DE KOOKKUNST IN CHINA KIMM Indische spekkoek SAMBAL BOEDJANG TOKO EN BOEKHANDEL TONG-TONG Zijn met ingang v. 15febr. UITSLUITEND op woensdag van 9-4 en zaterdag van 10-2 uur geopend. Nog altijd weten we veel te weinig af van de voedingswaarde en andere goe de kwaliteiten van de soya-boon. Binnenkort, hebben we kunnen lezen, brengt Unilever snacks en kroketten op de markt, waarin de kedelee ver werkt zal zijn. Van de smaak van 't publiek zal 't af hangen of ze er "in" zullen gaan. En kele jaren geleden bleek 't z.g. "Kunst vlees" geen succes. Maar ik kan me voorstellen dat iemand alleen maar door de benaming "Kunstvlees" er voor uit de weg gaat. Als de nieuwe producten straks behal ve als "heerlijk", door de reclame ook als "zeer voedzaam" aangeprezen zul len worden. En dat inderdaad ook zul len zijn, ondanks toevoeging van smaak en kleurstoffen. Van één van onze lezeressen kregen we een aardig Amerikaans boekje toe gestuurd, waaruit ik graag iets wil dóór vertellen. G. J. Binding schrijft: De mens zoekt sinds onheugelijke tij den naar 't geheim van eeuwigdurende jeugd. Van een ideaal, volledig voed sel. Maar zelfs in dit atoom-tijdperk is hij maar heel weinig verder gekomen met de oplossing van beide problemen. Van de soya-boon, 't meest gezonde en perfecte voedsel wordt in de Westerse wereld maar heel ten dele gebruik ge maakt. Toch is 't het meest ideale voed sel, ooit door de mens verbouwd. Ter wijl 't zeer onwaarschijnlijk is, dat in de toekomst ooit een beter voedsel gekweekt zal worden. Sinds meer dan 5000 jaar is dit kleine zaadje in vele delen van 't Verre Oosten en in diverse delen van India 't hoofdmiddel van be staan. De oude Yogis, die tot de eerste vegetariërs in de wereld gerekend kun nen worden, kenden de soya-boon al als vervanger van vlees. In China staat de kookkunst door de eeuwen heen in hoog aanzien en speelt die een grote rol in 't Chinese leven. Westerlingen weten over 't algemeen weinig of niets af van de Chinees, van zijn levenswijze en speciaal van Oos terse voeding, 't Openen van duizenden Chinese restaurants en 't grote aantal militairen, dat gedurende de tweede wereldoorlog 't Oosten bezocht, heb ben hierin wel enige verbetering ge bracht. "Een mens wordt en is wat hij eet." Dit is een oud Chinees gezegde, maat tot vandaag de dag nog even waar. Eigenlijk zou verwacht moeten worden, dat in zo'n uitgebreid gebied als China, 't voedsel op duizenden verschillende manieren bereid zou worden. Zoals we in Europa b.v. hebben, de Franse-, Spaanse-, Italiaanse keuken. En nog veel [neer. In China worden slechts vijf kook-wij- zen gevolgd, afkomstig van vijf Hogere Koksscholen. De meest gevolgde is de Cantonnese. Alle restaurants in 't bui tenland, zijn practisch zonder uitzonde ring Cantonnees. En wel, omdat de Cantonnese keuken zich makkelijk aan past aan internationale eisen. Er worden alleen soya-, aardnoten of andere plantaardige oliën gebruikt. Bo vendien speelt de smakelijke en ge zonde soya-saus (ketjap?) een belang rijke rol. De schotels worden zo opge maakt, dat 't gerecht dat uit soyabonen- producten bestaat, qua smaak en zicht, lijken op kip, ham, vis of wat maar ver langd wordt. De Chinese groente-soep lijkt in alle opzichten op kippebouillon. De soep wordt gemaakt van "Soybean-sprouts". Een uitkomst voor vegetariërs, met vlees-eters als vrienden die ze op deze manier een maal kunnen voortzetten dat er uit ziet en ook smaakt naar vlees. Dit allemaal dus uit Bindings boekje. Heeft u overigens die "Soybean- sprouts" wel eens geproefd. Lekker g'oerih, b.v. in de Atjar-koening. Ik trek die taoge wel eens zelf. Wel goed-ver- se kedelee gebruiken, die de kiem- kracht nog niet verloren heeft. Ziet u gauw aan de boontjes. Boontjes even spoelen en dan een nachtje weken in handwarm water. Volgende dag over doen in een doorlaatmandje, waarin op de bodem een dikke doek om 't vocht vast te houden. Daaroverheen een grote dunnere doek, waar de boon tjes op komen De vier hoeken van de dunne doek over de bonen trekken en 't mandje wegzetten op een lauw-war- me plaats. B.v. boven op de keuken kast. Als u heeft, een donkere emmer er omgekeerd over heen zetten, om de spruiten blank te houden. Twee maal per dag lichtjes begieten, 't Overtollige water moet vooral weg kunnen lekken, anders boesoek uw taoge. Na vier da gen bruikbaar. Soyabloem wordt door de heren dok toren nog al eens geadviseerd aan mensen met diabetes. Ik heb ver schillende verzoeken om recepten. Wie kan en wil helpen? Graag, erg graag en al vast hartelijk dank. Plantersvrouw Stort 12,50 op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale verpakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020-72 84 61 Hoe breng je als vrijgezel met te wei nig tijd en zin om echt te gaan koken je eten toch wat op smaak? Ik heb daarvoor de "sambal boedjang" ge creëerd. Samenstelling: Niette zoete ketjap ver dund met water en daarin fijn gesnip perd of geoelekt een stuk of wat lom boks, flink wat rawits, knoflook, uitjes, sjalotjes, petehbonen, kemirinoten, a- sem, goela djawa, terasi, laos en sereh. Ik vind snipperen makkelijker en pit tiger dan oeleken, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ook kun je de samenstelling naar je aandrang en voorraden van het ogenblik wijzigen. Lombok en rawit zijn hoofdzaak. Je eet het op brood en bij de rijst, je kunt er smaak mee geven aan appels, peren, sla, noem maar op, maar je kunt er ook zo nu en dan een lepeltje van snoepen. Meestal is het wel razend vlug op, maar bijmaken is niet zo moeilijk. C. H. Schaap Ik kan me die sambel boedjang zo goed voorstellen! Ook die (hele?) kemiries en petehbonen! Lijkt het nu zo onge veer op een vruchtenbowl? Heb je ui teraard nog wel iets nodig om het bij te eten? Nog een paar soyabonen erin en dan heb je een complete maaltijd! Lang leve de vindingrijke boedjang! Red. Voor correspondentie: Mevr. H. M. Marsman, Calfen 120, Ossendrecht. Abonnementen, administratie en redactie zijn dagelijks open van 9-4. Ook voor telefonische bestellingen. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 19