwelen 22 Kr. goud gezet met briljanten, markiesringen, slag- ringen, tiffanyringen, etc., mar kieshangers, markies-oorknop- pen. Ook losse briljanten ver krijgbaar (BTW vrij). Lid vereniging Beurs voor Dia manthandel Amsterdam: daarom goedkoop. Zelfimport: armbanden, ringen, kalung, oor knoppen etc. origineel Indone sische modellen. Albert Cuypstraat 142, Amsterdam - Tel. 020-71 87 28. Na 18.00 uur tel. 020-44 17 94. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 13