*2)e echte kali van jroeker... Soekartini, Walujo (een neef) en ik zelf. De achterdeur was nog open, toen onze keukenmeid binnenkwam met de woorden: "Ndoro, wonten ta- mu" (er zijn gasten). Ik vroeg mij af. Wie zouden er zijn, er was toch "curfew"? Er kwam een tiental jonge mannen, allen met donkere brillen. Vijf personen gingen naar binnen, de anderen bleven buiten de wacht houden. Ze gaven zich uit als "guerrilla-vechters", die bijdra gen kwamen ophalen van de stads bewoners voor de zaak van de "ke- merdekaan. Maar ze verrieden zich al dadelijk door hun doen en laten en hun wijze van praten. Tegen mijn vrouw zeiden ze "Mevrouw" in plaats van "Ibu", zoals onze jongens zouden doen. leder met een revolver in de hand verzochten de vijf mannen ons om de kleerkasten te openen. Al ons huishoudgeld werd weggehaald, een gouden horloge van mijn vrouw, dat onder het kussen in bed lag. Ge lukkig had zij haar juwelen in de keu ken in de kist met rijst verborgen. Onze kleren lieten ze echter ongemoeid. Toen zij na een half uur zouden weg gaan, verzochten zij mij om vooral van hun bezoek geen rapport uit te bren gen. Dit was een tweede aanwijzing dat zij geen "guerrillas" waren. Het was dilet tantisme dat hun afkomst verried. Bij dit droevig schouwspel was er toch nog een koddig moment. Toen jde vijf mannen al buiten waren, riep ik een van hen terug, die mijn electrische zaklantaarn bij "vergissing" van de tafel had weggehaald. Hij gaf ze mij beleefd terug met de woorden "trima kasih". Ik voelde instinctief dat die mannen hun bezoek zouden herhalen. Daarom besloot ik om de volgende morgen onze huishouding op te breken en op zoek te gaan naar een andere acco- modatie. Toevallig kwam Soekartini te weten, dat er aan de grote weg Gondokusu- man een leeg paviljoen was. In het hoofdgebouw woonde een oud Indo- Europees echtpaar, dat ons met open armen ontving, daar dan het paviljoen niet langer leeg zou staan. Ik ging di rect naar mijn vriend Gondosuwirjo om hem onze wedervaren te vertellen en ons plan om te verhuizen naar Gondo- kusuman. Met zijn hulp en van andere vrienden konden wij in een paar uren onze eenvoudige huisraad naar Gondo- kusuman vervoeren. Er was gelukkig electrisch licht en volop water (een paar gebouwen verder was het hoofd kwartier van de Nederlandse Militaire Politie). De twee oudjes in het hoofdgebouw waren echt vriendelijke mensen. Het is het type van de Indo-Europese families, (lees verder volgende pagina) Bogor. De Tjiliwung. Waar zij nog betul-betul een lekkere, echte kali is. Met mooie hoge rode wallekanten. Met daarop nog veel groen van erg veel bomen. Allemaal wel een heel verschil met Jakarta. En in het koude, nog kraakheldere water van die lekkere grote kalistenen. Waardoor op sommige plekken kleine stroom versnellingen ontstaan. En daardoor weer, in de rivierbedding, van die diepe "uitslijtplekken". Kortom een ideale kombinatie voor zwemmers. Die, zoals hier op de foto, in allerlei gekke ka priolen van die stenen in de stroomversnellin gen duiken. Omdat ze heel in de verte een "Oom" zien staan met een kiekkastje Zoals gezegd, hier in Bogor kan je nog duidelijk zien dat de Tjiliwung een echte kali is. En niet zoals 50 kilometer verder stroomafwaarts. In Jakarta. Daar is zij eigenlijk alleen nog maar een geweldig groot riool voor de vijf millioen inwoners. Waar haar water al zowat stilstaat en het ondanks alles tóch nog gebruikt wordt als wasplaats, badkamer, WC en drinkwater ROGIER 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 9