Wx? J§ ALS HET DONKER WORDT... GEUREN EN GELUIDEN... INDISCHE OVERLEVERINGEN TM JUNIOR 18 Als kind was ik een beetje bang voor het donker. Later toen wij in de stad gingen wonen verdween die angst. Er was teveel lawaai, er waren teveel mensen om je heen om bang te zijn en echt donker was het nooit, ergens brandden er altijd wel lampen. De herinneringen echter van de jaren in het dorpje in de bergen blijven in mijn geheugen. Er was gezelligheid toen. Wat was die gezelligheid van "toen vroeherEigenlijk waren het de kleine dingen: het tikken van de klok, het ding-dong om het kwartier, de geur van het bakken van koekjes, de geur van het verbranden van takjes en bla deren op het erf, de schreeuw van een saté-man, het tok-tok-tokèh van de to- kèh, het tsk, tsk, tsk van de tjitjaks langs de muren, heel in de verte het geluid van een gamelan, van slepende sloffen op de galerij, een dogkar die voorbij rijdtontelbare kleine din gengeuren en geluiden Het mooiste uur was de schemer, voor ons kinderen eigenlijk ook een bang moment. Een schemering in de tropen gaat echter snel voorbij en dan valt de avond. De tuin die overdag een para dijs is, lijkt daarna dreigend en spook achtig. Het is net of de bomen leven en lange armen hebben en dan die ge luiden 's avonds. De nachten zijn vol geluiden. Je hoort geritsel tussen de struiken: een slang? in de bomen: een tjodot? boven het dak: een loewak? Nuchter bedenken we deze antwoor den, maar angstig vragen we ons af: spoken? geesten? Als de schemer voorbij is hurken we dichter bij oma, die meestal met ver stelwerk op de achtergalerij bezig is - onze voetjes reeds gewassen en scho ne hansopjes aan - en dan smeken we door LARMOYEUR AAN DE TJI LIWOENG (Van een Javaan) Goeloeng Tikar. (Een mat, die zich oprolt). Een vermoeide grassnijder nam een bad; dat zou hem opfrissen. Te zelf- der tijd gooide iemand bovenstrooms een oude tikar in de kali. De bader zag het voorwerp aankomen. Hij dacht, dat het een krokodil was, en ijlings liep hij het water uit, om angstig aan de kant te wachten. Te wachten, tot de rivier weer veilig zou zijn. De "krokodil" kwam dichterbij; nee, nu zag hij het beter, het was geen krokodil, het was een tikar. Dan maar wachten, tot het ding voorbijgedreven zou zijn. Want dingen kunnen ook ge vaarlijk zijn. En deze tikar bleek het werkelijk te zijn. Hij dreef niet voorbij, hij bleef ronddraaien op de plaats, waar Hardjo, zo heette de grassnijder, gebaad had. Wat wou die tikar? Hardjo zag, hoe de mat zich openspreidde op het water en 't was net, of hij sprak: "Kom Hardjo, spring op me, dan zal ik je over de rivier brengen." oma om een verhaaltje: oma, kom ver tellen! En oma vertelt. Geen sprookjes, geen leerzame gelijkenissen - wat weet ze van pedagogie? - nee, oma vertelt altijd spookverhalen. Gek genoeg vonden we dat het ge zelligste uurtje - alle "kippevel ten spijt. Eén van haar verhalen: Een vrouw was hout aan het zoeken in het oer woud. Men waarschuwde haar niet die per het oerwoud in te gaan. Ergens was een heilige plek die niemand mocht betreden. De vrouw had echter drin gend hout nodig en ging toch dieper het oerwoud in. Daar lag zoveel hout Maar onze man sprong niet; hij wist, dat hij dan ingerold zou worden en meegenomen. Nee, hij deed het niet, maar de gedachte aan wat er zou kun nen gebeuren, deed hem van kleur ver schieten. Wat moest hij doen? Die tikar bleef daar maar drijven, wachtend op z'n prooi. Hardjo krabde zich eens ach ter 't oor. Wacht, hij zou er een steen op smijten. Z'n ogen zochten de grond af. Daar lag een dikke, zware steen! Met een paar sprongen was hij er bij; hij raapte hem op en wierp hem met kracht op de tikar. Hij had goed ge mikt; de steen kwam er precies midden op te liggen. En hoe goed was z'n gedachte ge weest! De tikar, die iets zwaars op zich voelde en dacht, dat het een mens was, rolde zich aanstonds op en nog was hij niet helemaal opgerold, of hij dreef al verder. Hardjo's stroom-afwaartse blik volgde hem lang. Maar hij ging toch maar niet weer in 't water, de grassnijder. Hij kleedde zich aan en ging naar huis. In de kampong vertelde hij die dag aan al z'n kontjos (vrienden), wat hij aan de kalikant be leefd had. dat het haast teveel werd om het te dragen. Tot haar vreugde en ook ver bazing zag ze zomaar een kip lopen. Met veel moeite ving ze de kip, bond die vast tussen het hout dat ze op haar rug droeg. Het werd schemerig en ze haastte zich naar huis. De weg leek haar opeens erg lang en het hout op haar rug begon hoe langer hoe zwaar der te wegen. Ze zweette erg en het was net of ze stikte. Ze kon haast niet ademhalen en dan dat vreemd geluid achter haar bij elke stap die ze deed: entjo-entjotjot-entjo-entjotjot Ze werd opeens bang. Aan de rand van het oerwoud gekomen durfde ze ein delijk achterom te kijken. Haar ogen werden groot en puilden uit van angst! Iets groots en zwarts en harigs klemde zich aan haar rug vast! Ze gilde het uit, gooide al het hout van haar rug, maar de kip, waar was de kip?! Ze rende, nog steeds gillend, naar huis! Zonder hout en zonder kip! En nu naar bed, zei oma en ging ver der met haar verstelwerk. We protes teerden: maar oma, nog ééntje, ja oma? Maar oma was onverbiddelijk: één ver haaltje en dan naar bed. We kregen nooit nachtmerries van dit soort spookverhalen; we vonden de sprookjes van Andersen veel enger. Die schemeravonden van geuren en ge luiden hebben op mij een onuitwisbare indruk gemaakt BENITA NAGEL-NEYS In het kader van aktiviteiten in TM Junior, het pasgeopende kindermuseum van het Tropenmuseum, zal op zondag 16, zondag 23 februari en zondag 2 maart, de poppenspeler Jan de Noord optreden in: het SOETERIJNTHEATER, Linnaeus- straat 2, Amsterdam-Oost. Aanvang: 12.30 uur tot 13.30 uur, bij eventueel grote belangstelling een in gelaste voorstelling om 15.15 uur. De voorstelling is bedoeld voor kinderen tussen 4 en 14 jaar. Toegangsprijs: 2,50 inclusief toegang TM Junior. Kaarten: verkrijgbaar op de dag van optreden aan de ingang van TM Junior en ingang Soeterijntheater (190 plaat sen beschikbaar). Openingstijden TM Junior: zondag 12.00- 17.30 uur. Vorig jaar, in de zomer, is poppen speler Jan de Noord naar Peru gereisd om, na een verblijf van drie maanden, terug te keren met een poppenspel over Zuid-Amerika. Dit in opdracht van het Tropenmuseum, met de bedoeling de kinderen in Ne derland meer begrip bij te brengen voor ontwikkelingssamenwerking. Na afloop van de voorstelling van Jan de Noord wordt een film vertoond over Peru, gemaakt door de cineast Paul van den Bos en getiteld: 'In een andere wereld'.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 18